Przejdź do treści
Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, przed konserwacją, fot. Archiwum Programu Ochrona / Instytut Polonika, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Licencja:
Fotografia przedstawiająca Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, prace konserwatorskie
Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, fot. Archiwum Programu Ochrona / Instytut Polonika, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Licencja:
Fotografia przedstawiająca Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, prace konserwatorskie
Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach po konserwacji, fot. Archiwum Programu Ochrona / Instytut Polonika, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Licencja:
Fotografia przedstawiająca Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, prace konserwatorskie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: kons-000014-P

Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, prace konserwatorskie

Brzozdowce | Ukraina | obwód lwowski | rejon stryjski
ukr. Berezdivtsi, Berezdiwci (Берездівці)
Identyfikator: kons-000014-P

Figura św. Piotra w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach, prace konserwatorskie

Brzozdowce | Ukraina | obwód lwowski | rejon stryjski
ukr. Berezdivtsi, Berezdiwci (Берездівці)

W 2018 r. w kościele parafialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzozdowcach wykonano konserwację ratunkową drewnianej XVIII‑wiecznej figury św. Piotra, pochodzącej z niezachowanej ambony w formie łodzi.

Rzeźba w formie popiersia została wykonana z drewna lipowego przy zastosowaniu dłut rzeźbiarskich, a następnie pokryta warstwą zaprawy kredowo-klejowej. Prawdopodobnie powierzchnia rzeźby była częściowo polichromowana i srebrzona. Obecnie jest to trudne do rozpoznania ze względu na bardzo źle zachowane wierzchnie warstwy technologiczne.

Przed konserwacją rzeźba była w fatalnym stanie zachowania, na pograniczu całkowitej destrukcji. Struktura drewna została zniszczona przez drewnojady oraz grzyby.

W ramach prac konserwatorskich wykonano impregnację strukturalną drewna oraz wzmocnienie i uzupełnienie spojeń i pęknięć. Odspojone kawałki rzeźby połączono wstępnie przy użyciu żywicy syntetycznej, a duże ubytki uzupełniono żywicą z wstawkami z klocków z drewna lipowego. Po utwardzeniu powierzchnię wstępnie opracowano dłutami, nadając kształt cięć rzeźbiarskich. Osypujące się fragmenty polichromii i warstw podkładowych podklejono i utwardzono.

Zdecydowano o pozostawieniu figury bez większych rekonstrukcji rzeźbiarskich jako obiektu dokumentującego jedyny zachowany element ambony. Ostatnią czynnością bezpośrednich prac na obiekcie było zamontowanie rzeźby na drewnianym cokole, tak by można ją było eksponować w kościele.

Prace konserwatorskie zrealizowane w latach 2018, Program Ochrona, Instytut Polonika

Czas powstania:
ok. 1701-1800
Słowa kluczowe:
rozwiń

Obiekty powiązane

2
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej