Przejdź do treści
Jan Lambert-Rucki, „Droga Krzyżowa”, 1939-1943, cement polichromowany, Boulogne-Billancourt, kościół Sainte-Thérèse-de l’Enfant-Jésus, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca „Droga Krzyżowa” Jana Lamberta-Ruckiego w kościele Sainte-Therèse w Boulogne-Billancourt
Jan Lambert-Rucki, „Droga Krzyżowa”, 1939-1943, cement polichromowany, Boulogne-Billancourt, kościół Sainte-Thérèse-de l’Enfant-Jésus, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca „Droga Krzyżowa” Jana Lamberta-Ruckiego w kościele Sainte-Therèse w Boulogne-Billancourt
Jan Lambert-Rucki, „Droga Krzyżowa”, 1939-1943, cement polichromowany, Boulogne-Billancourt, kościół Sainte-Thérèse-de l’Enfant-Jésus, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca „Droga Krzyżowa” Jana Lamberta-Ruckiego w kościele Sainte-Therèse w Boulogne-Billancourt
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001192-P

„Droga Krzyżowa” Jana Lamberta-Ruckiego w kościele Sainte-Therèse w Boulogne-Billancourt

Identyfikator: POL-001192-P

„Droga Krzyżowa” Jana Lamberta-Ruckiego w kościele Sainte-Therèse w Boulogne-Billancourt

Boczne, gładkie ściany nawy głównej, w ich dolnej części (ponad przebiciami do naw bocznych), pokrywają sceny Drogi Krzyżowej, układające się po obu stronach w niemal ciągłe fryzy. Poszczególne stacje zostały zredukowane do przedstawień z 2-3 postaciami, opatrzonych cytatami z ewangelii. Kolorystyka figur ogranicza się do kilku mało wyrazistych, poszarzałych tonów różu, błękitu, żółcieni.

Lambert-Rucki zwrócił się ku tematyce religijnej na początku lat 30. Większość jego dużych zleceń kościelnych z Francji pochodzi jednak z okresu po II wojnie światowej, a popularność w tym zakresie twórca zawdzięczał sukcesowi jego kompleksowego wystroju rzeźbiarskiego kościoła w podparyskim Boulogne. W różnych materiałach wykonał tam prace zewnętrzne i wewnątrz kościoła górnego, kaplic bocznych oraz krypty (gdzie płaskorzeźby kuł bezpośrednio w kamieniu). Jest to największa i najbardziej zróżnicowana ikonograficznie jego realizacja, wykonywana z pomocą jego żony.

Kościół był budowany wg projektu Charles’a Bourdery’ego od połowy lat 20., a ukończony został dopiero po 1945 roku. Rzeźby Lamberta-Ruckiego (zwłaszcza jego dzieła na elewacji bocznej i figura w tympanonie) współgrają ze stylistyką Art Deco architektury budowli i witraży, bądź się z niej wyłamują quasi-ludową stylizacją bliższą tendencji realistycznych lat 30. Ta ostatnia dochodzi do głosu także w charakterystyce typów ludzkich Drogi Krzyżowej. Ponieważ kościół powstawał jako siedziba nowej parafii w robotniczej części Boulogne-Billancourt, stylizacja ta mogła być rzeźbiarzowi zasugerowana przez zleceniodawców. Została ona stopiona w jednolitą stylistykę z inspiracjami rzeźbą i miniaturą romańską (częstymi w jego twórczości religijnej), nadającymi hieratyczną powagę figurom; z ekspresyjną późnogotycką rzeźbą, i ze skłonnością do groteski. Wyjątkowej klasy zespół rzeźbiarski Lamberta-Ruckiego wydaje się też wyjątkowy pod względem stylistycznym na tle poszukiwań artystów francuskich tego czasu w dziedzinie sztuki religijnej. Pozostaje jednak całkowicie zapomnianym, mimo rosnącego zainteresowania m.in. samym Boulogne jako żywym ośrodkiem awangardowym w pierwszej połowie XX w., a także jako miejscem wyjątkowego rozkwitu Art Deco. Temat Drogi Krzyżowej rzeźbiarz podjął już w 1938 r. w kościele Notre-Dame-de la-Trinité w Blois, ponownie kilkanaście lat po wojnie w kościele w normandzkiej miejscowości Fiefs (w obu realizacjach używając również cementu).

Lambert-Rucki jest również autorem drewnianego krucyfiksu, umieszczonego obok ołtarza głównego.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1939-1943
Twórcy:
Jan Lambert-Rucki (malarz, grafik, rzeźbiarz; Polska, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • A. Choubard, Un sculpteur au service de l’Eglise - Jean Lambert Rucki, Mémoire de maîtrise, 1992; www.saintetherese92.fr/art-histoire.
  • Winiarski A., Jean Lambert-Rucki 1888-1967, Konstancin-Jeziorna 2017, s. 162-163.
  • https://saintetherese92.fr/art-histoire.
  • Rysunki przygotowawcze artysty do Drogi Krzyżowej (1942, węgiel na papierze; Boulogne-Billancourt, Musée des Années 30).
Słowa kluczowe:
Publikacja:
26.09.2024
Ostatnia aktualizacja:
26.09.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

12
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej