Igor Mitoraj, „Centaur”, 1995, brąz, Pietrasanta, fot. Andrzej Pieńkos, 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Centaur” Igora Mitoraja w Pietrasanta
Igor Mitoraj, „Centaur”, 1995, brąz, Pietrasanta, fot. Andrzej Pieńkos, 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Centaur” Igora Mitoraja w Pietrasanta
Igor Mitoraj, „Centaur”, 1995, brąz, Pietrasanta, fot. Andrzej Pieńkos, 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Centaur” Igora Mitoraja w Pietrasanta
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001953-P

Rzeźba „Centaur” Igora Mitoraja w Pietrasanta

Identyfikator: POL-001953-P

Rzeźba „Centaur” Igora Mitoraja w Pietrasanta

Brązowy posąg Centaura, na niewielkim cokole kamiennym, stoi nieco ukryty na skwerze na tyłach zabytkowego budynku ratusza, w pobliżu katedry. Typowe dzieło Mitoraja, doskonale wpisujące się w krajobraz toskańskiego miasteczka artystów: quasi-antyczne torso, mitologiczny centaur bez rąk, na cokole wyrzeźbione fragmenty popiersi, stwarzające sugestię kolekcji starożytnych znalezisk.

Rzeźbiarz osiadł w Pietrasanta pod koniec lat 80. XX wieku, zakładając tam pracownię. Położona w pobliżu Carrary miejscowość słynie z kamieniarzy, specjalizujących się w pracy w marmurze, a także znakomitych odlewni brązu. Pracowało tu i mieszkało wielu artystów z wielu krajów, m.in. Fernando Botero, którego rzeźby stoją w mieście niedaleko prac Mitoraja. Polski rzeźbiarz wykonał tam także dekoracje malarskie w ratuszu i rzeźbiarskie w jednym z kościołów. Motyw Centaura podejmował kilkakrotnie w swojej twórczości, jedna z wersji była np. eksponowana przed krakowskimi Sukiennicami w czasie wielkiej retrospektywy Mitoraja w 2005 r., inną ustawiono w 2003 r. w Londynie w dzielnicy Canary Wharf. W Mediolanie zrealizowano w 1991 r. „Fontannę centaura”. Rzeźba z Pietrasanta nosi typowe cechy „konceptualnego klasycyzmu” Mitoraja, operującego łatwymi skojarzeniami i podważającymi je paradoksami formalnymi. Pozornie antyczny posąg z brązu, nawiązujący do stylistyki rzeźb greckich okresu klasycznego, wzbogacony (albo zubożony) jest o rozmaite absurdalne wstawki i wycinki: kwadratowy otwór z głową ludzką w boku konia, fragment przypominający zbroję, zsuwający się z postumentu, głowy powklejane w cokół, lanca stojąca mimo braku rąk, które powinny ją trzymać.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1995
Twórcy:
Igor Mitoraj (rzeźbiarz; Polska, Niemcy, Francja, Włochy)(podgląd)
Słowa kluczowe:
Publikacja:
02.09.2024
Ostatnia aktualizacja:
08.09.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

28
Pokaż na stronie:
  • Rzeźba na drzwiach bazyliki Matki Bożej Anielskiej i Męczenników w Rzymie Rzeźba na drzwiach bazyliki Matki Bożej Anielskiej i Męczenników w Rzymie
  • Igor Mitoraj,„Centauro”, 1984, Montgomery Square, Canary Wharf, Londyn Igor Mitoraj,„Centauro”, 1984, Montgomery Square, Canary Wharf, Londyn
  • Igor Mitoraj „Eros bendato” (Eros spętany), brąz, 1999, Kraków Igor Mitoraj „Eros bendato” (Eros spętany), brąz, 1999, Kraków
  • Projekty powiązane

    1
  • Katalog poloników Zobacz