Przejdź do treści
Igor Mitoraj „Ikaro” (fragment), fot. Claude Falguière, 2015
Licencja: CC BY 2.0, Źródło: Flickr.com, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba Igora Mitoraja „Ikaro”
Igor Mitoraj „Ikaro”, fot. Claude Falguière, 2015
Licencja: CC BY 2.0, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba Igora Mitoraja „Ikaro”
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001799-P

Rzeźba Igora Mitoraja „Ikaro”

Identyfikator: POL-001799-P

Rzeźba Igora Mitoraja „Ikaro”

Postać mężczyzny na postumencie. Ciężar ciała spoczywa na prawej nodze, lewa wysunięta, co daje złudzenie ruchu. Harmonię w rzeźbie artysta osiągnął poprzez pochylenie głowy, wyraźnie umięśnienie nóg i antyczny, doskonały w proporcjach tors bohatera. Kontrast tworzy odłupany tył głowy i brak rąk. W przeciwieństwie do popularnych wyobrażeń w kulturze, Ikar Igora Mitoraja pozbawiony jest skrzydeł.

Interpretowany jako metafora cierpienia Ikar, usytuowany w nowoczesnej, pełnej współczesnych drapaczy chmur dzielnicy bankowej i korporacyjnej, może również symbolizować chęć ucieczki człowieka z zmechanizowanej codzienności i współczesności ku wolności oraz beztrosce, a także pragnienie wyrwania się z sideł rutyny oraz powtarzalności.

Podobnie jak w przypadku Erosa, Igor Mitoraj bardzo chętnie sięgał po postać Ikara, wymienić wystarczy chociażby takie prace, jak:

Ikaro screpalato (1998),

Ikaro (1998),

Ikrao grezzo (1998),

Ikaro (1999),

Ikaro alato (2000).

Rzeźbę „Ikaro alato” można oglądać w Warszawie (Żoliborz, ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, przed Centrum Olimpijskim). „Ikaro alato”, w przeciwieństwie do rzeźby „Ikaro”, posiada jedno skrzydło (z prawej strony).

Materiał: brąz

Lokalizacja: La Défense (Paryż, Francja) 

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1999
Twórcy:
Igor Mitoraj (rzeźbiarz)
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
Agnieszka Stabro
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej