Przejdź do treści
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-000722-P

Prace Wojciecha Fangora w amerykańskich muzeach

Identyfikator: POL-000722-P

Prace Wojciecha Fangora w amerykańskich muzeach

Wojciech Fangor jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych polskich artystów tworzących w XX wieku. Historia jego sztuki to kilka fascynujących zwrotów artystycznych. Jego prace weszły do kanonu sztuki socrealistycznej, studium przestrzeni z 1958 przygotowane razem z Zamecznikiem było prekursorskie podobnych działań podejmowanych w światowej sztuce. Na trwale wpisał się w historię polskiego plakatu będąc jedną z głównych postaci tzw. polskiej szkoły plakatu. Jednak to indywidualna wystawa w Muzeum Guggenheima w 1970 roku, co zresztą już samo w sobie świadczyło o pozycji jaką zyskał w sztuce nowojorskiej jako jeden z prekursorów op art. Rozedrganymi dynamicznymi prowadzącymi do op art kompozycjami zainteresował się jednak wcześniej, bo już na początku lat 60. W 1965 roku zaproszony był do udziału w jednej z najważniejszych wystaw tego kierunku „The Responsive Eye”. Pokazana była w nowojorskim Muzeum Sztuki Współczesnej (MOMA) a jej kuratorem był William C. Seitz. W tej wystawie brali też udział dwaj inni artyści powiązani z Polską – Julian Stanczak i Richard Anuszkiewicz odwiedzona przez ponad 180.000 była wielkim sukcesem. Uznawana jest za początek amerykańskiego op art.
Artystycznym debiutem artysty była wystawa pokazana w 1949 roku, u progu socrealizmu pokazał malarstwo o wyraźnie kubizujących wpływach. Jednak socrealizm skierował jego sztukę na inne tory. Wśród prac z tego okresu szczególne miejsce mają „Matka Koreanka” i „Postaci”. Nie tylko jedne z lepszych prac tego okresu, ale też przez niejednoznaczne konteksty budzące wątpliwości, które zdają się narastać w autoironicznym, pochodzącym już z 1953 roku obrazie pokazującym wnoszony Pałac Kultury i Nauki, który w pierwszej chwili wydaje się odwrócony. Odchodząc od socrealizmu bezpiecznej przestrzeni szukał – jak wielu innych – w plakacie. I rzeczywiście jego plakat do filmu René Clémenta „Mury Malapagi" z 1952 roku, dał mu nagrodę na Ogólnopolskiej Wystawie Plakatu. W 1958 roku wraz z Stanisławem Zamecznikiem przygotowali w nieistniejącym już salonie „Nowej Kultury” instalację przestrzenną „Studium przestrzeni”, odkrywając jak bardzo rozporoszone tło pozwala na budowanie dynamicznej przestrzeni obrazy. Artyści ostatecznie nie potraktowali ich jako samodzielnych kompozycji, ale zaproponowali swoiste environment . 20 płócien rozmieszczonych w sali tworzyło skomplikowane przestrzenne relacje tworząc rodzaj dzieła otwartego. Kolejną wystawę poświęconą studium przestrzeni artyści pokazali w Stedelijk Museum w 1959 roku.
W 1961 roku Wojciech Fangor zdecydował się na wyjazd z Polski. Początkowo do Wiednia, a stamtąd w 1962 roku do USA jako stypendysta w The Institute of Contemporary Arts. Potem na krótko powrócił do Europy w związku z otrzymaniem w Berlinie Zachodnim stypendium Forda, a następnie na rok do Bath Academy of Art w Corsham  w Anglii. Ostatecznie jednak w 1966 roku przeniósł się do USA. Wykładał m.in. na Farleigh Dickinson University, Madison, N.J. (1966–1983) oraz Graduate School of Design, Harvard University, Cambridge, Massachusetts (1967–1968). Chociaż obrazy op art. Przyniosły mu największą sławę, w połowie lat 70. dokonał się kolejny zwrot w jego twórczości. Artysta zwrócił się ku tzw. obrazom telewizyjnym, które malował do ok. 1984 roku. Abstrakcję na powrót zastąpiła figuracja, a właściwie różnorodne obrazy, w tym telewizyjne, współczesnej kultury. Przede wszystkim fascynując się medialną strukturą obrazu, ale i jego szerszym kulturowym kontekstem. Zdaje się podchodzić do niego krytycznie. Chociaż nie bez fascynacji, ale takiej która krytycznie podchodzi do medium, wyczuwając jego banalność.  Artysta w USA przebywał do 1999 roku, kiedy zdecydował się na powrót do Polski. Osiadł wówczas pod Warszawą. W 2014 roku na rok przed śmiercią zaprojektował serię murali dla warszawskiego metra. Jego obrazy znajdują się w wielu muzeualnych kolekcjach i zbiorach prywatnych na świecie m.in.:
„Mf", 1969, El Museo del Barrio
„Number 17", Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku (obraz pokazywany był na wystawie „The Responsive Eye"), 1965,
Bez tytułu, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku
„M 63" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (SFMOMA) w San Francisco
M5-1969" w Muzeum Sztuki Carnegie w Pittsburghu
M 48" w Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive
M39" w Smart Museum of Art w Chicago
 
Obraz Wojciecha Fangora "M 63" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (SFMOMA) w San Francisco. Praca wykonana w 1969 roku, do kolekcji zakupiona zaś w 1977 roku.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1969
Twórcy:
Wojciech Fangor
Publikacja:
04.08.2024
Ostatnia aktualizacja:
04.08.2024
Opracowanie:
Bartłomiej Gutowski
rozwiń

Obiekty powiązane

2
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Polonika w kolekcjach muzealnych w USA Zobacz
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej