Przejdź do treści
Wnętrze Teatru Cuvilliés (Starego Teatru Rezydencji), 1751-1753, Rezydencja, Monachium (Niemcy), fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha i Marii Anny Wettyn w Teatrze Cuvilliés w Monachium
Kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa Wittelbacha i jego żony Marii Anny Wettyn, 1751-1753, Teatr Cuvilliés (Stary Teatr Rezydencji), Monachium (Niemcy), fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha i Marii Anny Wettyn w Teatrze Cuvilliés w Monachium
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002110-P

Kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha i Marii Anny Wettyn w Teatrze Cuvilliés w Monachium

Identyfikator: POL-002110-P

Kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha i Marii Anny Wettyn w Teatrze Cuvilliés w Monachium

Warianty nazwy:
niem. Cuvilliéstheater, altes Residenztheater

Usytuowany nieopodal kościoła teatynów i Rezydencji Teatr Cuvilliés powstał na zlecenie elektora bawarskiego Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha (1727-1777). Wybudowany w latach 1751-1753 według projektu bawarskiego architekta François de Cuvilliés Starszego (1695-1768) budynek spłonął podczas II wojny światowej. Spośród oryginalnych rokokowych elementów rzeźbiarskich Teatru Cuvilliés zachował się jedyny polsko-niemiecki akcent we wnętrzu - kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa i jego żony, Marii Anny Wettyn (1728-1797), świadczący o unii personalnej pomiędzy Bawarią, Polską i Saksonią.

 

Historia teatru 

Teatr Cuvilliés był zarezerwowany wyłącznie dla władcy i jego dworu. Kameralna scena szybko zdobyła uznanie dzięki bogatej oprawie przedstawień operowych.

W 1944 r. budynek został całkowicie zniszczony podczas bombardowania. Na szczęście oryginalna rokokowa dekoracja rzeźbiarska i elementy małej architektury zostały uratowane, dzięki decyzji o ich demontażu i przeniesieniu w bezpieczne miejsce w 1943 r.

Po wojnie wnętrza teatru zostały odtworzone we wschodnim skrzydle Rezydencji. W latach 1956-1958 przeprowadzono renowację zachowanych elementów, które następnie umieszczono w nowej siedzibie Teatru Cuvilliés, w Starym Teatrze Rezydencji. 

Kartusz z herbami Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha i jego żony Marii Anny Wettyn

Nad sceną w nowej siedzibie teatru, zgodnie z oryginalnym założeniem, znajduje się kartusz herbowy fundatora teatru, elektora Bawarii Maksymiliana III Józefa Wittelsbacha, oraz jego żony, polskiej królewny i litewskiej księżniczki Marii Anny Wettyn. Po lewej stronie kartusza widnieje herb bawarskiego palatynatu, a po prawej polsko-litewski herb z centralnie umieszczoną tarczą herbową Wettynów. Połączone razem herby symbolizują unię personalną między Bawarią, Polską i Saksonią. Wykonaną pod nadzorem Johanna Baptisty Strauba (1704-1784), rokokową kompozycję rzeźbiarskają uzupełniają postaci aniołów trzymających kartusz oraz książęcą koronę, umieszczoną nad nim. Duży rozmiar kompozycji sprawia, że jest ona widoczna nawet z ostatnich rzędów sali.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1751-1753
Bibliografia i archiwalia:
  • A. Żurek, Związki dynastyczne pomiędzy dawną Polską a dawną Rzeszą - miejsca pamięci na terenie dzisiejszych Niemiec i Austrii, Warszawa 2023, s. 81-82.
  • N. Kozlowski, E. Krasinska-Klaputh, A. Menhard, Bayerische Löwen - Polnische Adler. Auf gemeinsamen historischen Spuren, München 2008, s. 18-19.
Publikacja:
23.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
17.08.2024
Opracowanie:
Muszkowska Maria
rozwiń

Obiekty powiązane

1
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej