Gottfried von Neureuthner (arch.), siedziba (Królewskiej) Akademii Sztuk Pięknych, 1886, Monachium (Niemcy), fot. David Kostner, 2009
Licencja: CC BY 3.0, Źródło: Wikipedia Commons, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Akademia Sztuk Pięknych w Monachium
Wejście do Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych, 1886, Monachium (Niemcy), fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Akademia Sztuk Pięknych w Monachium
Tablica przy wejściu do Akademii Sztuk Pięknych, Monachium, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Akademia Sztuk Pięknych w Monachium
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002109-P

Akademia Sztuk Pięknych w Monachium

Identyfikator: POL-002109-P

Akademia Sztuk Pięknych w Monachium

Warianty nazwy:
Królewska Akademia Sztuk Pięknych, niem. Akademie der Bildenden Künste München

Królewska Akademia Sztuk Pięknych w Monachium, założona w 1808 r. przez elektora bawarskiego Maksymiliana I Józefa Wittelsbacha, była jednym z najważniejszych ośrodków artystycznych XIX-wiecznej Europy. W 1886 r. uczelnia przeniosła się do swojej monumentalnej siedziby, zaprojektowanej przez Gottfrieda von Neurethnera, tuż obok Bramy Zwycięstwa. Przez dekady akademia była symbolem liberalnej edukacji, przyciągając licznych artystów spoza Niemiec, w tym wielu malarzy z Polski.

 

Polenkolonie (polska kolonia) na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych

Monachium stało się prawdziwym magnesem dla polskich artystów, zwłaszcza po tragicznych wydarzeniach związanych z powstaniami listopadowym i styczniowym, gdy represje ze strony zaborczych władz zmusiły wielu z nich do opuszczenia kraju. W latach 1828-1914 aż 322 polskich artystów zdecydowało się na studia na tamtejszej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, co stanowiło fenomen w historii polskiej sztuki. 

Przyczyny wyboru uczelni

Dlaczego wybrali studia właśnie w Monachium? Poza nowoczesną infrastrukturą artystyczną, struktuą akademii i wysokim poziomem nauczania, Królewska Akademia Sztuk Pięknych oferowała możliwość wszechstronnego rozwoju. Studenci mieli okazję zapoznać się z różnorodnymi nurtami w sztuce europejskiej, od historycyzmu, psychologizmu po symbolizm i secesję, co znalazło oddźwięk w ich twórczości. Co ciekawe, monachijska edukacja skoncentrowana na wierności realiom epoki, wzbudzała u polskich twórców zainteresowanie rodzimymi kostiumami i ojczystym krajobrazem, wzmacniając ich poczucie narodowej tożsamości i zachęcając do tworzenia sztuki narodowej. 

Sukcesy polskich twórców 

Dzięki sukcesom takich absolwentów monachijskiej akademii jak Adam Chmielowski (1845-1916), Józef Brandt (1841-1915), Józef Chełmoński (1849-1914), bracia Aleksander (1850-1901) i Maksymilian Gierymscy (1846-1874), Jan Matejko (1838-1893), Alfred Wierusz-Kowalski (1849-1915) czy Stanisław Witkiewicz (1851-1915), polska sztuka zyskała mocną pozycję na arenie europejskiej. Ich komercyjne triumfy przyciągnęły do Monachium kolejne pokolenia polskich artystów, tworząc swoisty fenomen migracyjny w świecie sztuki.

Schyłek popularności

Jednakże, wraz z wybuchem I wojny światowej, znaczenie Monachium jako centrum artystycznego zaczęło słabnąć, a jego miejsce zajęły uczelnie paryskie, które stały się nową mekką dla polskich i europejskich artystów.

Czas powstania:
1808
Bibliografia i archiwalia:
  • H. Stępień, Ateny nad Izarą: malarstwo monachijskie: studia i szkice, red. E. Ptaszyńska, Suwałki 2012, s. 1-357.
Słowa kluczowe:
Publikacja:
23.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
25.08.2024
Opracowanie:
Muszkowska Maria
rozwiń

Obiekty powiązane

1
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz