Przejdź do treści
Zwieńczenie Kolumny Barskiej w Rapperswilu, fot. Dorota Janiszewska-Jakubiak, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kolumna Barska w Rapperswilu
Kolumna Barska w Rapperswilu, fot. Dorota Janiszewska-Jakubiak, 2010, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Repozytorium Instytutu Polonika
Fotografia przedstawiająca Kolumna Barska w Rapperswilu
Cokół Kolumny Barskiej w Rapperswilu, fot. Agnieszka Tymińska, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kolumna Barska w Rapperswilu
Cokół Kolumny Barskiej w Rapperswilu, fot. Dorota Janiszewska-Jakubiak, 2010, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Repozytorium Instytutu Polonika
Fotografia przedstawiająca Kolumna Barska w Rapperswilu
Kolumna Barska na dziedzińcu zamku w Rapperswilu, domena publiczna
Źródło: Polona
Fotografia przedstawiająca Kolumna Barska w Rapperswilu
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001107-P

Kolumna Barska w Rapperswilu

Identyfikator: POL-001107-P

Kolumna Barska w Rapperswilu

Monument, nazywany również Polską Kolumną Wolności, został wzniesiony nad brzegiem Jeziora Zuryskiego w 1868 r. Pretekstem do jego ufundowania było stulecie zawiązania konfederacji barskiej, przez wielu uważanej za pierwsze polskie powstanie narodowe. Pierwotnie kolumna miała stanąć w Zurychu, jednak wobec braku zgody tamtejszych władz miejskich jako lokalizację obrano Rapperswil. Projekt wykonał szwajcarski architekt Julius Stadler, a realizację zlecono rzeźbiarzowi i kamieniarzowi Louisowi Wethli. Pomnik przybrał formę kolumny z czarnego marmuru (obecnie żeliwny odlew) ustawionej na prostopadłościennym cokole. Na jej szczycie znalazła się figura orła z rozpostartymi skrzydłami. Siedzi on na kuli z napisem „POLONIA”, w tle którego rysują się kontury Rzeczypospolitej. Wysokość kolumny wynosi 6 m. 

Prosty w kształcie monument niesie ze sobą bogate znaczenie symboliczne i treściowe. Sama forma kolumny, jako upamiętnienia historycznych wydarzeń bądź osób, została zaczerpnięta jeszcze z tradycji antycznej. Na szeroką skalę wykorzystywana także w epoce nowożytnej, zwłaszcza w okresie napoleońskim, zapewne była motywem dobrze znanym Władysławowi Broël-Platerowi. Umieszczony na szczycie Kolumny zrywający się do lotu orzeł bezpośrednio kojarzy się z polskim godłem. Różnicą jest jednak brak korony na jego głowie. W XIX w. taka forma przedstawienia używana była przez przedstawicieli wielu ruchów narodowowyzwoleńczych postulujących wprowadzenie reform ustrojowych. Cokół Kolumny Barskiej zdobi płaskorzeźbiony, stylizowany herb Rzeczypospolitej Obojga Narodów, od dołu ujęty dwoma gałązkami: laurową – symbol zwycięstwa oraz dębową – symbol siły i szlachetności. Na pozostałych płaszczyznach znajdują się płyty z inskrypcjami:

  • od strony południowej: MAGNA RES LIBERTAS [pol.: wolność jest rzeczą wielką]. W tym miejscu pierwotnie wyryte były nazwy i daty 11 polskich zrywów niepodległościowych;
  • od strony zachodniej i północnej inskrypcja w językach polskim i niemieckim wyjaśniająca genezę monumentu: NIESPOŻYTY DUCH / POLSKI / STULETNIĄ / KRWAWĄ WALKĄ / PROTESTUJĄCY / PRZECIW / CIEMIĘŻĄCEJ GO / PRZEMOCY / Z WOLNEJ ZIEMI / HELWETÓW / PRZEMAWIA DO / SPRAWIEDLIWOŚCI / BOGA I ŚWIATA. Jej autorem jest Kornel Ujejski – poeta i publicysta, działacz niepodległościowy, uczestnik powstania styczniowego.  

Kolumna Barska była odczytywana jako wyraz zadumy i refleksji nad trwającą już od 100 lat walką Polaków o niepodległość. Wznoszący się do lotu orzeł dawał nadzieję na rychłe odrodzenie Rzeczypospolitej, a kula ziemska, na której chwilowo przysiadł, nadawała całości wymiar ponadnarodowy. Do dziś Kolumna Barska pozostaje ważnym elementem różnego rodzaju uroczystości rocznicowych obchodzonych przez szwajcarską Polonię. Wraz z Muzeum Polskim stała się powszechnie znanym symbolem idei wolnościowych oraz przyjaźni polsko‑szwajcarskiej.

Czas powstania:
1868
Twórcy:
Julius Stadler, Louis Wethli
Słowa kluczowe:
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej