Przejdź do treści
Igor Mitoraj „Testa addormentata”, fot. Katarzyna Wojciechowska-Jarza, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Igor Mitoraj „Testa addormentata”
Igor Mitoraj „Testa addormentata”, brąz, 1983, fot. Garry Knight, 2009
Licencja: CC BY 2.0, Źródło: originally posted to Flickr as Testa Addormentata, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Igor Mitoraj „Testa addormentata”
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001802-P

Igor Mitoraj „Testa addormentata”

Identyfikator: POL-001802-P

Igor Mitoraj „Testa addormentata”

Ludzka głowa, spoczywająca na prawym boku. Artysta wykorzystuje w niej znany m.in. z rzeźby „Eros bendato” motyw zabandażowania, jednak tym razem głowa jest zabandażowana niemal całkowicie. Widać jedynie charakterystyczne usta oraz fragment nosa.

Tytuł rzeźby oznacza „głowa uśpiona, śpiąca”, akcent zatem położony został przez Igora Mitoraja nie na bandaże, będące symbolem zniewolenia, skrępowania, lecz na metaforyczną potrzebę odcięcia się od codzienności, rzeczywistości, popadnięcia w sen, który może oznaczać również poezję, chęć zanurzenia się w metafizyce.

Chociaż owinięta bandażami, czyli w jakiś sposób skrępowana głowa, nie wywołuje u odbiorcy negatywnych odczuć, przeciwnie. Usta, w delikatnym, ledwie zasugerowanym półuśmiechu, a także bijący od dzieła spokój i harmonia pozwalają myśleć, że tytułowa głowa pogrążona jest w przyjemnym, niczym niezakłóconym śnie.

Materiał: brąz

Lokalizacja: Pompeje, Włochy; Londyn, Wielka Brytania

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1983
Twórcy:
Igor Mitoraj (rzeźbiarz)
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
Agnieszka Stabro
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej