Facade of the Escola Guignard in Belo Horizonte, where Chanina taught, photo Andrevruas, 2010
License: CC BY 3.0, Source: Wikpedia, License terms and conditions
Photo showing Chanina Luwisz Szejnbejn
 Submit additional information
ID: POL-002831-P/194424

Chanina Luwisz Szejnbejn

ID: POL-002831-P/194424

Chanina Luwisz Szejnbejn

Chanina Luwisz Szejnbejn urodził się w 1927 roku Zofiówce. W 1936 roku, jeszcze jako dziecko, wyemigrował wraz z rodziną do Brazylii. Osiedlił się w Belo Horizonte, gdzie ukończył studia medyczne na Uniwersytecie Federalnym w Minas Gerais (UFMG). Równolegle rozwijał pasję artystyczną, kształcąc się w Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Guignarda i Franza Weismanna. Jego pierwsza wystawa indywidualna odbyła się 11 marca 1961 roku w siedzibie União Israelita w Belo Horizonte.

Twórczość Chaniny od początku wzbudzała zainteresowanie krytyki, zwłaszcza Mário de Moraísa, który jako pierwszy pisał o artyście i stworzył ramy interpretacyjne jego dorobku. Morais widział w jego sztuce głęboką poezję i niepokój, a zarazem spontaniczną potrzebę ekspresji, porównując jego malarstwo do duchowości Chagalla.

"Żydowskie pochodzenie, wykształcenie i życie w Minas Gerais oraz zawód lekarza: na styku tych sił malarz Chanina tworzy silnie humanistyczne, gęste i dramatyczne dzieło, przesiąknięte szczególną wrażliwością" - pisał znów o nim Márcio Sampaio.

W centrum malarstwa Chaniny znajduje się człowiek, najczęściej kobieta, oraz natura: ptaki, kwiaty, zwierzęta. W obrazie Três Mulheres ("Trzy kobiety") artysta ukazuje trzy postacie o odmiennych karnacjach: białą, mulatkę i czarnoskórą,  jako symboliczne ucieleśnienie brazylijskiego mitu narodowego, opartego na idei "trzech ras" tworzących tożsamość kraju. Kompozycja ta, utrzymana w intensywnych barwach, odznacza się spokojem i statycznością, odmienną od dynamicznych scen znanych z twórczości Di Cavalcantiego czy Gauguina, do których często porównywano jego dzieło.

Powtarzalność motywów w malarstwie Chaniny, czyli  kobiece twarze o podobnych rysach, symboliczne układy barw i form, nadaje jego pracom charakter niemal mityczny. Kobieta w jego obrazach jest nie tyle portretem, ile znakiem: uosobieniem połączenia natury i duchowości, cielesności i poezji.

Działalność Chaniny wpisuje się w szerszy kontekst brazylijskiego życia artystycznego drugiej połowy XX wieku, w którym salony sztuki odgrywały kluczową rolę w procesie legitymizacji artystów. Jego obecność w tych środowiskach dowodzi, że artysta poszukiwał własnej drogi, niezależnej od dominujących nurtów, ale dialogującej z tradycją i współczesnością.

Chanina pracował jako profesor malarstwa w szkole, wykładając w Escola Guignard w Belo Horizonte. W 1984 roku został odznaczony medalem Inconfidência, przyznawanym przez stan Minas Gerais osobom wyróżniającym się wkładem w kulturę regionu. Jego dzieła były wielokrotnie wystawiane. Nie tylko w Brazylii. 
 

Time of construction:

1936-2012

Publication:

27.10.2025

Last updated:

28.10.2025

Author:

Tomasz Sowa
see more Text translated automatically
Facade of the Escola Guignard in Belo Horizonte, where Chanina taught
Facade of the Escola Guignard in Belo Horizonte, where Chanina taught, photo Andrevruas, 2010

Related projects

1
  • Katalog poloników Show