Przejdź do treści
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-000512-P

Prace Mirosława Bałki w Muzeum Narodowym w Osace

Osaka | Japonia | region Kinki | prefektura Osaka
jap. Ōsaka-shi (大阪市)
Identyfikator: POL-000512-P

Prace Mirosława Bałki w Muzeum Narodowym w Osace

Osaka | Japonia | region Kinki | prefektura Osaka
jap. Ōsaka-shi (大阪市)

W Muzeum Narodowym w Osace znajduje się m.in. dwie prace Mirosława Bałki z 1998 roku - rysunek tuszem na papierze Chłopiec niosący piłki oraz rzeżba z drewna, stali, soli i plastiku φ51x4, 85x43x49, która kilkakrotnie była wystawiana w ramach pokazów kolekcji muzeum w tym na wystawie zbiorowej w 2005 roku Positioning - In the new reality of Europe: Art from Poland, the Czech Republic, Slovakia and Hungary.

Urodzony w 1958 roku Mirosława Bałka należy do najwybitniejszych polskich artystów, a jego prace pojawiają się w wielu kolekcjach muzealnych oraz kolekcjach prywatnych. W 2009 r. instalacja „How it is” została pokazana w Tate Modern w prestiżowej ekspozycji Hali Turbin. W muzeum w Osace znaddują się (stan w roku 2022) dwie prace Mirosława Bałki. Rysunek wykonany tuszem oraz instalacja rzeźbiarska  φ51x4, 85x43x49  wykonana z drewna, stali, soli i plastyku.  Praca składa się z dwóch elementów zwisającego na linie krzesła z dziurą w miejscu siedziska i przymocowanymi do oparcia obręczami. Krzesła zawieszone jest tak, ze nie dotyka ziemi, a jego siedzisko umieszczone jest pod kątem ok. 45 stopni. Przed krzesłem umieszczona jest obręcz o średnicy 51 cali wypełniona solą. W niej umieszczone są dwie mniejsze obręcze, bez wypełnienia.

Motywy wykorzystane w pracy Mirosława Bałki, szczególnie w kontekście innych jego dzieł, wydają się czytelne sól, która przywoływać może wyschnięte łzy, wymowna nieobecność ludzkiego ciała, niepozostawiające śladów zawieszenia krzesła,  puste okręgi – ślady pamięci, symboliczność proporcji użytych w tytule. To motywy powracające w różny sposób w twórczości Bałki. Czytelna narracja o cierpieniu, którą można – jak często bywa w przypadku Bałki, odczytywać w kontekście II wojny światowej, ale która ma też bardziej uniwersalny charakter. Charakterystyczne dla Mirosława Bałki niedopowiedzenia, gra między jednoznacznością a złożonością, budują szczególny, niepokojący charakter. Sprawiają, że Bałka unika banalizacji zła, o które łatwo epatując cierpieniem. Stajemy raczej przed jego trudnym, nieoczywistym i wielowymiarowym doświadczeniem.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1998
Twórcy:
Mirosław Bałka (rzeźbiarz)(podgląd)
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
Bartłomiej Gutowski
rozwiń

Obiekty powiązane

2
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej