Przejdź do treści
Kartka z życzeniami od Tyszkiewicza, 1937, ze zbiorów Pana W. Kochlewskiego, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Piazza d'Azeglio 20 we Florencji - pierwsza siedziba Stamperia Polacca
Licencja: CC BY 3.0, Źródło: Wikipedia, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Symbol Stamperia Polacca z herbem Leliwa Tyszkiewiczów oraz napisem “Dica Mus Bona Verba XII.1926 - XII.1956 Venit Natalis ad Aras” na 25-lecie Stamperii Polacca, ze zbiorów Pana W. Kochlewskiego., wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Symbol Stamperia Polacca z herbem Leliwa Tyszkiewiczów oraz napisem “Mahister Samuel Typographus”, ze zbiorów Pana W. Kochlewskiego., wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Herby Paryża, Warszawy, Florencji i …? oraz symbol Stamperii Polacca z herbem Leliwa Tyszkiewiczów na grafice przed stroną tytułową książki “Barbakan warszawski” Kazimierza Wierzyńskiego, 1940.
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Kazimierz Wierzyński, “Barbakan warszawski” , 1940, Florencja.
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Dante Alighieri, “Życie Nowe”, 1283-1292, polski przedruk z 1934, Florencja., domena publiczna
Źródło: Polona
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Cennino Cennini, “Rzecz o malarstwie”, 1437, polski przedruk z 1934, Florencja., domena publiczna
Źródło: Polona
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
Symbol Stamperia Polacca z herbem Florencji, ze zbiorów Pana W. Kochlewskiego.
Fotografia przedstawiająca Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001112-P

Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji

Identyfikator: POL-001112-P

Stamperia Polacca – polska oficyna drukarska we Florencji

W 1926 r. Samuel Tyszkiewicz zdecydował się na założenie polskiej oficyny drukarskiej, do dziś znanej pod nazwą Stamperia Polacca. Jej siedziba początkowo znajdowała się przy Piazza d’Azeglio 20 we Florencji, w późniejszym okresie jednak wielokrotnie zmieniała adres.

Pierwszym drukiem oficyny była monografia włoskiego rzeźbiarza i architekta Bernardo Rossellino (1928) autorstwa Maryli Tyszkiewiczowej. Wydanie to wzbudziło zachwyt w polskim środowisku bibliofilskim, przez które określone zostało jako „rzetelne dzieło sztuki”. Drugą książką, powstałą w oficynie, była Fiorenza – utwór samego Samuela Tyszkiewicza, opowiadający o historii Florencji i ilustrowany drzeworytami Tadeusza Cieślewskiego (syna). W kolejnych latach nakładem wydawnictwa ukazało się wiele niezwykłych druków, m.in. polska i włoska edycja Sonetów krymskich Adama Mickiewicza, Rzecz o malarstwie Cennina Cenniniego, czy ‒ uznawane za najpiękniejsze wydanie Stamperia Polacca ‒ Życie nowe Dantego Alighieri. Wszystkie publikacje oficyny opatrzone były specjalnym znakiem firmowym, którego elementem centralnym był podwójny krzyż wyrastający z serca. W górną część serca wpisane były litery MST, w dolnej początkowo umieszczano lilię florencką, a w późniejszych latach herb Tyszkiewiczów ‒ Leliwę. Nakładem oficyny Tyszkiewicza ukazało się 60 wydań książkowych oraz niezliczone druki akcydensowe: zaproszenia, życzenia, powinszowania noworoczne, plakietki, programy, dyplomy. Każde z nich można uznać za dzieło sztuki typograficznej. Tyszkiewicz, kierujący się mottem „rzeczy piękne wydawać pięknie”, bardzo dbał o wygląd swoich książek. Oprawione w pergamin tomy drukowane były na papierze czerpanym ze znakiem wodnym oficyny i zdobione w wyszukany sposób. Na wklejkach umieszczano dekoracyjne drzeworyty. Wydania opatrzone były kolofonem i sygnowane przez Tyszkiewicza własnoręcznym podpisem. Ich wartości dodaje to, iż drukowano je w niewielkim nakładzie, zaledwie 150‒300 egzemplarzy. Jakość publikacji Stamperia Polacca sprawiła, że wkrótce było o niej głośno w całych Włoszech i za granicą. Dzieła Tyszkiewicza prezentowane były na prestiżowych wystawach, gdzie zdybywały uznanie, m.in. Grand Prix na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1937 r.

Czas powstania:
1926
Twórcy:
Samuel Fryderyk Tyszkiewicz (typograf)(podgląd)
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej