Przejdź do treści
Tadeusz Popiel, zespół malowideł ściennych, 1899-1900, fresk, Padwa, bazylika San Antonio, kaplica polska San Stanislao, fot. Andrzej Pieńkos, 2009
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie
Tadeusz Popiel, zespół malowideł ściennych, 1899-1900, fresk, Padwa, bazylika San Antonio, kaplica polska San Stanislao, fot. Andrzej Pieńkos, 2009
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie
Tadeusz Popiel, zespół malowideł ściennych, 1899-1900, fresk, Padwa, bazylika San Antonio, kaplica polska San Stanislao, fot. Andrzej Pieńkos, 2009
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie
Tadeusz Popiel, zespół malowideł ściennych, 1899-1900, fresk, Padwa, bazylika San Antonio, kaplica polska San Stanislao, fot. Andrzej Pieńkos, 2009
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie
Tadeusz Popiel, zespół malowideł ściennych, 1899-1900, fresk, Padwa, bazylika San Antonio, kaplica polska San Stanislao, fot. Andrzej Pieńkos, 2009
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001391-P

Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie

Identyfikator: POL-001391-P

Zespół malowideł ściennych autorstwa Tadeusza Popiela w bazylice św. Antoniego w Padwie

Freski pokrywają całe ściany kaplicy, usytuowanej przy obejściu bazyliki. Ukazują one sceny związane ze św. Stanisławem (całościenne pola: Wskrzeszenie Piotrowina, Śmierć św. Stanisława), a także figury świętych i błogosławionych, głównie polskich; w podłuczach arkad grupy aniołów trzymających wstęgi litanii. Podpisy scen i postaci w języku polskim.

W 1899 r. Tadeusz Popiel wygrał konkurs, w którego warunkach było odbycie studiów nad malarstwem włoskiego renesansu. Popiel spędził zatem rok we Florencji, Rzymie i Wenecji; w Loreto pracował nad techniką fresku u boku wpływowego niemieckiego malarza religijnego Ludwiga Seitza. Ukończone w 1900 freski w Padwie - pierwsza większa praca kościelna Popiela, znanego dotąd z obrazów historycznych i panoram - zostały przyjęte entuzjastycznie; malarz otrzymał następnie wiele zamówień religijnych z Polski, także kilka we Włoszech (m.in. współdekorował kaplicę holenderską w San Antonio w Padwie). Mimo studiów nad wzorami włoskich fresków, malowidła reprezentują stylistykę realistycznego malarstwa historycznego II połowy XIX w., właściwą raczej obrazom olejnym, np. krakowskiego nauczyciela Popiela, Władysława Łuszczkiewicza. Konwencjonalny charakter dekoracji Popiela jest typowy dla sztuki religijnej wówczas w wielu krajach, zwłaszcza we Włoszech. Bliskie formalnym eksperymentom plastycznym w zakresie polichromii ściennych, pojawiającym się w tym czasie w szkole krakowskiej, wydają się jedynie pola z aniołami, a także zdradzające nalot secesji elementy ornamentalne.

W kaplicy znajduje się kilka epitafiów i tablic upamiętniających Polaków z różnych epok. Zespół ten oczekuje na zbadanie i opracowanie naukowe, a malowidła Popiela także pod kątem ich miejsca w ówczesnej religijnej sztuce europejskiej.

Od 2012 kaplica podlegała pracom konserwatorskim, ukończonym w 2018 r.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
fundacja 1899, realizacja 1900
Twórcy:
Tadeusz Popiel (malarz; Polska, Włochy)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Jerzy Kowalczyk, La seconda cappella polacca in Padova della fine del secolo XIX, „Il Santo”, 21, 1981, nr 1, s. 130-140.
  • Anna Wierzbicka, hasło „Popiel Tadeusz”, w: Słownik artystów polskich ..., red. U. Makowska, t. 7, Warszawa 2003, s. 398-403.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej