Przejdź do treści
Józef Mehoffer i atelier Kirsch & Fleckner, witraż „Chrystus Sędzia” w kościele Saint-Martin w Onnens, 1902-1906, fot. Norbert Piwowarczyk, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Witraż „Chrystus Sędzia” Józefa Mehoffera w kościele Saint-Martin w Onnens
Józef Mehoffer i atelier Kirsch & Fleckner, witraż „Chrystus Sędzia” w kościele Saint-Martin w Onnens, 1902-1906, fot. Norbert Piwowarczyk, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Witraż „Chrystus Sędzia” Józefa Mehoffera w kościele Saint-Martin w Onnens
Józef Mehoffer i atelier Kirsch & Fleckner, witraż „Chrystus Sędzia” (zbliżenie na sygnaturę) w kościele Saint-Martin w Onnens, 1902-1906, fot. Norbert Piwowarczyk, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Witraż „Chrystus Sędzia” Józefa Mehoffera w kościele Saint-Martin w Onnens
Kościół Saint-Martin w Onnens, fot. Norbert Piwowarczyk, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Witraż „Chrystus Sędzia” Józefa Mehoffera w kościele Saint-Martin w Onnens
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001924-P

Witraż „Chrystus Sędzia” Józefa Mehoffera w kościele Saint-Martin w Onnens

Identyfikator: POL-001924-P

Witraż „Chrystus Sędzia” Józefa Mehoffera w kościele Saint-Martin w Onnens

W 1895 r. Józef Mehoffer odniósł spektakularny sukces, wygrywając konkurs na realizację witraży do kolegiaty (późniejszej katedry) we Fryburgu. Przez następne przeszło 30 lat tworzył kolejne elementy tego wielkiego wystroju, stając się w Szwajcarii autorytetem i wzorem dla twórców miejscowych. Otrzymał też kilka mniejszych zleceń na witraże w okolicach Fryburga. Najpoważniejszym z nich było zamówienie dla kościoła w Onnens, które miejscowe władze złożyły w 1902 r. w związku z prowadzoną restauracją protestanckiego kościoła tamże. W świątyni z XIII w., zniekształconej w XVIII w., odsłonięto fragmentaryczne gotyckie malowidła, w bezpośrednim sąsiedztwie których umieszczony został główny witraż Mehoffera. Dopełnił on programowo - motywem boskiego Sądu - ocalałe malowidła ściany zamykającej prezbiterium, przedstawiające m.in. piekło i św. Piotra jako strażnika bram niebieskich. Jest to jedno z najbardziej tradycyjnych ikonograficznie dzieł religijnych malarza, być może w związku z narzuconym tu kontekstem miejsca i konfesją gminy: symetryczna, archaizowana kompozycja z frontalnie ukazanym Chrystusem siedzącym na tronie i flankującymi u góry jego postać archaniołami, w dolnej zaś części stylizowane przedstawienia paszczy piekielnej i zbawionych dusz.

Stylistycznie witraż bliski jest powstającym w tym samym czasie projektom Mehoffera dla katedry wawelskiej. Drugi mniejszy witraż ma charakter wyłącznie ornamentalny: motywy roślinne w typowej stylizacji secesyjnej. Oba zrealizowane zostały w znakomitym fryburskim atelier Kirsch-Fleckner, z którym artysta współpracował stale przy pracach dla katedry. Dzięki temu, mimo stonowanej kolorystyki, witraże cechuje wirtuozerskie zniuansowanie efektów świetlnych.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1902-1906
Twórcy:
Józef Mehoffer (malarz; Polska, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Józef Mehoffer. Opus magnum, katalog wystawy, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000, s. 203.
  • A. Pasquier, „L’atelier Kirsch et Fleckner”, w: „Jozef Mehoffer de Cracovie à Fribourg”, s. 107.
  • Karton witraża głównego, malowany akwarelą w Muzeum Narodowym w Krakowie [III-ra 11689].
Słowa kluczowe:
Publikacja:
18.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
18.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

6
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej