Centralna kolej transandyjska w Peru, lata 70. XIX w., proj. Ernest Malinowski, Peru, fot. Kabelleger, 2013
Licencja: CC BY 3.0, Źródło: Wikimedia Commons, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Centralna Kolej Transandyjska
Centralna Kolej Transandyjska, lata 70. XX w., Peru, fot. Kabelleger
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Centralna Kolej Transandyjska
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001124-P/102131

Centralna Kolej Transandyjska

Identyfikator: POL-001124-P/102131

Centralna Kolej Transandyjska

Centralna Kolej Transandyjska
Druga pod względem wysokości położenia linia kolejowa na świecie, zaprojektowana i wybudowana pod kierownictwem polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego.
 
W chwili otwarcia, w latach 70. XIX w., była szczytowym osiągnięciem ówczesnej techniki. Najwyższy jej punkt osiągnął wysokość prawie 5000 m. n.p.m., co czyniło z niej najwyżej położoną kolej na świecie przez ponad 100 lat. Rekord ten został pobity dopiero po oddaniu do użytku Kolei Tybetańskiej (I odcinek w 1984 r., całość w 2006 r.).
 
Kolej Transandyjska
Powstała, by połączyć Limę z bogatym w minerały regionem Cerro de Pasco i żyzną doliną Jauja, celem transportu bogactw z górskich rejonów Peru do portu w Limie. Niemożliwe stało się możliwe. E. Malinowski podjął się zaprojektowania konstrukcji całej linii kolejowej i nadzorowania jej budowy. Ogółem na całej trasie z Limy do La Oroya wykuto 63 tunele o długości ponad 6000 m, wybudowano 61 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 2 km i wykonano 10 nawrotów (zmian czoła pociągu).
 
Najbardziej znany jest wybudowany w 1872 r. wiadukt Verrugas (najdłuższym na trasie, ok. 200 m), łączący brzegi wąwozu o tej samej nazwie. Opiera się na trzech filarach ze stalowych kratownic, z których najwyższy ma prawie 77 m. Natomiast przez zachodnie stoki Kordylierów prowadzą liczne tunele, ostre łuki i spadki oraz podwójne zmiany kierunku jazdy. Na tym dystansie zostały pobite różne ówczesne „kolejowe” rekordy: najdłuższy tunel (1177 m), usytuowany najwyżej na świecie (4781 m n.p.m.), najwyżej położony węzeł kolejowy na świecie (4818 m n.p.m.).
 
W setną rocznicę śmierci E. Malinowskiego na przełęczy Ticlio postawiono pomnik. W granicie przywiezionym aż ze Strzegomia wyryto godło Peru i Polski oraz napis w dwóch językach - po hiszpańsku i polsku: „Inżynier Polski, Patriota Peruwiański, Bohater obrony Callao 1866, projektant i budowniczy Centralnej Kolei Transandyjskiej”. Powyżej, na kamiennym kole wieńczącym pomnik, widnieje płaskorzeźba z brązu z wizerunkiem Ernesta Malinowskiego.
 

Osoby powiązane:

Czas powstania:

1869-1893

Twórcy:

Ernest Malinowski (inżynier; Polska, Francja, Peru, Ekwador)

Publikacja:

07.10.2024

Ostatnia aktualizacja:

22.10.2024
rozwiń
Centralna kolej transandyjska w Peru, lata 70. XIX w., proj. Ernest Malinowski, Peru Fotografia przedstawiająca Centralna Kolej Transandyjska Galeria obiektu +1
Centralna kolej transandyjska w Peru, lata 70. XIX w., proj. Ernest Malinowski, Peru, fot. Kabelleger, 2013
Centralna Kolej Transandyjska, lata 70. XX w., Peru Fotografia przedstawiająca Centralna Kolej Transandyjska Galeria obiektu +1
Centralna Kolej Transandyjska, lata 70. XX w., Peru, fot. Kabelleger

Projekty powiązane

1
  • Centralna kolej transandyjska w Peru, lata 70. XIX w., proj. Ernest Malinowski, Peru
    Archiwum Polonik tygodnia Zobacz