Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001908-P/160336

Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves

Identyfikator: POL-001908-P/160336

Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves

Skrajnie surową architekturę modernistycznego kościoła urozmaicają jedynie barwne płaskorzeźby mistrza nowoczesnej sztuki religijnej, Lamberta-Ruckiego. Realizacja w Chartres nie należy do jego największych, ale z pewnością do najbardziej udanych - w całej zresztą rzeźbie sakralnej we Francji w latach 50. XX w.

Pochodzący z XVI w. kościół parafialny w miasteczku Lèves, stanowiącym obecnie przedmieście Chartres, został niemal doszczętnie zburzony w czasie walk w sierpniu 1944. Decyzję o jego nieodbudowaniu i postawieniu na jego fundamentach nowej świątyni zatwierdzono 23.12.1948 r. Powstała wg projektu lokalnego architekta Jeana Redreau bardzo prosta bryła salowego kościoła, którego purystyczną fasadę zakomponowano w całości pod kątem koncepcji rzeźbiarskiej Lamberta-Ruckiego. Podobne malarskie potraktowanie fasady jako ekranu dla kolorowych reliefów, streszczających program ideowy kościoła, znajdujemy w twórczości artysty już w latach 30., w jego wielkiej realizacji w kościele Sainte-Trinité w Blois. Potem będzie kilkakrotnie posługiwał się taką metodą, w ścisłej współpracy z architektami, w prowincjonalnych kościołach francuskich we Fiefs i Seltz.

W Lèves uproszczony program ewangeliczny tworzą asymetrycznie rozmieszczone: wysoko umieszczona wielka samotna figura zmartwychwstającego Chrystusa, szczególnie się wyróżniająca na tle jasnoszarego tynku; w pasie parterowym zaś długi fryz Ostatniej Wieczerzy (ulubiony temat Lamberta-Ruckiego) po lewej stronie od drzwi wejściowych oraz po prawej - trzy sceny z Pasji, ze Złożeniem do grobu, przypominającym scenę Wskrzeszenia Łazarza, któremu kościół jest dedykowany. Prymitywizująca stylizacja kompozycji i poszczególnych figur pozbawiona jest odniesień do konkretnych wzorów historycznych ikonografii chrześcijańskiej. Wydaje się, że artysta osiągnął tu własną koncepcję archaicznej religijności. Dekorację rzeźbiarską przewidywano początkowo w większej skali, ograniczono ją już w czasie realizacji z powodu braku funduszy. Opublikowana na łamach czasopisma „L’Art et l’Eglise” w 1952 (nr 2, s. 131) makieta wznoszonego kościoła ma fasadę zakomponowaną inaczej, z jedną tylko - pełnofigurową - rzeźbą Chrystusa w górnej części. Lambert-Rucki podjął w tym kościele współpracę z twórcą witraży Gabrielem Loirem (jego autorstwa jest szklana ściana nawy bocznej), ściśle uzgadniając całościową koncepcję dekoracyjną i programową.

W 2003 r. przeprowadzono kompleksową restaurację kościoła, przywracając płaskorzeźbom oryginalną kolorystykę.

Osoby powiązane:

Czas powstania:

1955-1956

Twórcy:

Jan Lambert-Rucki (malarz, grafik, rzeźbiarz; Polska, Francja)(podgląd)

Bibliografia i archiwalia:

  • Véronique de Montchalin, „Eglise Saint-Lazare de Lèves”, fiche du Service ed. Patrimoine DRAC Centre..
  • Winiarski A., Jean Lambert-Rucki 1888-1967, Konstancin-Jeziorna 2017, s. 216.
  • „L’Art et l’Eglise”, 1952, nr 2, s. 131.

Słowa kluczowe:

Publikacja:

26.09.2024

Ostatnia aktualizacja:

26.09.2024

Opracowanie:

prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Galeria obiektu +3
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Galeria obiektu +3
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Galeria obiektu +3
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźby Jeana Lamberta-Ruckiego na fasadzie kościoła Saint-Lazare w Lèves Galeria obiektu +3
Jan Lambert-Rucki, „Ostatnia Wieczerza”, sceny z „Pasji”, 1955-1956, cement polichromowany, Chartres-Lèves, kościół Saint-Lazare, fot. Andrzej Pieńkos, 2013

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz