Przejdź do treści
Szafa organów i podłoga na chórze muzycznym w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Balustrada chóru muzycznego po remoncie - kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Organy po remoncie - kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Szafa organów na chórze muzycznym w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Szafa organów na chórze muzycznym w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Szafa organów na chórze muzycznym w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Remont chóru muzycznego w Krzemieńcu, fot. 2020, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Konserwacja organów z XIX w. w Krzemieńcu, etap II i ostatni, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Konserwacja organów z XIX w. w Krzemieńcu, etap II i ostatni, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Konserwacja organów z XIX w. w Krzemieńcu, etap II i ostatni, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Konserwacja organów z XIX w. w Krzemieńcu, etap II i ostatni, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
Konserwacja organów z XIX w. w Krzemieńcu, etap II i ostatni, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: spol-000074-P

Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu

Identyfikator: spol-000074-P

Prace ratunkowe przy instrumencie organowym, szafie organów i podłodze na chórze muzycznym w kościele w Krzemieńcu

Informacja o obiekcie:
Po 1832 r., w ramach represji po powstaniu listopadowym, wszystkie katolickie świątynie w Krzemieńcu zostały decyzją cara przekazane Cerkwi Prawosławnej. Dotyczyło to również kościoła parafialnego pw. św. Antoniego wraz z klasztorem franciszkanów. Pozbawieni świątyń wierni rozpoczęli jednak starania o pozwolenie na budowę nowego, rzymskokatolickiego kościoła parafialnego. Dzięki zebranym przez nich funduszom i determinacji proboszcza, ks. Józefa Szczepanowskiego, w latach 1853‒1857 powstała w Krzemieńcu świątynia pod wezwaniem patrona łuckiej diecezji, św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Dotację na rzecz budowy przekazał także car Aleksander II. W niewyjaśnionych okolicznościach zaginęła tablica erekcyjna z inskrypcją zawierającą informację o tym, że świątynia powstała w roku 1857 dzięki składkom wiernych i darowi Aleksandra II. Na tablicy umieszczone było również nazwisko architekta kościoła, przedsiębiorcy budowlanego Józefa Aleksandra Kraffta (1814‒ok.1875), który osiedlił się w Krzemieńcu w 1850 r., autora m.in. wołyńskich rezydencji ziemiańskich w Stadnikach i Wołoskiem.

Świątynia została  wymurowana z cegły i otynkowana. Skromną fasadę flankowano dwoma wieżami, których górne kondygnacje, mające formę uproszczonych aedicul z oknem pośrodku, wieńczą masywne kule z krzyżami. Do niedawna na placu przykościelnym stała drewniana dzwonnica, którą zdemontowano w 1998 r. Wnętrze kościoła jest trójnawowe. Polichromie wykonano w 1908 roku. Z tego samego okresu pochodzą czeskie witraże. W ołtarzu głównym znajduje się kopia Madonny Sykstyńskiej namalowana przez miejscowego artystę Arkadiusza Hicke, absolwenta Liceum Krzemienieckiego. Szczególnie cenną pamiątką jest pomnik Juliusza Słowackiego, autorstwa Wacława Szymanowskiego, ustawiony w kościele w stulecie urodzin poety.

Organy w Krzemieńcu są jedynym historycznym, polskim instrumentem zachowanym na historycznym Wołyniu, ponieważ pozostałe uległy zniszczeniu w okresie okupacji radzieckiej, bądź po drugiej wojnie światowej. Instrument potwierdza obecność polskiej kultury artystycznej, rzemieślniczej i muzycznej na terenie dawnego Krzemieńca w XIX w.

Zrealizowane prace: 

2020
W kościele parafialnym pod wezwaniem św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krzemieńcu na Ukrainie w 2020 r. przeprowadzono ratunkowe prace konserwatorskie przy instrumencie organowym, szafie organów  i podłodze na chórze muzycznym.

Zakończono prace konserwatorskie przy prospekcie i szafie, którą przygotowano do montażu konserwowanych mechanizmów instrumentu. Naprawiono i zakonserwowano podłogę empory chóru muzycznego i architektoniczną balustradę. W wyniku prac zrealizowanych w 2020 r. przywrócono wygląd świątyni z 1908 r., kiedy to wykonano aranżację wnętrza kościoła, pomalowawszy nową polichromię i ołtarz główny z amboną.

2021
Celem projektu było dokończenie konserwacji instrumentu muzycznego wyprodukowanego w 1886 r. przez firmę Florian Ostromęcki z Wilna, który znajduje się w kościele parafialnym św. Stanisława. Prace miały charakter ratowniczy.

Finansowanie: Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą"

Więcej o projekcie: https://polonika.pl

Działanie:
  • Stowarzyszenie Absolwentów Akademii Dziedzictwa, realizacja w latach 2020 i 2021.
Czas powstania:
1853‒1857
rozwiń

Projekty powiązane

1
Program Ministra Kultury Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Zobacz
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej