Przejdź do treści
Cyprian Godebski, posągi marszałków Franza M. Lacy i Gideona E. Laudona, 1864, marmur, Wiedeń, Heeresgeschichtliches Museum im Arsenal, hall wejściowy, fot. Andrzej Pieńkos
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Posągi marszałków Franza Moritza von Lacy i Gideona E. Laudona autorstwa Cypriana Godebskiego w Wiedniu
Cyprian Godebski, posągi marszałków Franza M. Lacy i Gideona E. Laudona, 1864, marmur, Wiedeń, Heeresgeschichtliches Museum im Arsenal, hall wejściowy, fot. Andrzej Pieńkos
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Posągi marszałków Franza Moritza von Lacy i Gideona E. Laudona autorstwa Cypriana Godebskiego w Wiedniu
Cyprian Godebski, posągi marszałków Franza M. Lacy i Gideona E. Laudona, 1864, marmur, Wiedeń, Heeresgeschichtliches Museum im Arsenal, hall wejściowy, fot. Andrzej Pieńkos
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Posągi marszałków Franza Moritza von Lacy i Gideona E. Laudona autorstwa Cypriana Godebskiego w Wiedniu
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001445-P

Posągi marszałków Franza Moritza von Lacy i Gideona E. Laudona autorstwa Cypriana Godebskiego w Wiedniu

Identyfikator: POL-001445-P

Posągi marszałków Franza Moritza von Lacy i Gideona E. Laudona autorstwa Cypriana Godebskiego w Wiedniu

Ustawione przy filarach wielkiej hali wejściowej, na osobnych cokołach, dwa naturalnej wielkości posągi dowódców cesarskich z XVIII w., to dobry przykład połączenia realizmu i akademizmu w rzeźbie II połowy XIX w. przez młodego rzeźbiarza, który dopiero rozpoczynał swoją międzynarodową karierę.

„Ze Lwowa C. Godebski udał się do Wiednia; tu znalazł szersze pole do rozwinięcia artystycznej zdolności. Polecony cesarzowi przez hr. Gołuchowskiego, wykonał tu marmurowe posągi dwóch feldmarszałków (...) do muzeum wiedeńskiego arsenału. Prace te zajęły żywo arcyksiężną Zofię, która szczególną opieką otoczyła artystę” - pisała Seweryna Duchińska w 1888 r.

To niemal całkowicie nieznane dzieło polskiej rzeźby powstało w czasie krótkiego wiedeńskiego epizodu Godebskiego, pozwalając mu na zebranie środków na wyjazd do Paryża. Artysta znalazł się tam w 1861 r., prawdopodobnie polecony przez hr. Agenora Gołuchowskiego, namiestnika Galicji, dla którego pracował we Lwowie; w Wiedniu Godebski wykonał jeszcze kilka mniej spektakularnych realizacji dla klienteli austriackiej i polskiej. Arsenał (Waffenmuseum, ob. Heeresgeschichtliches Museum im Arsenal) powstał w latach 1849-1856 jako pierwsza wielka budowla rozpoczynającej się wówczas przebudowy miasta, wg projektu czołowych architektów, niebawem pracujących przy gmachach Ringu (C. Förster, Th. von Hansen). W monumentalnym westybulu ogromnego gmachu Arsenału (gdzie gotyckie i renesansowe echa mieszają się z bizantyjskim splendorem), pomieszczonej w centralnym ryzalicie „Hali chwały” Austrii, typowej dla pompatycznego historyzmu tego czasu w Wiedniu, oba posągi sąsiadują z kilkunastoma innymi pomnikami najwybitniejszych dowódców cesarskich z różnych epok, dziełami rzeźbiarzy austriackich i węgierskich. Dzieła Godebskiego wyróżniają się wśród przeważnie banalnych wizerunków żywą charakterystyką postaci.

Hr. Gideon E. von Laudon (1717-1790), od 1779 feldmarszałek austriacki, wsławił się m.in. walkami z Prusakami na Śląsku w czasie wojny siedmioletniej. Hr. Franz M. von (lub de) Lacy (1725-1801), od 1763 feldmarszałek austriacki, bardzo wpływowy polityk w czasie wojny siedmioletniej, znany był także jako reformator armii cesarskiej.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1864
Twórcy:
Cyprian Godebski (rzeźbiarz)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • A. Melbechowska-Luty, P. Szubert, Posągi i ludzie, Warszawa 1993, t. 2, s. 142.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

8
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej