Bad Oyenhausen, Łaźnie II, arch. Zygmunt Gorgolewski, proj. 1882, budowa 1883-1885, fot. Andrzej Pieńkos, 2015
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Łaźnie II (Badehaus II) w Bad Oyenhausen
Bad Oyenhausen, Łaźnie II, arch. Zygmunt Gorgolewski, proj. 1882, budowa 1883-1885, fot. Andrzej Pieńkos, 2015
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Łaźnie II (Badehaus II) w Bad Oyenhausen
Bad Oyenhausen, Łaźnie II, arch. Zygmunt Gorgolewski, proj. 1882, budowa 1883-1885, fot. Andrzej Pieńkos, 2015
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Łaźnie II (Badehaus II) w Bad Oyenhausen
Bad Oyenhausen, Łaźnie II, arch. Zygmunt Gorgolewski, proj. 1882, budowa 1883-1885, fot. Andrzej Pieńkos, 2015
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Łaźnie II (Badehaus II) w Bad Oyenhausen
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001331-P

Łaźnie II (Badehaus II) w Bad Oyenhausen

Identyfikator: POL-001331-P

Łaźnie II (Badehaus II) w Bad Oyenhausen

Kurpark (park zdrojowy) jednego z najmodniejszych w XIX w. uzdrowisk Westfalii nazywany bywa „muzeum architektury historyzmu”. Począwszy od pierwszego, neorenesansowego domu zdrojowego z 1857 roku po ostatni, wilhelmiński z elementami secesji, kończony tuż przed I wojną światową, to wielkie założenie parkowe istotnie ujawnia główne tendencje smaku późnego historyzmu w Niemczech. Wielki neorenesansowy budynek Łaźni II (zwany okresowo także Badehaus IV lub Neues Soolbadehaus) zbudowano na planie litery H, w nawiązaniu do znajdującego się w pobliżu, w parku zdrojowym, najwcześniejszego Badehaus I. Polski projektant budowli, Zygmunt Gorgolewski, był wówczas u szczytu kariery w krajach niemieckich. W 1880 r. został architektem pałaców królewskich w Berlinie, miał już na koncie duże realizacje w Halle i Lipsku, a także liczne nadzory budowlane. Jego konkursowy projekt Reichstagu został wyróżniony. Odwoływał się w nim, podobnie jak w większości swoich dużych prac (jak znacznie późniejszy gmach opery we Lwowie) do form renesansowych, ale uzyskujących bliską baroku eklektyczną redakcję w duchu II Cesarstwa we Francji. Nad rozmaitymi zastosowaniami inspiracji renesansowych pracował już wcześniej przy odbudowie zamku w Gołuchowie, także projektując kilka rezydencji w Wielkopolsce.

W Bad Oeynhausen wyraźne są jednak zwłaszcza wpływy francuskiej architektury XVII w.: kontrast czerwonej cegły i kamiennego detalu w elewacjach, wysokie dachy alkierzowych aneksów przy skrzydłach, wzbogacone lukarnami, to cechy tzw. kostiumu francuskiego, popularnego również w ówczesnej architekturze Wielkopolski.

W centrum budowli wznosi się imponująca kopuła na ośmiobocznym tamburze, z bogatą dekoracją wewnętrzną.

Gorgolewski interesował się także architekturą inżynieryjną, wykorzystanie pewnych elementów konstrukcyjnych w wystroju Łaźni stanowiło wyraz jej dobrej znajomości. Niestety wnętrza budowli zostały w toku przekształceń w wieku XX znacznie zmienione.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
projekt 1882, budowa 1883-1885, 1930 dobudówka z tyłu, 1970-1977 restauracja, przebudowy wnętrz 1903-1987
Twórcy:
Zygmunt Gorgolewski (architekt; Polska, Niemcy)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • B. Koester, Bad Oyenhausen. Ein Architektur-Museum des 19.Jahrhunderts, München 1985, s. 43-45.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

1
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz