Sanktuarium i zabudowania klasztorne w Bołszowcach podczas odbudowy, fot. Сергій Криниця (Haidamac), 2012
Licencja: CC BY 3.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie – polichromia etap V
Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie - polichromia etap V, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie – polichromia etap V
Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie - polichromia etap V, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie – polichromia etap V
Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie - polichromia etap V, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie – polichromia etap V
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: spol-000060-P/150547

Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie – polichromia etap V

Identyfikator: spol-000060-P/150547

Odbudowa Sanktuarium Matki Bożej Bołszowieckiej w Bołszowcach na Ukrainie – polichromia etap V

Informacja o obiekcie:
Dekoracja malarska kościoła w Bołszowcach powstała podczas jego przebudowy przedsięwziętej przez ks. Antoniego Barnabę Jabłonowskiego przed koronacją cudownego obrazu w 1777 r., o czym świadczy herb z inskrypcją "ORNAVIT" umieszczony ponad iluzjonistycznie malowanym obrazem "Cud Eliasza". Zniszczenia malowideł podczas I wojny światowej,  konserwacja i ponowne zniszczenia za czasów sowieckich, praktycznie uniemożliwiają analizę stylistyczną. Malowidło " Św. Jan od Krzyża" jest jednym z trzech scen namalowanych pod chórem, przy wejściu do kościoła. W części północnej przedstawiono "Św. Jana od Krzyża" w części środkowej Pokutę św. Piotra, natomiast w części południowej "Pokutę Marii Magdaleny". Dwa ostatnie malowidła zostały już odrestaurowane, pozostał tylko "św. Jan od Krzyża".

Zrealizowane prace: 
W czasie prac, po przeprowadzeniu szczegółowej analizy zachowanych fragmentów malowidła okazało się, że tematem przedstawienia nie jest „św. Jan od Krzyża”, a „św. Maria Egipcjanka”, która jest wizerunkiem analogicznym, bliskim ikonograficznie „św. Marii Magdalenie” umieszczonym w przeciwległym przęśle sklepienia arkad pod chórem.

Finansowanie: Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą"

 

Więcej o projekcie: https://polonika.pl

Działanie:
  • Prowincja św. Antoniego i bł. Jakuba Strzemię Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (Franciszkanów), realizacja w roku 2020.
Czas powstania:
1777
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Program Ministra Kultury Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Zobacz