Przejdź do treści
Przemysław Dominas, „Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” - publikacja Instytutu Polonika
Fotografia przedstawiająca Przemysław Dominas, „Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” - publikacja Instytutu Polonika
Przemysław Dominas, „Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” - publikacja Instytutu Polonika
Fotografia przedstawiająca Przemysław Dominas, „Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” - publikacja Instytutu Polonika
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: publ-000009-P

Przemysław Dominas, „Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” - publikacja Instytutu Polonika

Callao | Peru | Callao | Callao
Lima | Peru | prowincja Lima
La Oroya | Peru | Yauli | Junin
San Jerónimo de la Oroya
Identyfikator: publ-000009-P

Przemysław Dominas, „Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” - publikacja Instytutu Polonika

Callao | Peru | Callao | Callao
Lima | Peru | prowincja Lima
La Oroya | Peru | Yauli | Junin
San Jerónimo de la Oroya

Niezwykła publikacja to historia wyjątkowej linii kolejowej; zaplanowanej i zaprojektowanej przez Polaka. Wiele ciekawostek, nieznanych faktów, mapy, zdjęcia archiwalne – to wszystko można znaleźć w publikacji Przemysława Dominasa.

Peru to Machu Picchu, tajemnicza Nazka, Kanion Colca, ale także piękne szlaki kolejowe w Andach. Jeden z nich – linia Callao-Lima-La Oroya – być może będzie następnym punktem na mapie obiektów światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. 

Warto wiedzieć, że przeprowadzenie linii kolejowej było nie lada wyzwaniem dla konstruktorów i wykonawców, wymagało od nich wiedzy i doświadczenia. Ostatecznie powstała trasa, której przebycie może być przygodą życia. Pociąg pokonuje zbocza zygzakami, znika w licznych tunelach, aby za chwilę wtoczyć się z hukiem na mosty. Część wiaduktów zwieszona jest nad dolinami, między ziemią a niebem.

Projekt przeprowadzenia linii kolejowej przedstawił polski konstruktor Ernesta Malinowskiego. ale początkowo uznano to jednak za niemożliwe do zrealizowania. W 1859 r. powołano specjalną komisję, która miała badać możliwości przeprowadzenia stalowego szlaku przez Andy. Dopiero po 10 latach ówczesny rząd peruwiański podpisał umowę z  Henrym Meiggsem, przedsiębiorcą amerykańskim. To on zlecił E. Malinowskiemu opracowanie założeń technicznych i ekonomicznych inwestycji.

Przy budowie pracowało – jak się szacuje – ponad 10 tysięcy ludzi. Wśród nich byli m.in. Chilijczycy, Indianie peruwiańscy, Chińczycy i Afrykanie. Do montażu mostów zaangażowano inżynierów z firmy słynnego Gustawa Eiffela. Materiały stalowe, drewno i budki stacyjne sprowadzono aż z USA.

O tych i innych historiach związanych z tym wielkim wyzwaniem technicznym można dowiedzieć się z książki Przemysława Dominasa Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego, wydanej przez Instytut Polonika i Dom Wydawniczy Księży Młyn.

Publikacja jest owocem wyprawy autora do Peru, licznych kwerend źródłowych w Limie. Inwentaryzacja terenowa szlaku kolejowego pozwoliła skompletować dokumentację fotograficzną najważniejszych obiektów inżynierskich, architektonicznych i rozwiązań technicznych. W książce znajduje się także mapa szlaku kolejowego i rozmieszczenia głównych obiektów linii oraz unikatowe zdjęcia archiwalne.

Polecamy i zapraszamy do lektury.

Z radością też informujemy, że w konkursie ACADEMIA 2023 książka Przemysława Dominasa Kolej Transandyjska – Callao-Lima-La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego zdobyła Nagrodę Rektora Politechniki Warszawskiej Academia 2023 dla najlepszej publikacji akademickiej w dziedzinie nauk technicznych i ścisłych, która została wręczona podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.

Publikacja Przemysława Dominasa została ponownie doceniona. Tym razem Towarzystwo Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych-NOT przyznało jej wyróżnienie w ramach konkursu na najlepszą książkę techniczną oraz najlepszy poradnik techniczny TECHNICUS 2023.

Autor: Przemysław Dominas

Redakcja: Emilia Baranowska

Rok wydania: 2023

Współwydawca: Księży Młyn. Dom Wydawniczy Michał Koliński

Liczba stron: 375

Oprawa: Twarda

Format: 210x290

ISBN: 978-83-7729-691-2

Obiekty powiązane

1
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Katalog publikacji Instytutu Polonika Zobacz
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej