Przejdź do treści
Cyprian Godebski, dekoracja elewacji domu rodziny Servais, zapewne 1864-1865, terakota, Halle/ Hal, fot. 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Dekoracja elewacji domu rodziny Servais w Halle
Cyprian Godebski, dekoracja elewacji domu rodziny Servais, zapewne 1864-1865, terakota, Halle/ Hal, fot. 2010
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Dekoracja elewacji domu rodziny Servais w Halle
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001353-P

Dekoracja elewacji domu rodziny Servais w Halle

Identyfikator: POL-001353-P

Dekoracja elewacji domu rodziny Servais w Halle

Okazała willa neorenesansowa, projektu znanego architekta brukselskiego, Henri Cluysenaara, powstała dla sławnego belgijskiego wirtuoza wiolonczeli Adriena-François Servais’a w latach 50. XIX w. Jej elegancką architekturę o włoskich reminiscencjach wzbogacają liczne płaskorzeźby terakotowe Godebskiego, składające się na odnoszący się do muzyki program ikonograficzny, który pozwala willę Servais porównać tylko w tym czasie z willą Wahnfried Richarda Wagnera w Bayreuth.

Prawdopodobnie polecony w Petersburgu lub Paryżu (gdzie często bywali i Servais, i Godebski) artysta przybył do Hal w 1865 r. (a być może już rok wcześniej). Niebawem pojął za żonę Sophie, córkę Servais’a. Willę, w której mieszkała jego rodzina, a okresowo i on sam, rzeźbiarz udekorował terakotowymi płaskorzeźbami na elewacjach. Na fasadzie domu od strony miasta Godebski zrealizował program muzyczny, w którym znalazły się przedstawienia instrumentów, alegorie Poezji i Muzyki (z wypisanymi koło niej nazwiskami dawnych twórców: Gretry, J. Desprez, O. Di Lasso), popiersiowe wizerunki ulubionych twórców Servais’a: Jana Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena (z napisem „Fidelio”), medalionowe zaś - Gioaccino Rossiniego, Giacomo Meyerbeera (ten ostatni medalion zniszczony). W arkadzie na osi przedstawiona jest wiolonczela z napisem „Concerto per il violoncello”, odnosząca się do właściciela.

Nie wiadomo, czy dekorację rzeźbiarz wykonywał osobiście i czy w całości jest ona jego autorstwa. Wzmianki w korespondencji rodzinnej jedynie ogólnie określają jego autorstwo. Godebski miał również podobno dekorować wnętrze willi, zwłaszcza hall wejściowy, wykorzystywany jako sala koncertowa, w której występowali najznamienitsi muzycy epoki. Z wystroju tego nic się jednak nie zachowało. Budynek pozostawał długo w zaniedbaniu. W 2017 r. podjęto gruntowną restaurację, z przeznaczeniem na ekskluzywny hotel. Odnowiono również reliefy fasady, wizerunek Meyerbeera zrekonstruowała zaś konserwatorka Linda Temmink.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1864-1865
Twórcy:
Cyprian Godebski (rzeźbiarz; Polska, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Peter François, Adrien-Francois Servais 1807-2007. Halse cellist met wereldfaam, kat. wyst., Halle 2007, s. 61, 102-103.
  • Andrzej Pieńkos, Cyprian Godebski, rzeźbiarz muzyki belgijskiej, „Spotkania z zabytkami”, 2012, nr 9-10, s. 24-27.
  • A. Pieńkos, „Cyprien Godebski et sa position inter-nationale à Paris à l’époque de Gautier et de Bourdelle”, „Rocznik Historii Sztuki” 44, 2019, s.119.
  • P. François, „Cyprien Godebski (1835-1909) in Halle / à Hal”, Halle 2021.
  • https://villaservais.be.
  • W archiwach Servais w Zuidwestbrabants Museum w Hal plany budynku, jego widoki z epoki, korespondencja Servaisa..
Słowa kluczowe:
Publikacja:
15.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
15.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

11
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej