Przejdź do treści
Tomasz Oskar Sosnowski, Pomnik papieża Piusa IX, 1877, marmur, Rzym, Lateran, przedsionek Scala Santa, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik papieża Piusa IX autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie
Tomasz Oskar Sosnowski, Pomnik papieża Piusa IX, 1877, marmur, Rzym, Lateran, przedsionek Scala Santa, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik papieża Piusa IX autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie
Tomasz Oskar Sosnowski, Pomnik papieża Piusa IX, 1877, marmur, Rzym, Lateran, przedsionek Scala Santa, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Pomnik papieża Piusa IX autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001422-P

Pomnik papieża Piusa IX autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie

Identyfikator: POL-001422-P

Pomnik papieża Piusa IX autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie

Sygnowane, jedno z najbardziej prestiżowych dzieł Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie, ukazuje modlącego się, klęczącego papieża, z oznakami władzy (kapa na ramionach, tiara stojąca na cokole, stuły obok niej). Na cokole napis: „Pio IX P.M. / Anno L. ab episcopali consecratione”. Za pomnikiem, na ścianie marmurowa umieszczona została tablica dedykacyjna poświęcona pontyfikatowi Piusa IX. Rzeźba znalazła się na Lateranie w wyniku związków artysty z Piusem IX, jako osobisty dar rzeźbiarza, podobnie jak jego marmurowa grupa „Zdjęcie z krzyża”, ustawiona po drugiej stronie przedsionka tego jednego z najważniejszych miejsc kultu w Rzymie. Pomnik powstał z okazji 50. rocznicy uzyskania godności biskupiej przez Giovanniego M. Ferrettiego, papieża od 1846 r.; zapewne z inicjatywy samego rzeźbiarza. Portretował on zresztą Piusa IX w tym samym czasie w popiersiu, być może w związku z powstającą większą rzeźbą całopostaciową (zachowała się wersja gipsowa). Sosnowski wziął za wzór klasycystyczny wizerunek papieża Piusa VI z Watykanu, wyrzeźbiony przez Antonia Canovę i Adama Tadoliniego. „Szczegóły wykonania rzeźby, ozdobne pasy ornamentu na obrzeżach kapy, jej pokryta motywami roślinnymi pelerynka, wzorzysta stuła, a zwłaszcza wystająca ponad złożone do modlitwy ręce rozmodlona twarz papieża, dobrze świadczy o sporych umiejętnościach techniczno-wyrazowych polskiego artysty” (Lechosław Lameński). Pozorna przypadkowość ułożenia stroju i atrybutów nadaje rodzajowy rys dostojnie upozowanej postaci, wprowadzając (wraz z charakterystyką portretową twarzy) wyraz typowy dla realizmu drugiej połowy XIX w.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1877
Twórcy:
Tomasz O. Sosnowski (rzeźbiarz)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • Maria Irena Kwiatkowska, „Polacy w Rzymie w wiekach XIX i XX”, Warszawa 2007, s. 60.
  • W. Zahorski, Polak w Rzymie, wyd. 5, Rzym 1983, s. 166-167.
  • M. Cempanari, T. Amodei, La Scala Santa, Roma 1989, s. 78.
  • L. Lameński, Tomasz Oskar Sosnowski 1810-1886, Lublin 1997, s. 127-128, 251.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

2
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej