Przejdź do treści
Adam Kossowski, tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa”, 1958, panneaux ceramiczne, Rainham, Kent, kościół St. Thomas of Canterbury, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa” w Rainham
Adam Kossowski, tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa”, 1958, panneaux ceramiczne, Rainham, Kent, kościół St. Thomas of Canterbury, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa” w Rainham
Adam Kossowski, tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa”, 1958, panneaux ceramiczne, Rainham, Kent, kościół St. Thomas of Canterbury, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa” w Rainham
Adam Kossowski, tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa”, 1958, panneaux ceramiczne, Rainham, Kent, kościół St. Thomas of Canterbury, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa” w Rainham
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001954-P

Tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa” w Rainham

Identyfikator: POL-001954-P

Tympanon ze sceną „Męczeństwa św. Tomasza Becketa” w Rainham

Prostą architekturę nowoczesnego katolickiego kościoła w Rainham (powstałego 1955-1957), przy głównej drodze z Rochester do Canterbury, dekoruje jedynie okazały, barwny tympanon zawieszony nisko nad głównym wejściem, typowe dzieło Adama Kossowskiego z okresu jego największej aktywności w dziedzinie sztuki religijnej.

Plastycznie bogaty relief tympanonu ukazuje dwie niezależne sceny, rozdzielone w jednolitym polu tympanonu herbami papieża Piusa XII (za którego pontyfikatu wybudowano kościół), połączone zaś kompozycyjnie w scenerii fantazyjnej budowli sakralnej, tworzącej ramę dla całości. Po lewej stronie patron kościoła, biskup Canterbury św. Tomasz Becket stoi przy tronie króla Henryka II, otoczonego świtą; po prawej stronie przedstawiono męczeństwo św. Tomasza: jeden z żołnierzy wbija mu miecz w pierś, z grozą od tej sceny odwracają się dwaj zakonnicy. Biskup był przyjacielem króla, z którym następnie popadł w konflikt i na którego rozkaz został zamordowany w katedrze w Canterbury. Kossowski tę relację obu postaci ujął w skrótowej metaforze plastycznej. Artysta otrzymał zamówienie w związku z coraz większą jego sławą w środowiskach katolickiego duchowieństwa angielskiego, spowodowaną pracami dla niedalekiego klasztoru karmelitów w Aylesford. Tympanon został wykonany w londyńskim atelier Kossowskiego przy Old Brompton Road, ściśle według rozmiarów i zaleceń przewidzianych przez architekta kościoła, Eduardo Doddsa, w jego projekcie. Stylistyka tympanonu jest wzorowana, wyraźniej niż w innych religijnych dziełach Kossowskiego, na romańskim malarstwie miniaturowym, odnosząc się do epoki biskupa Becketa (zm. 1170). Wewnątrz kościoła znajdują się jeszcze inne dzieła Kossowskiego, wyobrażenie św. Józefa z Dzieciątkiem oraz reliefy z aniołami.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1958
Twórcy:
Adam Kossowski (malarz, rzeźbiarz; Polska, Wielka Brytania, USA)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Adam Kossowski. Murals and Paintings, London 1990, s. 52-53 (il.), 114.
Bibliografia uzupełniająca:

www.rcrainham.freeuk.com/history
www.bu.umk.pl/Archiwum_Emigracji/Kossowski-inwentarz.pdf

 

Słowa kluczowe:
Publikacja:
19.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
19.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

2
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej