Pius Weloński, „Św. Olaf II, król i patron Norwegii”, ok. 1883 ?/ lub przed 1893, olej płótno, Rzym, kościół San Carlo przy via del Corso, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz Piusa Welońskiego „Św. Olaf II, król i patron Norwegii” w kościele San Carlo w Rzymie
Pius Weloński, „Św. Olaf II, król i patron Norwegii”, ok. 1883 ?/ lub przed 1893, olej płótno, Rzym, kościół San Carlo przy via del Corso, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Obraz Piusa Welońskiego „Św. Olaf II, król i patron Norwegii” w kościele San Carlo w Rzymie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001423-P

Obraz Piusa Welońskiego „Św. Olaf II, król i patron Norwegii” w kościele San Carlo w Rzymie

Identyfikator: POL-001423-P

Obraz Piusa Welońskiego „Św. Olaf II, król i patron Norwegii” w kościele San Carlo w Rzymie

Na tle nadmorskiego, skalistego krajobrazu rysuje się heroicznie upozowana postać króla w średniowiecznym stroju (z rozwianym płaszczem) i w zbroi, depczącego smoka, a przy tym ostentacyjnie okazującego swoje insygnia władzy. Na czarnej ramie biegnie złotymi literami wypisana łacińska inskrypcja dedykacyjna. Ten wielki obraz w ołtarzu św. Olafa, narodowej kaplicy norweskiej, stanowił dar katolików norweskich dla papieża Leona XIII. Weloński, znany rzeźbiarz, zaczął malować w Rzymie podobno z namowy Henryka Siemiradzkiego. Wykształcenie malarskie zdobył u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, jego twórczość w tej dziedzinie pozostaje jednak w zapomnieniu (m.in. zespół kilku wybitnej klasy obrazów ołtarzowych w farze płockiej św. Bartłomieja). Dzieło poświęcone świętemu królowi norweskiemu, zmarłemu bohatersko w 1030 r., nie powstało do monumentalnego ołtarza (w którym się znajduje), ufundowanego przez Olava Offerdahla, a inaugurowanego uroczystą mszą przez kardynała Lucido Marię Parocchiego 9.04.1893. Obraz został podarowany bowiem pierwotnie papieżowi Leonowi XIII przez norweskiego szambelana, barona Wilhelma Wedel-Jarlsberga. W związku z poparciem papieża dla idei kaplicy norweskiej, obraz został przezeń przekazany do niej na prośbę biskupa Christianii, Johannesa Olava Falize. Okoliczności zamówienia samego dzieła u Welońskiego nie są znane.

Scena, rozgrywająca się w nordyckim krajobrazie, obrazuje alegorycznie zwycięstwo chrześcijańskiego powołania Olafa nad jego pogańskim pochodzeniem (jako Wikinga), symbolizowanym przez martwego smoka. Oprócz obrazu ołtarzowego Siemiradzkiego w kościele Zmartwychwstańców wydaje się ono być najlepszym przykładem polskiego malarstwa akademickiego w Rzymie. Kaplicę i ołtarz poddano gruntownej konserwacji w 1980 r.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
ok. 1883
Twórcy:
Pius Weloński (rzeźbiarz, malarz; Polska, Rosja, Niemcy, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • L. Lameński, Tomasz Oskar Sosnowski 1810-1886, Lublin 1997, s. 57.
  • anonim, Pius Weloński, „Tygodnik Ilustrowany”, 1897, nr 34.
Słowa kluczowe:
Publikacja:
18.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
19.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz