Przejdź do treści
Adam Kossowski, Historia Old Kent Road, 1964-1966, glazurowana terakota, Londyn, Peckham, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz „Historia Old Kent Road\" w Londynie
Adam Kossowski, Historia Old Kent Road, 1964-1966, glazurowana terakota, Londyn, Peckham, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz „Historia Old Kent Road\" w Londynie
Adam Kossowski, Historia Old Kent Road, 1964-1966, glazurowana terakota, Londyn, Peckham, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz „Historia Old Kent Road\" w Londynie
Adam Kossowski, Historia Old Kent Road, 1964-1966, glazurowana terakota, Londyn, Peckham, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz „Historia Old Kent Road\" w Londynie
Adam Kossowski, Historia Old Kent Road, 1964-1966, glazurowana terakota, Londyn, Peckham, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz „Historia Old Kent Road\" w Londynie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001378-P

Obraz „Historia Old Kent Road" w Londynie

Identyfikator: POL-001378-P

Obraz „Historia Old Kent Road" w Londynie

Panorama historii terenu w okolicach dawnej drogi przez Kent do Londynu, od czasu Rzymian do współczesności. Trzy wielkie ściany ceramiczne, ułożone z ok. 2000 płytek, ukazują stłoczone scenki historyczne, detale rodzajowe, niepozbawione rysu humoru i w groteskowej stylizacji.

Budynek mieścił pierwotnie North Peckham Civic Centre, otwarte w listopadzie 1966 r., pomyślane jako ośrodek rewitalizacji zaniedbanej dzielnicy na południowych przedmieściach Londynu. Jego surową modernistyczną architekturę od strony głównej ulicy oraz jej przecznicy (Peckham Park Road) dekoruje barwna historia Anglii, opowiedziana w stylistyce ilustracji do książek dla dzieci. Całość może też przypominać „malarstwo florenckie z początków renesansu. (...) Kossowski świadomie opiera swą koncepcję na malarstwie fresków Giotta i jego uczniów. Oczywiście, kompozycje Kossowskiego są nowoczesną jakby stylizacją sztuki florenckich mistrzów, lecz owiewa jego prace ta sama naiwna niemal prostota wiary, ten sam nastrój pogody i harmonii” (A. Drwęska). Na kilku poziomach i w różnicowanej skali pojawiają się postaci i budynki, układające się w nieprzerwaną narrację dziejów Brytanii rzymskiej i chrześcijańskiej (z m.in. pielgrzymką do Canterbury, w której pojawia się pisarz G. Chaucer; z buntem chłopskim Jacka Cade’a). W części nowożytnej tej opowieści pojawia się m.in. król Karol II, powracający z wygnania; w nowoczesnej – Londyn epoki wiktoriańskiej, wreszcie samoloty i samochody na współczesnych ulicach, a także londyński policjant. Asystentką Kossowskiego w jego londyńskiej pracowni, pomagającą w wykonaniu całości, była malarka Krystyna Henneberg. Dekoracje Kossowskiego są w dobrym stanie, oczyszczone, sam budynek natomiast, który stracił swoje pierwotne funkcje, pozostaje w całkowitym zaniedbaniu.

Czas powstania:
1964-66
Twórcy:
Adam Kossowski (malarz i rzeźbiarz) (podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Adam Kossowski. Murals and Paintings, London 1990, s. 17, 54-55 (il.), 103, 116.
  • A. Drwęska, Nowa ceramika Adama Kossowskiego, „Tydzień Polski”, 1966, nr 48, s. 3.
  • T. Terlecki, Kossowski of Aylesford, w: tegoż: Szukanie równowagi, wyd. 2, Londyn 1988, s. 263.
  • L.F. Pearson, Public Art since 1950, bm 2006, s. 11.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej