Przejdź do treści
Karol Broniatowski, „Stopa z Bendern”, 1996, brąz, Bendern (Liechtenstein), dziedziniec LGT Bank, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba Karola Broniatowskiego „Stopa z Bendern”  w Bendern
Karol Broniatowski, „Stopa z Bendern”, 1996, brąz, Bendern (Liechtenstein), dziedziniec LGT Bank, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba Karola Broniatowskiego „Stopa z Bendern”  w Bendern
Karol Broniatowski, „Stopa z Bendern”, 1996, brąz, Bendern (Liechtenstein), dziedziniec LGT Bank, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba Karola Broniatowskiego „Stopa z Bendern”  w Bendern
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001332-P

Rzeźba Karola Broniatowskiego „Stopa z Bendern” w Bendern

Identyfikator: POL-001332-P

Rzeźba Karola Broniatowskiego „Stopa z Bendern” w Bendern

Ogromna realizacja tego prestiżowego bankowego zlecenia wieńczyła kilkunastoletni okres pracy rzeźbiarza w Berlinie (osiadłego tam w 1982 r.), znaczony kolejnymi zamówieniami publicznymi dla miasta, dzięki którym Broniatowski jest dzisiaj głównie znany. Po raz pierwszy artysta otrzymał jednak zamówienie spoza Niemiec. Dość banalnej architekturze gmachu banku, postawionego na peryferiach miasteczka Bendern, przeciwstawia się masywna bryła, pozornie bezładnie nagromadzonej materii. Rzeźbiarz, od lat obsesyjnie interpretujący fragmenty ludzkiego ciała, istotnie wywołuje „błotniste” skojarzenia. „Rzeźby wyglądają na zbudowane z nacieków mułu”. Jednakże półpłynna materia z trudem przybiera kształty zbliżone do anatomicznych. „Gigantyczna stopa przed LGT Bank ikonograficznie jest osobistą repetycją (...) stopy Konstantyna [z rzymskiego posągu]. Jednak bliższa wydaje się często fotografowanej stopie „Myśliciela” Rodina, półmałpiej, wczepionej w bryłę materii w wysiłku przezwyciężania jej ciążącego bezkształtu (...). Kształt „Stopy z Bendern” byłby prawie nieczytelny bez tytułu. Rozmazuje się w naciekach materii, półpłynnością swej masy urągającej otoczeniu - racjonalistycznie uporządkowanej, krystalicznie czystej architekturze, przeciwko której powstała” (Lech Karwowski, 1999). Tego rodzaju poszukiwania formalne Broniatowskiego widoczne są już w latach 70., a szczególnej intensyfikacji nabrały w „bezforemnych” aktach i „Figurach kroczących” od 1988 r.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1996
Twórcy:
Karol Broniatowski (rzeźbiarz; Polska, Niemcy)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Fuss von Bendern, LGT Bank in Liechtenstein, kat. red. U. Wieczorek, 1996; Karol Broniatowski. Prace z lat 1969-1999, Warszawa 1999 (kat. wyst. w Galerii Zachęta).
  • Karol Broniatowski. Prace z lat 1969-1999, kat. wyst. w Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie, Warszawa 1999, s. 15.
  • https://www.porta-polonica.de/pl/atlas-miejsc-pami%C4%99ci/karol-broniatowski-obecnosc-i-nieobecnosc-rzezby.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

2
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej