Marek Żuławski, „Chrzest Chrystusa w Jordanie”, 1982, malowidło ścienne, Londyn, kościół Our Lady, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca „Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie
Marek Żuławski, „Chrzest Chrystusa w Jordanie”, 1982, malowidło ścienne, Londyn, kościół Our Lady, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca „Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001379-P/135096

„Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie

Identyfikator: POL-001379-P/135096

„Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie

W surowym wnętrzu neogotyckiego kościoła katolickiego, położonego w północnej części Londynu, ogromny kolorowy obraz Żuławskiego zajmuje miejsce uprzywilejowane. Jest jego najbardziej znaczącym elementem. I jednym z najciekawszych dzieł współczesnej sztuki religijnej. Późne, jedno z ostatnich dzieł malarskich artysty, wpisuje się w jego poszukiwania w dziedzinie sztuki sakralnej, prowadzone przez kilkadziesiąt lat, kulminujące w obrazach dla kościoła Miłosierdzia Bożego w Lublinie (malowanych ok. 1980 r.). Żuławski pisał także często o problemach sztuki figuratywnej i o współczesnej sztuce religijnej, przyznając się w swoich esejach i wspomnieniach do fascynacji m.in. twórczością Georges’a Rouaulta. Wielkie malowidło londyńskie prezentuje jednak samodzielną koncepcję malarstwa kościelnego, nowoczesnego, wykorzystującego niewątpliwie rozwiązania plastyki awangardowej (m.in. Henriego Matisse’a, ekspresjonizmu, neofiguracji lat 60.), a jednocześnie czytelnego dla wiernych i bliskiego ich wizualnym przyzwyczajeniom – także dzięki inspiracjom tradycją ikonografii chrześcijańskiej. Kompozycja „pełna hieratyzmu, powagi i wewnętrznego spokoju nosi ona pewne echa monumentalnego malarstwa bizantyńskiego, w którym postaci malowane są dużymi, okonturowanymi plamami mocnych jednolitych kolorów” (Jan W. Sienkiewicz). Podobnie jak obrazy lubelskie, scena Chrztu nosi „cechy zbliżone do innych późnych prac artysty, a więc płaskość, malowanie dużymi, okonturowanymi plamami mocnych, jednolitych kolorów, śmiałe zestawienia barw, niemal plakatowość” (H. Pitoń). W 1982 r. malarz otrzymał polską nagrodę w dziedzinie sztuki religijnej im. Brata Alberta.

Osoby powiązane:

Czas powstania:

1982

Twórcy:

Marek Żuławski (malarz; Polska, Włochy)(podgląd)

Bibliografia i archiwalia:

  • H. Pitoń, Marek, w: Marek i Jacek Żuławscy, malarstwo, rysunek, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Gdańsku, red. W. Zmorzyński, Gdańsk 2002, s. 21.
  • J.W. Sienkiewicz, Polska sztuka religijna w Anglii po II wojnie światowej. Zarys problematyki, „Rzeźba polska”, XII, Orońsko 2006, s. 99.
  • M. Kitowska-Łysiak, https://culture.pl/pl/tworca/marek-zulawski.

Słowa kluczowe:

Opracowanie:

prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń
Fotografia przedstawiająca „Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie Fotografia przedstawiająca „Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie Galeria obiektu +1
Marek Żuławski, „Chrzest Chrystusa w Jordanie”, 1982, malowidło ścienne, Londyn, kościół Our Lady, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Fotografia przedstawiająca „Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie Fotografia przedstawiająca „Chrzest Chrystusa w Jordanie” w kościele Our Lady w Londynie Galeria obiektu +1
Marek Żuławski, „Chrzest Chrystusa w Jordanie”, 1982, malowidło ścienne, Londyn, kościół Our Lady, fot. Andrzej Pieńkos, 2013

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz