Przejdź do treści
Alina Szapocznikow, „Miąższ”, 1961, piaskowiec, Sankt Margarethen, kamieniołomy Römersteinbruch, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Miąższ” Aliny Szapocznikow w Sankt Margarethen
Alina Szapocznikow, „Miąższ”, 1961, piaskowiec, Sankt Margarethen, kamieniołomy Römersteinbruch, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Miąższ” Aliny Szapocznikow w Sankt Margarethen
Alina Szapocznikow, „Miąższ”, 1961, piaskowiec, Sankt Margarethen, kamieniołomy Römersteinbruch, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Miąższ” Aliny Szapocznikow w Sankt Margarethen
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001432-P

Rzeźba „Miąższ” Aliny Szapocznikow w Sankt Margarethen

Identyfikator: POL-001432-P

Rzeźba „Miąższ” Aliny Szapocznikow w Sankt Margarethen

Zwarty blok kamienny, o aluzjach organicznych, ustawiony na łące ponad starożytnymi rzymskimi kamieniołomami jest dziełem jednej z najsławniejszych rzeźbiarek polskich XX w. Pozostał jako jedna z ok. 50 realizacji głośnych plenerów międzynarodowych.

Wraz kilkoma innymi znanymi rzeźbiarzami Szapocznikow została zaproszona w lecie 1961 r. przez organizatora pierwszego tego typu pleneru w Europie, Karla Prantla (jako druga Polka, po Olgierdzie Truszyńskim). Artyści z kilku krajów Europy, Libanu, Japonii mieli tam pracować w starożytnych rzymskich kamieniołomach, wykorzystując miejscowy piaskowiec. Było to już trzecie z kolei takie sympozjum, tradycja ta zresztą miała trwać w Sankt Margarethen przez wiele lat, jednocześnie rozpowszechniając się na inne kraje.

Artystka w wywiadzie wspominała wówczas radość z pracy w kamieniu, nie kryjąc kłopotów, jakie rodziło kucie w wielkim bloku. Połączyła swoje wcześniejsze doświadczenia pracy kamieniarskiej z zasadniczym zainteresowaniem przejawiającym się w całej jej twórczości cielesnością. Skojarzenia biologiczne są tu wyjątkowo dyskretne, naprowadza na nie również tytuł rzeźby. Szapocznikow nawiązuje do prób Auguste’a Rodina, poszukującego możliwości wyrażenia życia ciała w twardym materiale; podobną koncepcję rzeźby kamiennej podejmie jeszcze kilkakrotnie, m.in. w mniejszej wersji „Miąższ II” (1962, depozyt Piotra Stanisławskiego w Muzeum Sztuki w Łodzi), w czasie pracy na plenerze w Portoroż w 1963 r. Wojciech Fangor w poświęconym przyjaciółce wierszu-wspomnieniu ujął tak zagadnienie owego „rodinowskiego” napięcia: „St. Margarethen Kamieniołomy / Pył piaskowca, dłuto i drewniany młot / Twarda geometria skały / Nadgryzana drobnymi uderzeniami / Uzbrojonych dłoni / Przemieniana w czułą powierzchnię / Cielistego ciała/ Alina”.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1961
Twórcy:
Alina Szapocznikow (rzeźbiarka; Polska, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • H. Grubert, Sukcesy norymberskie polskich artystów rzeźbiarzy M. Bogusza i M. Szańkowskiego, „Express Wieczorny”, 17.12.1971.
  • E. Enzinger, „Das Bildhauersymposion von St. Margarethen”, diss., Graz 1995, s. 43.
  • Alina Szapocznikow 1926-1973, kat. wyst. w Gal. Zachęta, Warszawa 1998, s. 40, 128-129 (fot. archiwalna).
  • J. Gola, Katalog rzeźb Aliny Szapocznikow, Kraków 2001, s. 107.
  • „Alina Szapocznikow. Zatrzymać życie”, kat. wyst. red. J. Grabski, Kraków-Warszawa 2004, s. 54 (fot. archiwalna), 318-319.
  • K. Prantl, „Gehen über den Hügel von St. Margarethen, von Stein zu Stein”, Wien 2004.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

4
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej