Przejdź do treści
Kamienica, w której mieszkał Józef Brandt, Monachium, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium
Władysław Szerner, Józef Brandt w swojej pracowni, 1875/76, drzeworyt, rytował Jan Styfi, „Kłosy”, 1876, tom XXII, nr 574, s. 405, domena publiczna
Źródło: Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa, Modyfikowane: tak
Fotografia przedstawiająca Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium
Władysław Szerner, Pracownia Józefa Brandta w Monachium, 1875/1876, drzeworyt, rytował Paweł Boczkowski, „Tygodnik Ilustrowany” 1876, tom II, nr 52, s. 416 i nast., domena publiczna
Źródło: Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Łódzkiego, Modyfikowane: tak
Fotografia przedstawiająca Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium
Carl Teufel, Pracownia J. v. Brandta, żródło: C. Teufel, Ateliers Münchener Künstler, t. 1, Monachium 1889, tablica 9, bez numeracji, domena publiczna
Źródło: Münchener DigitalisierungsZentrum Digitale Bibliothek
Fotografia przedstawiająca Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002116-P

Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium

Identyfikator: POL-002116-P

Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium

Monachijski epizod Józefa Brandta

W 1863 r. Józef Brandt podjął studia na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, po krótkim epizodzie nauki w paryskiej pracowni malarza akademickiego Léona Cognieta (1794-1880). W stolicy Bawarii kształcił się m.in. u niemieckiego malarza scen historycznych Carla Theodora von Pilotyʼego (1826-1886) oraz u wybitnego niemieckiego batalisty Franza Adama (1815-1886). W ciągu zaledwie kilku lat za sprawą swych batalistycznych obrazów z wizerunkami jeźdźców konnych zdobył duże uznanie wśród krytyków sztuki i kolekcjonerów w Niemczech. 

Pracownia przy Schwanthalerstraße 19

Na przełomie 1874 i 1875 r. Brandt wynajął pracownię w Monachium w świeżo oddanej do użytku neorenansowej kamienicy przy Schwanthalerstraße 19. Malarz korzystał z tej przestrzeni do końca swych dni. Pięciokondygnacyjny budynek został wybudowany w 1866 r. przez niemieckiego mistrza murarskiego Franza Kila w dzielnicy Ludwigsvorstadt, nieopodal starego miasta i Nowej Pinakoteki. Atelier szybko stało się ważnym punktem na monachijskim szlaku turystycznym. Jego najemca od lat kolekcjonował antyki, częściowo pozyskując je od zubożałej szlachty i innych artystów podczas licznych podróży po Polsce, Ukrainie, Wołyniu, Podolu i Besarabii. W ten sposób zebrał wyjątkowe zbiory orientalnych przedmiotów, które posłużyły mu do stworzenia oryginalnej, starannie zaplanowanej aranżacji pracowni.

Atelier wynajmowane przez malarza składało się z czterech pomieszczeń. W największym pokoju, salonie malarskim Brandta, podłogę zdobił perski dywan, a ściany przekrywał purporowy namiot turecki, na którym wyeksponowano oręż, elementy zbroi i siodło. Przy wejściu ustawiono sztalugi z obrazami i regał z przyborami malarskimi, przesłonięty kotarą. Sąsiednie studio zajmował zaprzyjaźniony z Brandtem rodak, twórca realistycznych, batalistycznych obrazów Władysław Szerner (1836-1915). Podczas nieobecności Brandta, Szerner sprawował pieczę nad pracownią i oprowadzał gości. Zajmowane przez Szernera pomieszczenie pełniło przede wszystkim funkcje reprezentacyjne, a oprócz uprzęży, orientalnych elementów i instrumentów muzycznych, znajdowała się tam obszerna biblioteka. Trzeci pokój był tzw. zbrojownią, pełną flag i zbroi, a w ostatnim przechowywano kostiumy i rekwizyty - wszystkie te obiekty wykorzystywano do aranżacji kompozycji obrazów.

Brandt pracował w malowniczej przestrzeni, która stanowiła dla niego ważne źródło inspiracji, zarazem było to także miejsce spotkań towarzyskich z kolegami po fachu i zawodowych z klientami, podróżnikami, a także członkami panującej rodziny królewskiej, m.in. księciem bawarskim Luitpoldem (1821-1912). Co ciekawe, od lat 60. XIX w. miejskie przewodniki uwzględniały adres, a także godziny otwarcia pracowni Brandta wśród miejsc godnych odwiedzin. Renoma miejsca dotarła także do Polski, gdzie w 1876 r. na łamach warszawskiego czasopisma „Kłosy” ukazała się szczegółowa relacja mieszkającego w Dreźnie pisarza Józefa Ignacego Kraszewskiego (1812-1887). Zdjęcia pracowni były szeroko dystrybuowane na przełomie XIX w. i XX w. w albumach oraz czasopismach w Niemczech i w Polsce.

https://www.porta-polonica.de/de/atlas-der-erinnerungsorte/ateliers-polnischer-maler-muenchen-um-1890?page=3

Czas powstania:
1866
Bibliografia i archiwalia:
  • A. Bagińska, „Atelje jako rzecz malarska“. Pracownia Józefa Brandta przy Schwanthalerstraße 19 w Monachium, [w:] Józef Brandt (1841-1915). Między Monachium a Orońskiem, red. M. Bartoszek, katalog wystawy, Orońsko 2015, 41.
Publikacja:
23.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
18.08.2024
Opracowanie:
Muszkowska Maria
rozwiń

Obiekty powiązane

1
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej