Jan Matejko, „Święci Apostołowie Cyryl i Metody”, 1883, olej/płótno, Welehrad/ Velehrad, bazylika pocysterska Wniebowzięcia NMP, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie
Jan Matejko, „Święci Apostołowie Cyryl i Metody”, 1883, olej/płótno, Welehrad/ Velehrad, bazylika pocysterska Wniebowzięcia NMP, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie
Jan Matejko, Święci Apostołowie Cyryl i Metody, 1885, olej na płótnie, Welehrad/ Velehrad, bazylika pocysterska Wniebowzięcia NMP, fot. Andrzej Pieńkos
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001451-P/135411

Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie

Identyfikator: POL-001451-P/135411

Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie

Informacja o obiekcie:

W 1881 r. odbyły się w Rzymie uroczystości przywrócenia w Kościele katolickim kultu obu świętych apostołów Słowiańszczyzny; kult ten głosił w Rzymie i poza nim polski zakonnik Piotr Semenenko, znajomy Matejki. W 1885 r. był on w Krakowie z kazaniami i niewykluczone, że mógł wywrzeć na malarza wpływ. Idee pansłowiańskie w najbliższym kręgu malarza rozpowszechniał zaś Marian Gorzkowski. Od 1884 r. Matejko uczestniczył w krakowskim komitecie obchodów tysiąclecia działalności Cyryla i Metodego. Początkowo miał projektować chorągiew jako dar Krakowa dla Welehradu. Powstały ostatecznie feretron wysłano do Rzymu, gdzie na prośbę malarza poświęcił go 26.06.1885 papież Leon XIII. Wystawiony następnie w katedrze wawelskiej obraz został zawieziony na Morawy na koniec uroczystości rocznicowych przez samego Matejkę i delegację polską. Malarz nie zapominał o czeskich korzeniach swojej rodziny, czego dowiódł choćby w kompozycji „Bitwy pod Grunwaldem”. W połowie lat 80. wykonał również kilka projektów witraży, które zamierzał zaproponować do katedry św. Wita w Pradze, w związku z trwającą wówczas jej restauracją. Przedstawiały one święte patronki Czech.

W dorobku Matejki obraz nie jest typowy. Frontalne przedstawienie świętych, stojących przed ołtarzem, symetryczna kompozycja wskazują na podjęcie próby świadomej archaizacji obrazu religijnego, która mogła wiązać się z oficjalnym charakterem daru i ołtarzowym przeznaczeniem. Typowe zaś jest wykorzystanie fantazyjnych i wspaniale dekorowanych strojów dawnych do stworzenia bogatej feerii barwnej. Szczególnie interesujące wydaje się sformułowanie przez malarza słowiańskiego programu politycznego (być może w kontekście austriackiej odmowy nadania uroczystościom w Welehradzie państwowej rangi): w tle dostrzegamy wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, a także piastowskiego orła i litewską Pogoń. Pod obrazem znalazł się ostentacyjny napis: Słowianom. „Matejko malując twarz Cyryla - jak sam mówił - chciał «w niej wyrazić myśl, rozum, w twarzy zaś św. Metodego spełnienie obowiązku i czynu». (...) U stóp świętych mężów roztrzaskany posąg Światowida, wyraźnie wskazujący, że czasy pogańskich wierzeń dobiegły właśnie końca” (Elżbieta Matyaszewska). Zapewne już po zawiezieniu obrazu do Welehradu Matejko namalował jego mniejszą i bardziej szkicową replikę na desce. W 1887 r. została ona przekazana do Muzeum Mielżyńskich w Poznaniu (ob. Muzeum Narodowe w Poznaniu).

Osoby powiązane:

Czas powstania:

1885

Twórcy:

Jan Matejko (malarz; Polska)(podgląd)

Bibliografia i archiwalia:

  • Krystyna Sroczyńska, „Matejko. Obrazy olejne.” Katalog, Warszawa 1993, poz. 245-246.
  • Henryk Słoczyński, Dar dla Welehradu, „Przegląd Powszechny”, 104, 1987, nr 7-8, s. 158-159.
  • Henryk Słoczyński, Jan Matejko, Kraków 2005, s. 48-50.
  • Elżbieta Matyaszewska, „Wierzę w cuda nie od dziś”. Religia w życiu i twórczości Jana Matejki, Lublin 2007, s. 52-53, 93-95.

Bibliografia uzupełniająca:

Llisty J. Matejki w Muzeum-Domu Jana Matejki w Krakowie.

Słowa kluczowe:

Publikacja:

25.07.2024

Ostatnia aktualizacja:

25.07.2024

Opracowanie:

prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie Galeria obiektu +2
Jan Matejko, „Święci Apostołowie Cyryl i Metody”, 1883, olej/płótno, Welehrad/ Velehrad, bazylika pocysterska Wniebowzięcia NMP, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie Galeria obiektu +2
Jan Matejko, „Święci Apostołowie Cyryl i Metody”, 1883, olej/płótno, Welehrad/ Velehrad, bazylika pocysterska Wniebowzięcia NMP, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie Fotografia przedstawiająca Obraz Jana Matejki „Święci Apostołowie Cyryl i Metody” w Velehradzie Galeria obiektu +2
Jan Matejko, Święci Apostołowie Cyryl i Metody, 1885, olej na płótnie, Welehrad/ Velehrad, bazylika pocysterska Wniebowzięcia NMP, fot. Andrzej Pieńkos

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz