Cyprian Godebski, pomnik Adriena-François Servais’a, projekt 1866 ?, odsłonięcie 1871, marmur, Halle/ Hal, fot. Andrzej Pieńkos, 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik wiolonczelisty Adriena-François Servaisa w Halle
Cyprian Godebski, pomnik Adriena-François Servais’a, projekt 1866 ?, odsłonięcie 1871, marmur, Halle/ Hal, fot. Andrzej Pieńkos, 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik wiolonczelisty Adriena-François Servaisa w Halle
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001352-P

Pomnik wiolonczelisty Adriena-François Servaisa w Halle

Identyfikator: POL-001352-P

Pomnik wiolonczelisty Adriena-François Servaisa w Halle

Godebski przybył do Belgii zapewne zaproszony przez mieszkającego tam swojego stryja, Józefa Kalasantego Godebskiego. Podjął się dekoracji fasady (a zapewne też wnętrz) willi Adriena-Françoisa Servais’a w Hal. W 1865 r. zaręczył się z Sophie, córką tego sławnego wirtuoza wiolonczeli i kompozytora, ich ślub miał miejsce w Hal, na krótko przed śmiercią Servais’a. Kontaktom teścia rzeźbiarz zawdzięczał następnie liczne zlecenia w Belgii i w międzynarodowym środowisku muzycznym. Największą pracą Godebskiego w Belgii stał się jednak pomnik teścia na głównym placu jego rodzinnej miejscowości. Zamówienie otrzymał od rady miasta bardzo szybko i bez żadnych zastrzeżeń. Pomnik wykonywał Godebski w okresach przyjazdów do Hal, zasadniczo przebywając w Petersburgu.

Posąg wirtuoza na wysokim cokole, przedstawia go w stroju współczesnym, trzymającego wiolonczelę. U jego stóp wyrzeźbiony wieniec laurowy z napisem „Odessa”, nawiązuje do autentycznego wydarzenia - daru odeskiej arystokracji, która po koncercie Servais’a przekazała mu wieniec ze złota. Była to pierwsza w dorobku rzeźbiarza realizacja pomnika całopostaciowego, który stał się następnie jedną z jego specjalności - zarazem jest to zapewne najlepsza z tego typu prac w całej jego twórczości. Godebski połączył wymiar monumentalny upamiętnienia wybitnej postaci z realistycznym, niemal rodzajowym ujęciem.

Na cokole napisy w języku flamandzkim (w języku francuskim zostały usunięte).

Godebski wykonał jeszcze zmniejszone repliki pomnika, w tym jedną dla rodziny. W 1882 r. sporządził też marmurowy jego portret w popiersiu, dla Conservatoire Royal de Musique w Brukseli (gdzie do dziś się znajduje). Pomnik Servais’a zyskał dużą popularność, stał się znakiem rozpoznawczym miasta; pojawia się na większości publikacji i plakatów Stowarzyszenia Servais w Hal, na okładkach płyt z muzyką kompozytora.

Pomnik odzyskał blask po gruntownej konserwacji w 1999 r.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
projekt 1866?, odsłonięcie 1.10.1871 r.
Twórcy:
Cyprian Godebski (rzeźbiarz; Polska, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Peter François, Adrien-Francois Servais 1807-2007. Halse cellist met wereldfaam, kat. wyst., Halle 2007, s. 66-67.
  • Andrzej Pieńkos, Cyprian Godebski, rzeźbiarz muzyki belgijskiej, „Spotkania z zabytkami”, 2012, nr 9-10, s. 24-27.
  • Andrzej Pieńkos, „Zapomniane arcydzieło akademickiego portretu. Zapomniane ogniwo belgijsko-polskich relacji, Scontrum, kat. wyst. w Muz. rzeźby w Królikarni”, Warszawa 2013..
  • A. Pieńkos, „Cyprien Godebski et sa position inter-nationale à Paris à l’époque de Gautier et de Bourdelle”, „Rocznik Historii Sztuki” 44, 2019, s. 119-120.
  • W archiwach Servais w Zuidwestbrabants Museum w Hal zachował się m.in. list z 1870 r., w którym Godebski z Petersburga upoważnia żonę do odbioru pieniędzy za pomnik jej ojca w Hal; także fotografia rodziny w pawilonie ogrodowym Servais’ów w Hal z okazji inauguracji pomnika; dokumenty dot. samej inauguracji..
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz