Przejdź do treści
Magdalena Więcek rzeźba z 1963 r. powstała w ramach Symposion Europäischer Bildhauer, St.Margarethen, Burgenland, Austria, licencja CC BY 2.0, fot. art & society, 2007
Licencja: CC BY 3.0, Źródło: Wikimedia Commons, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Polscy artyści na sympozjum rzeźby w Sankt Margarethen w Burgenland
Rzeźba z 1964 r. Olgierda Truszyńskiego zrealizowana w ramach Symposion Europäischer Bildhauer w Sankt Margarethen w Burgenland (Austria), fot. Kamahele, 2007
Licencja: CC BY 3.0, Źródło: Wikimedia Commons, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Polscy artyści na sympozjum rzeźby w Sankt Margarethen w Burgenland
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-000503-P

Polscy artyści na sympozjum rzeźby w Sankt Margarethen w Burgenland

Identyfikator: POL-000503-P

Polscy artyści na sympozjum rzeźby w Sankt Margarethen w Burgenland

W roku 1958 powstała idea organizacji sympozjów rzeźbiarskich na terenie dawnych rzymskich kamieniołomów piaskowca w Sankt Margarethen im Burgenland. Pierwsze sympozjum odbyło się w roku 1959.  W roku 1960 zaproszony został pierwszy artysta z Polski Olgierd Truszyński (ponownie uczestniczył w sympozjum w roku 1964), rok później zaproszono Alinę Szapocznikow, która zrealizowała rzeźbę "Miąższ I" (zobacz  Archiwum Aliny Szapocznikow).  W 1963 roku Magdalena Więcek zrealizowała rzeźbę "Kamień". W 1969 Adolf Ryszka, który wykonał rzeźbę "Kompozycja" (ponownie wziął udział w sympozjum w roku 1991). W roku 1985 w odbyło się jedno z sympozjów form ceramicznych, w którym udział wziął Edward Łagowski.

Idea sympozjów w St. Margarethen w Burgenlandzie pochodzi od Karla Prantla (1923-2010). Zaczątkiem idei sympozjum była jego praca "Kamień graniczny (1956-1958) nad którą pracował bezpośrednio w kamieniołomach. Sama rzeźba ustawiona została zaś na granicy Austrii i Węgier. Ta praca i sposób pracy nad nią stał się inspiracją dla Prantla do kontynuacji działań. W  roku 1959 udało mu się we współpracy z Heinrichem Deutsche - w ramach pierwszego sympozjum - zaprosić ośmioro rzeźbiarzy. Zgodnie z założeniami w sympozjach brać mieli udział artyści "zza żelaznej kurtyny". I chociaż nie udało się to w roku 1959 to już w roku 1960 w sympozjum wziął udział Olgierd Truszyński. Karl Prantel mówił też o tym, że bardzo ważny jest dla niego bezpośredni kontakt z miejscem, z którego pochodzi kamień, powstaje w ten sposób naturalną łączność między rzeźbą i miejscem. A Sankt Margarethen w Burgenland - jeden z najstarszych kamieniołomów europejskich. 

Czas powstania:
lata 60. XX w.
Opracowanie:
Bartłomiej Gutowski
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej