Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\"
 Submit additional information
ID: DAW-000588-P/194926

Wilno, "najmilsze miasto Rzeczpospolitej"

ID: DAW-000588-P/194926

Wilno, "najmilsze miasto Rzeczpospolitej"

Numer czasopisma "Polska" poświęcony Wilnu. Przypomniana jest ogólna historia miasta, szczególnie w kontekście budynków sakralnych, m.in. kościołów św. Mikołaja, Jana, Anny i oo. Bernardynów. Tekst jest opatrzony licznymi fotografiami, m.in. dzwonów, sylwetek wież kościoła św. Anny czy kaplicy Ostrobramskiej (Źródło: „Polska”, Warszawa 1938, R: 4, nr 33, za: Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa).

 

Uwspółcześniony odczyt tekstu

 

Wilno, najmilsze miasto Rzeczypospolitej. 

W rozwidleniu rzek Wilii i Wilenki, jakby na dnie wielkiej czary, wśród cudów przyrody rozsiodło się Wilno. „Jedno z najpiękniejszych miast w świecie” - powiedział o nim Marszałek Piłsudski. 

„Rzędem biegną mury, pagórki, otoczone zielenią, pieszczą mury. Mury tęsknie na pagórki spoglądają. Miłe miasto. Gdy na który z pagórków się wyjdzie, ku niebu przez mgłę oparów błyszczą do góry wieżyce, wieżyczki, na których, gdy dzwony zadzwonią, niewiadomo, czy się skarżą, czy o łaskę proszą, czy tęskny tylko do nieba głos wznoszą”. 

Najstarsze historyczne wiadomości o Wilnie pochodzą z roku 1323, z czasów panowania Wielkiego Księcia Giedymina, który obrał sobie Wilno za stolicę Wielkiego Księstwa Litewskiego. Już przed Giedyminem mogło być Wilno znaczną osadą, gdyż w nim właśnie krzyżowały się dwa wielkie szlaki handlowe: czarnomorski i bałtycki. Jednak do pierwszorzędnego znaczenia w charakterze stolicy państwa dochodzi ono dopiero za panowania właściwego twórcy Wielkiego Księstwa Litewskiego, Giedymina. 

Po jego śmierci stołeczny gród dzielił zmienne losy dynastii Giedyminowiczów. Dopiero z chwilą powołania Jagiełły na tron Polski, Wilno wkracza w nowy okres swych dziejów, zamykając równocześnie ostatnią swą kartę jako stolica pogańskiej Litwy. Wspaniałą księgę historii Wielkiego Księstwa Litewskiego i jego stolicy stanowią wiekopomne zdarzenia: związek Litwy z Polską, tzw. unia krewska z 1385 roku, przyjęcie przez Wielkiego Księcia Jagiełłę wiary rzymskokatolickiej w Krakowie, ślub jego z królową Jadwigą i objęcie tronu polskiego, wreszcie chrzest Litwy. 

Przez Jagiełłę łączy się państwowość litewska z polską, a przez chrzest w r. 1386 lud litewski otworzył sobie drogę do społecznych i kulturalnych stosunków zachodniej Europy. Bezpośrednim skutkiem tego było założenie biskupstwa wileńskiego, włączonego do kościelnej organizacji Polski. W r. 1387 Wilno otrzymało prawo magdeburskie, tzn. dotychczasowa warowna osada stołeczna o charakterze wiejskim staje się miastem. W formowaniu się nowej organizacji miejskiej Wilna wzorem dlań była stolica Polski, Warszawa. Toteż Wilno staje się wkrótce poważnym centrum handlowym, mającym liczny stan mieszczański, kupiecki i rzemieślniczy. 

Odtąd też do połowy XVII wieku trwa nieprzerwany, coraz wspanialszy rozwój miasta. Ciekawy jest opis miasta z r. 1414, spisany przez rycerza burgundzkiego Gilberta de Lannoy. Jadąc z Dyneburga, przez puszczę leśną, poprzez wielkie zamarznięte jeziora i bezludne okolice, przybył do jednej z rezydencji Witolda, zwanej Dworem Królewskim. 

„Z Królewskiego Dworu jechałem - pisze w swych pamiętnikach - pomiędzy wieloma wsiami, wielkimi jeziorami i lasami. Potym przybyłem do stołecznego miasta Litwy, zwanego Wilne, w którym jest zamek położony bardzo wysoko na piaszczystej górze, otoczony kamieniami, ziemią i murem; wewnątrz jest cały zbudowany z drzewa. Obręb wspomnianego zamku zstępuje z wierzchołka góry we dwa boki, zamknięte murem aż do dołu, tak, iż objętych nim jest wiele domów. W rzeczonym zamku i obrębie przebywa zwykle wspomniany książę Witold, władca Litwy, i ma tam swój dwór i mieszkanie. W pobliżu rzeczonego zamku płynie rzeka, która toczy swe wody przez miasto na dole; rzeka ta zwie się Wilną. A miasto nie jest zamknięte, lecz jest długie i wąskie z góry na dół, bardzo licho zabudowane drewnianymi domami, a tylko niektóre kościoły są z cegieł. Wspomniany zamek na górze zamknięty jest jedynie palisadą drewnianą, na sposób murów zrobioną, lecz obronną i potężną”. 

W hierarchii świątyń wileńskich niewątpliwie pierwsze miejsce zajmuje kaplica Ostrobramska ze sławnym obrazem Matki Boskiej. Mieści się on w bramie fortecznej, jedynej z pięciu, która ocalała w czasie burzenia fortecy wileńskiej. Na tej bramie umieszczono w średniowieczu wedle ówczesnego zwyczaju obraz Madonny - na straży duchowej obrony miasta. Z biegiem czasu obraz ten stał się świętością dla Wilna, wreszcie sanktuarium dla całego narodu polskiego. A Madonna - Strażniczka była w ciągu dziejów również Orędowniczką narodową. Stąd brzmi pieśń: „Obrona wielka miasta Giedymina, Wilna całego pociecha jedyna. 

W tej Ostrej Bramie obrona potężna, Królowa Polska, a Litewska Księżna. W stołecznym mieście stolicą mądrości, Tu rezydujesz w darów obfitości”. Wilno to „Florencja Północy”, to miasto rozkwitu sztuki średniowiecznej. W XV wieku rozbudowały się tu potężne zamki wileńskich magnatów, w XV i XVI w. powstały wspaniałe kościoły: św. Mikołaja, św. Jana, Franciszkanów, św. Anny i Bernardynów oraz cerkwie św. Trójcy i św. Mikołaja. Kościoły te nadały miastu od razu styl architektury sakralnej. A ponieważ artyści - architekci i rzeźbiarze byli sprowadzeni z Włoch, stąd też wpływy największego centrum sztuki światowej, Rzymu, dają się zauważyć w pomnikach wileńskiej sztuki średniowiecznej. Architektura Wilna, tej polskiej Florencji Północy, jest potężna i wspaniała. 

A katedra wileńska i kościół św. Piotra i Pawła, to dwa wiekopomne cuda wirtuozowskiej sztuki, które są nie tylko cennym klejnotem w polskiej architekturze, ale wyjątkowym zjawiskiem na ziemiach polskich. W początku XVI w. otoczono miasto murem obronnym, zburzonym potem doszczętnie w pierwszych latach XIX wieku. W r. 1578 król Stefan Batory powołał do życia Uniwersytet Wileński, pierwotnie w formie Akademii Jezuickiej. Fakt ten wywarł swój głęboki i trwały wpływ w dziejach miasta. Wilno stało się wielkim ogniskiem myśli naukowej, religijnej i politycznej. O Uniwersytecie Wileńskim powiedział Staszic: „Gdyby światło nie zapaliło się w Wilnie, zgasłoby w Polsce całej”. Tymi zaś, co rozpalali ogniska wiedzy i myśli, promieniujące i na Polskę, i nawet wgłąb Wschodu, byli profesorowie Uniwersytetu Wileńskiego. 

Niepodobna wyliczyć wszystkich, chlubnie dla nauki polskiej zasłużonych uczonych wileńskich. Jednak nazwiska takie jak: Skarga, Śniadeccy, Lelewel, Jundziłł i t. d., a przede wszystkim dwaj wieszcze Narodu: Mickiewicz i Słowacki - jakby gwiazdy niegasnące są wieczną chwałą Wilna. Wilno było ulubionym miastem Jagiellonów. Oni nadawali mu coraz to nowe przywileje, coraz to wspanialszą oprawę architektoniczną, coraz większy blask sztuki, nauki i piękna. 

Mimo wielokrotnych żywiołowych pożarów i najazdów Moskali - miasto odbudowywało się i rozbudowywało nieustannie. Szczególnym blaskiem zajaśniało miasto na obrzęd wyniesienia na ołtarze świętego królewicza, Kazimierza Jagiellończyka, który stał się patronem Polski i Litwy. Działo się to w roku 1604 w czasach bohaterskich zmagań z wrogiem - mimo wielkiej ofiarności obrońców wolności Wilna - powstanie uległo przemocy tyrana moskiewskiego. Niewola moskiewska zadała polskiej kulturze w Wilnie - okrutny cios. 

Zaborca niszczył i burzył najcenniejsze pomniki architektury miasta, zamki i mury miejskie, zamieniał pałace na więzienia i szpitale wojskowe, a klasztory na koszary. Toteż gdy niezwyciężony Napoleon przez Wilno ciągnął na Moskwę - odżyła wiara we własne siły i całkowite odzyskanie wolności. Z wojskiem Napoleona zobaczyło Wilno ósmy pułk polskich ułanów. Wilno stało się wtedy znowu ogniskiem entuzjazmu patriotycznego. Stąd zdają się rozbrzmiewać na kraj cały słowa: „Bóg jest z Napoleonem, Napoleon z nami”. 

Powszechny zapał ludności miasta dosięgnął szczytu, gdy z inicjatywy młodzieży wileńskiej odbyło się w katedrze uroczyste odnowienie Unii Litwy z Koroną. Wkrótce jednak wiara w cud zmartwychwstania Ojczyzny - po załamaniu się olbrzymiej potęgi Napoleona - zamieniła się w grób nadziei. Jedyną ostoją ducha narodowego stał się oświecony patriotyzm pod osłoną pracy społeczno-oświatowej. Rolę przodującą w tym ruchu podejmował i odegrał Uniwersytet Wileński, a w nim zwłaszcza Związek Filaretów. 

Po śledztwie Nowosilcowa okrutna katastrofa bohaterskiej młodzieży wileńskiej przemówiła głęboko do świadomości narodu i jego instynktu państwowego. Wyrok carski: za „przywiązanie do nierozumnej narodowości polskiej i miłość do zgasłej niepowrotnej ojczyzny” - skazujący młodych zapaleńców na zesłanie i do twierdz - był początkiem bezprzykładnej w cywilizowanym świecie martyrologii. Duch polskiego Wilna pozostał nieugięty wobec ciemiężycieli. Stąd hasła powstań narodowych listopadowego i styczniowego wywoływały w Wilnie żywy odzew. W kaplicy Ostrobramskiej śpiewano hymny rewolucyjne, a młodzież akademicka, nie czekając na rozkazy z Warszawy, tajemnie przekradała się i wstępowała do wojska polskiego. 

Nastały w Wilnie ponure czasy Murawiewa - Wieszatiela. Przez niego martyrologia Polski dosięgnęła szczytu. Szubienice, mordy i łupiestwo były istotą jego życia. Torturowano i tracono publicznie na placu Łukiskim przywódców i uczestników powstania, ich rodziny wywożono na Sybir, a majątki ofiar konfiskowano. Język polski wygnano wraz z Polakami ze szkół i urzędów; mowę polską wszędzie prześladowano i w ogóle zakazano. 

„Przez opary krwi męczeńskiej i całe morze łez, przez cierpienia i niezłomne wytrwanie, przez wierność wspólnej Ojczyźnie, przez miłość i nieśmiertelną wiarę w zmartwychwstanie stanęło Wilno w tym okresie w rzędzie bohaterskich miast Rzeczypospolitej Polskiej - jako jej najwierniejsza reduta”. 

„Jest to najpiękniejszy czyn wojenny, dokonany w tej wojnie przez polską jazdę”. 

Pierwszy powiew wolności powiał 1905 roku. Wówczas to po raz pierwszy od czasów Murawiewa zabrzmiały na ulicach Wilna polskie pieśni podczas olbrzymiej procesji Bożego Ciała, a w katedrze obchodzono uroczystość 500. rocznicy grunwaldzkiej. Tajna akcja konspiracyjna dała jednak wynik ostateczny dopiero w roku 1915. Po rozbiciu się cofającego się frontu rosyjskiego Wilno zajęte zostało 19 IX 1915 przez wojska niemieckie, których dowództwo stwierdziło polski charakter miasta. Po odwrocie wojsk niemieckich w końcu 1918 r. nastąpiła ostateczna, decydująca walka o zrzucenie jarzma niewoli. 

Walkę tę podjęło wojsko polskie z postanowieniem odbudowania za wszelką cenę całej Ojczyzny, a przez to i wyzwolenia Wilna. „WILNO MUSI BYĆ MOJE”. To hasło wraził Piłsudski w serca swych najlepszych żołnierzy. Przez miłość i czyn pod Wodzą Mistrza spełnili oni jego wolę. Wyzwolone mu zostało jego miasto 19 kwietnia 1919 r. Przez wieki było ono chlubą kultury i państwowości polskiej; odtąd już wolne będzie nim nadal, na wieki złączone z Macierzą. Wilno jak rzadko jakie inne miasto polskie jest drogie każdemu Polakowi. 

Wilno czaruje i promieniuje. 

„Takim jest całe Wilno: - pisze p. Jerzy Remer w cyklu „Cuda Polski” o Wilnie - miasto - twierdza, od wieków obóz warowny na wielkich szlakach handlowych i wojennych pośród puszcz i borów, opasany wstęgą Wilii, zamknięty łańcuchem wzgórz, skupiony, rozmodlony w swoich kilkudziesięciu świątyniach, tworzący i pielęgnujący najbardziej pokojowe twory - sztukę. Znajdziemy gdzie indziej, u obcych i we własnym kraju wiele innych miast sztuki, wiele większych dzieł i zespołów artystycznych, zebranych na jednym miejscu. Zapewne. Ale żadne miasto nie weźmie nas tak miłośnie w swoje ramiona, żadne nie odda nam całej swej duszy, całego serca, całego siebie, jak ono - miasto największych duchów, wodzów i przodowników narodu. Miasto, obdarzone przez naturę najpiękniejszymi tworami, miasto hojnie przez sztukę uposażone, miasto potężnych i sławnych dynastii, miasto siedziba Pani Ostrobramskiej, miasto pochodnia nauki, miasto wielkich poetów i wieszczów, miasto wielokroć obdarte przez najeźdźców, miasto męczenników i bohaterów, - miasto Wodza Narodowego, miasto litania najwyższych uniesień i wzlotów - trwa znów na straży i jest ukochanym, miłym i drogim miastem Rzeczypospolitej Polskiej”.

Time of construction:

1938

Keywords:

Publication:

10.11.2025

Last updated:

15.11.2025
see more Text translated automatically
Cover of the magazine 'Polska' from August 14, 1938, featuring Vilnius. Includes an aerial photo of Vilnius Cathedral and an illustration of Saint Christopher. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

Page from the 1938 issue of 'Polska' magazine dedicated to Vilnius, featuring images of church bells, cityscape with church towers, and the silhouette of St. Anne's Church spires. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

Page from the 1938 magazine 'Polska' featuring Vilnius. Includes images of the Gate of Dawn, the interior of St. Peter and St. Paul's Church, and text about Vilnius's history and sacred buildings. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

A 1938 magazine spread from 'Polska' featuring Vilnius. Includes images of a street scene, a large bouquet, a market crowd, a winter landscape, and traditional crafts. Text discusses Vilnius's history and cultural significance. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

Page from the 1938 issue of 'Polska' magazine featuring Vilnius. Includes photos of Stefan Batory University Library and the Palace of the Commonwealth, with text discussing the city's history and cultural significance. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

Page from the 1938 issue of 'Polska' magazine featuring Vilnius. Includes photos of Vilnius rooftops, the Mausoleum with the Heart of Marshal on Rasos, and graves of Vilnius defenders. Text discusses the liberation of Vilnius. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

Page from the 1938 issue of 'Polska' magazine featuring Vilnius. Includes portraits of Lithuanian Duke Vytautas, Barbara Radziwiłł, and Władysław Jagiełło, with text about Vilnius's significance. Photo showing Wilno, \"najmilsze miasto Rzeczpospolitej\" Gallery of the object +6

Attachments

1

Related projects

1
  • Okładka czasopisma 'Polska' z 14 sierpnia 1938 roku, poświęcona Wilnu. Zawiera zdjęcie lotnicze katedry wileńskiej i ilustrację św. Krzysztofa.
    Polonika przed laty Show