Przejdź do treści
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
Władysław Oleszczyński, pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza, 1848-1850, kamień, Montmorency, kolegiata Saint-Martin, fot. Andrzej Pieńkos, 2023
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001394-P

Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency

Identyfikator: POL-001394-P

Pomnik generała Karola Kniaziewicza oraz Juliana Ursyna Niemcewicza w Montmorency

Jeden z najciekawszych przykładów rzeźby sepulkralnej w sztuce europejskiej połowy XIX w., łączący nawiązania historystyczne i realistyczną charakterystykę postaci. Obecnie znajduje się w niszy nawy bocznej, w kaplicy o formach neogotyckich: dwie postaci leżące, ponad nimi stojąca figura anioła. Na tablicy w niszy w jęz. polskim i łacińskim wypisano zasługi zmarłych. Obok herb Rzeczypospolitej.

Pomnik Niemcewicza zamówiło u Oleszczyńskiego Towarzystwo Historyczno-Literackie w Paryżu 3.07.1841 roku. Było to heroizowane popiersie pisarza. Po jego wykonaniu jednak, w związku ze śmiercią Kniaziewicza w maju 1842 r., koncepcję grobowca zmieniono: wolą generała było bowiem spocząć obok przyjaciela, Niemcewicza. W czerwcu 1842 r. Oleszczyński planował już więc podwójny grobowiec i dokonał wizji lokalnej w Montmorency wraz Janem Koźmianem. Do końca 1843 r. Oleszczyński sporządził trzy różne projekty pomnika (m. in. jeden z postaciami stojącymi, jak sam go określił „heroiczny”). Do realizacji w marmurze wybrano trzeci z projektów, nazwany przez artystę „religijno-monumentalnym”, z figurami leżącymi i stojącym nad nimi posągiem Anioła, dobrze harmonizujący z późnogotycką architekturą kościoła. Zmarli zostali przedstawieni w strojach współczesnych, ich upozowanie jednak wskazuje na chęć nawiązania do nagrobków gotyckich, zgodnie z tendencją rysującą się wówczas zarówno w rzeźbie polskiej (Jakuba Tatarkiewicza grobowiec Potockich w Wilanowie), jak francuskiej. J.I. Kraszewski pisał w 1867 r. we wspomnieniu o zmarłym artyście, że grobowca w Montmorency „pomysł jest prosty i piękny. Dwaj przyjaciele spoczywają jakby snem ujęci jeden obok drugiego, a nad głowami ich czuwa anioł zmartwychwstania”. Postacie zmarłych, mimo iż przedstawione z dużym podobieństwem, bez idealizacji, wpisane są w symboliczną koncepcję pomnika, majacego jednoczesnie obrazować historię i zasługi osobiste obu bohaterów (co podkreślają obfite inskrypcje na nagrobku). Alegoryczny zamysł spaja figura anioła, który „(...) przystanął nad zmarłymi przyjaciółmi, a cudownem ruchem błogosławiących rąk, które słodko rozpostarł nad siwemi głowami żołnierza i poety, daje poznać, że chce czuwać nad ich snem nieprzespanym (...)” (F. Hoesick).

Pomnik, który otrzymał medal na paryskim Salonie 1848 (nosił tam tytuł „Anioł pokoju czuwa nad Niemcewiczem i Kniaziewiczem”), był pierwotnie umieszczony w bogato dekorowanej kaplicy, dobudowanej w 1850 r. specjalnie na „Mauzoleum Polaków“ (jak ją ochrzcili Francuzi). Od początku XX w. pomnik znajduje się w niewielkiej neogotyckiej niszy na zamknięciu bocznej nawy kościoła, symetrycznie umieszczony w stosunku do neogotyckiego również epitafium ks. Adama Jerzego Czartoryskiego. Jest cenotafem, właściwy grób obu polityków znajduje się na cmentarzu Champeaux w Montmorency.

Kolegiata w Montmorency, niegdyś wypełniona wspaniałymi renesansowymi grobowcami miejscowych książąt (zniszczonymi w czasie rewolucji), stała sie wówczas sanktuarium polskich emigrantów. Oprócz pomnika Kniaziewicza i Niemcewicza znajduje się tu wiele płyt komemoratywnych. Przed powrotem do Polski w 1857 r. Oleszczyński wykonał jeszcze kilka nagrobków na cmentarzach paryskich, a także w Auxerre i Chantilly.

Czas powstania:
1848-1850
Twórcy:
Władysław Oleszczyński (rzeźbiarz; Polska, Włochy, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • J. Skowronek, Cmentarz polski w Montmorency, Warszawa 1986, s. 28-29, 62-67.
  • A. Biernat, B. Kłosowicz, Na obcej ziemi. Polskie groby na cmentarzach paryskich i w Montmorency, Paris 2009, s. 194-195.
  • D. Kaczmarzyk, Władysław Oleszczyński, Warszawa 1962, s. 33-36.
  • J. Chrzanowska-Pieńkos, A. Pieńkos, Rzeźbiarz Wielkiej Emigracji, „Spotkania z zabytkami”, 1994, nr 10, s. 41-43.
  • Andrzej Pieńkos, Paris - foyer de la sculpture européenne. La contribution polonaise, „Ikonotheka”, 14, 2000, s. 98-100.
  • A. Le Normand-Romain, „Y-a-t-il une identité polonaise dans la sculpture funéraire en France au XIXe siècle”, [w:] „Gravés dans la mémoire : les tombeaux polonais en France”, red. I. Pugacewicz, Paris-Kielce 2022, s. 90-94.
  • Rysunki W. Oleszczyńskiego, projekty nagrobka w zbiorach Biblioteki Polskiej w Paryżu.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

5
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej