Portrait d'un homme, huile, toile, signé K. Sadowska, Londres 1941, collection Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
Portrait d'un homme, huile, toile, signé K. Sadowska, Londres 1941, collection Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Modifié: oui, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
Portrait d'un homme, huile, toile, signé K. Sadowska, Londres 1941, collection Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
Peintures exposées à la Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
Siège de la Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
Krystyna Sadowska, bas-relief Rhythm of Exotic Plants (1965) à la station de métro Finch à Toronto, photo Canmenwalker
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Wikimedia Commons, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
 Soumettre des informations supplémentaires
ID: POL-002752-P/192995

Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná

ID: POL-002752-P/192995

Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná

Ceniona polska artystka, której prace można oglądać dziś na całym świecie, spędziła w młodości dwa lata w Brazylii wśród potomków chłopskich osadników z Polski. Samotnie objeżdżała konno polskie kolonie, rozrzucone w tropikalnym lesie, aby uczyć dziewczęta rękodzieła tkackiego. Po jej pobycie w Paranie pozostały dwa obrazy - portrety, przechowywane w zbiorach muzeum w Mallet.

Warsztaty tkackie dla Polonii

Krystyna Kopczyńska (1912-2000) i Konrad Sadowski (1902-1960) przybyli do Brazylii na zlecenie rządu RP. Oboje byli wówczas świeżo upieczonymi absolwentami Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Krystyna studiowała malarstwo, tkactwo, ceramikę i litografię, czerpiąc inspiracje z kultury ludowej. Po obronie dyplomu w 1934 r. prof. Maciej Masłowski (1901-1976) zaproponował jej funkcję asystentki na uczelni, ale młoda artystka wybrała Brazylię.

W 1937 r. Kopczyńska przybyła do stanu Parana, w południowo-wschodniej części kraju, aby organizować warsztaty tkackie dla przedstawicielek polskiej emigracji. Od Konsulatu RP otrzymała pensję i dwa konie, na których mogła przemieszczać się wąskimi picadami (ścieżkami leśnymi), łączącymi kolonie polonijne oddalone od siebie o kilka lub kilkanaście kilometrów. Spośród młodych emigrantek stworzyła grupę tkaczek pracujących na 60 krosnach.

Podczas pobytu w Brazylii Krystyna Kopczyńska otrzymała swoją pierwszą dużą nagrodę - medal na wystawie w Paryżu za gobelin zatytułowany Wegetacje, który wystawiła wspólnie z warszawską Spółdzielnią Artystów Plastyków „Ład”. Wśród wychodźstwa w Brazylii jej praca została zauważona i doceniona. Tygodnik „Lud” (1 marca 1938 r.) informował o wystawie zorganizowanej w kolonii Cruz Machado (Parana), na której 40 tkaczek zaprezentowało ponad 400 wyrobów lnianych, m.in.: kilimy, ręczniki, szale i tkaniny artystyczne. Wystawę otworzył gubernator stanu Manuel Ribas (1873-1946): „P. Interwentor [gubernator], jak i wszyscy zwiedzający wystawę, byli zachwyceni wyrobami lnianymi [...]. Kurs prowadzi p. Halina Kopczyńska [imię zmienione - przyp. aut.], artystka-malarka, która zdobyła za swe prace coś 15 nagród, a ostatnio na wystawie w Paryżu złoty medal za tkaniny.”.

Władze stanowe były pod dużym wrażeniem wyrobów tkaczek-imigrantek. Po wystawie gubernator wydał dekret, który zwalniał przemysł lniany z podatków. Zachęciło to kolonistów do uprawy lnu, szczególnie w rejonie Cruz Machado i Araucária. Wkrótce potem francuska firma otworzyła dużą fabrykę wyrobów lnianych, w której wytwarzano m.in. płótno lniane, ubrania, ręczniki, kapy i dywany. Miesiąc po wystawie w Cruz Machado wyroby zostały pokazane szerszej publiczności, tym razem już w samej Kurytybie. Redakcja czasopisma „Lud” kolejny raz kierowała pochwały pod adresem młodej instruktorki z Polski: „Wystawione eksponaty, są wykonane pod kierunkiem p. Heleny Kopczyńskiej [imię zmienione - przyp. aut.], specjalistki w sztuce ludowej. Są tam piękne tapety, kilimy, swetry, ręczniki i t. p. zasługujące na baczną uwagę i uznanie dla polskiej sztuki ludowej.”.

W dowód uznania, rząd RP przyznał Krystynie Kopczyńskiej złoty medal za działalność związaną z produkcją gobelinów. Artystka zaangażowała się także w pracę dla Konsulatu RP w Kurytybie. To jednak nie spodobało się władzom brazylijskim, które - po wejściu w życie tzw. dekretów nacjonalizacyjnych prezydenta Getúlio Vargasa (na mocy których zakazano istnienia organizacji etnicznych i używania innych języków niż portugalski) - zakazały imigrantom wszelkiej działalności kulturalnej i politycznej. Kopczyńska na kilka dni trafiła do aresztu. Została wypuszczona na wolność po interwencji Konsulatu RP.

Jeszcze podczas pobytu w Brazylii Krystyna Kopczyńska wyszła za mąż za Konrada Sadowskiego. Niedługo potem młode małżeństwo wróciło do Polski.

Portrety w zbiorach Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji)

Nietypową pamiątką pobytu Krystyny Kopczyńskiej w Paranie dwa olejne portrety jej pędzla. Obecnie należą one do zbiorów niewielkiego muzeum Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji), utworzonego w dawnej siedzibie najsłynniejszej polskiej szkoły średniej w Brazylii - Kolegium im. Mikołaja Kopernika w miejscowości Mallet. Prezentowane na ekspozycji portrety przedstawiają tego samego mężczyznę. To prawdopodobnie mąż artystki, Konrad Sadowski, który w Paranie nauczał fizyki dzieci polskich emigrantów. Oba portrety powstały już w Londynie, dokąd artystyczne małżeństwo dotarło w 1940 r. i tu mieszkało przez siedem lat.

Portret oprawiony w drewnianą ramę (o wymiarach 56×45 cm) przedstawia mężczyznę - w średnim wieku, ubrany w koszulę z krawatem i marynarkę, w klapie której znajduje się kwiat - został ujęty en face (frontalnie). Model patrzy przed siebie nieobecnym wzrokiem, marszczy brwi, a w palcach prawej dłoni trzyma fajkę. Portret sygnowany jest w prawym dolnym rogu „K. KOPCZYŃSKA-SADOWSKA / 1942”.

Kolejny portret charakteryzuje się równie dużą prostotą kompozycji. On także przedstawia popiersie en face mężczyzny w zielonej marynarce (mundurze?) i koszuli z krawatem. Portretowany opiera głowę na prawej dłoni i z delikatnym uśmiechem spogląda w kierunku oglądającego. Portret olejny (o wymiarach 33×26 cm) nie ma oprawy, ale sygnowany jest w prawym dolnym rogu: „K. SADOWSKA / Londyn 1941”.

Emigracyjna tułaczka małżeństwa Sadowskich

Po powrocie do ojczyzny w 1939 r., Sadowscy organizowali - na zlecenie Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego - warsztaty ceramiki w rejonie Stanisławowa. Pracę społeczną przerwał wybuch wojny. Po przegranej kampanii wrześniowej Krystyna i Konrad udali się do Paryża, gdzie przebywało już wielu artystów i znajomych. Krystyna podjęła studia artystyczne w Académie de la Grande Chaumière. Po upadku Francji małżonkowie wyjechali do Algierii, a następnie, we wrześniu 1940 r., do Londynu, gdzie Konrad Sadowski został pilotem RAF. Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii organizowali wystawy na zlecenie polskiego rządu na uchodźstwie. Po wojnie oboje studiowali garncarstwo w Central School of Arts and Crafts.

W 1947 r. odbyła się wystawa obrazów Krystyny Sadowskiej w St. George Gallery w Londynie.

Z Brazylii do Kanady

W 1947 r. małżeństwo artystów ponownie emigrowało do Brazylii, gdzie założyli pracownię tkacką i garncarską. Ich prace, inspirowane egzotyką tego kraju, zostały zaprezentowane w galerii brazylijskiego Ministerstwa Edukacji i Zdrowia Publicznego w Rio de Janeiro. W tym samym roku rząd brazylijski nagrodził gobeliny artystki srebrnym medalem podczas 52nd National Exhibition of Fine Arts. Gobelin zatytułowany „Marzenie o Kanadzie” zwrócił uwagę kanadyjskiej delegacji rządowej. Młode małżeństwo otrzymało ofertę pracy dla rządu prowincji Nowa Szkocja.

W 1949 r. Sadowscy opuścili Brazylię, tym razem już na stałe. Osiedli w Toronto, wykładali w Ontario College of Art i wystawiali swoje prace. Polonijny tygodnik „Związkowiec” w 1950 r., w recenzji z Wystawy Przemysłu Artystycznego w Montrealu, donosił: „Krystyna Kopczyńska-Sadowska i Konrad Jagmin-Sadowski, znani ze swej wystawy w Morgan Gallery, wystawiają bogatą kolekcję wyrobów ceramicznych i tkanin.”.

W 1960 r. zmarł Konrad Sadowski. Po śmierci męża Krystyna opuściła College i zaczęła pracować samodzielnie. W tym samym roku miała w Toronto autorską wystawę tkanin artystycznych i batików (technika malarska polegająca na nakładaniu wosku i kąpieli tkaniny w barwniku, który farbuje jedynie miejsca niepokryte warstwą wosku). Ekspozycja została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków.

Kopczyńska-Sadowska kontynuowała drogę artystyczną, wystawiając swoje prace na całym świecie, także w Polsce. Tworzyła gobeliny, batiki i rzeźby w metalu. W 1977 r., w Art Gallery of Windsor, miała miejsce jej pierwsza wystawa retrospektywna. W Kanadzie Sadowska poznała swojego drugiego męża Stefana Siwińskiego - projektanta i wytwórcę mebli.

Prace Krystyny Sadowskiej znajdują się w obecnie w kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie, zdobią także wiele miejsc użyteczności publicznej w Kanadzie. Za swoją twórczość Sadowska otrzymała liczne wyróżnienia i nagrody, m.in. emigracyjnej Fundacji Jurzykowskich.

 

Time of construction:

1941-1942

Creator:

Krystyna Sadowska (artystka plastyczka, rzeźbiarka; Polska, Kanada)(aperçu)

Supplementary bibliography:

Dalsza lektura:

W. Breowicz, Ślady Piasta pod piniorami, Wydawnictwo „Polonia”, Warszawa 1961

K. Szrodt, Powojenna emigracja polskich artystów Kanady – rozwój życia artystycznego w nowej rzeczywistości w latach 40. i 50. XX wieku: (zarys problematyki w świetle prasy kanadyjskiej), w: „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, 2010, z. 1‒2 (12‒13)

https://www.cultureave.com/tag/krystyna-sadowska/?print=print-search

https://www.cultureave.com/artystka-wszechstronna-krystyna-sadowska-1912-2000/

Keywords:

Publication:

07.08.2025

Last updated:

07.08.2025

Author:

Mikołaj Radomski
voir plus Texte traduit automatiquement
Portrait à l'huile d'un homme d'âge moyen en veste verte et cravate, appuyant sa tête sur sa main droite avec un léger sourire. La peinture est non signée et présente une texture visible. Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná Galerie de l\'objet +5
Portrait d'un homme, huile, toile, signé K. Sadowska, Londres 1941, collection Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Portrait à l'huile d'un homme d'âge moyen aux cheveux courts, appuyant sa tête sur sa main droite, portant une veste verte et une chemise avec une cravate. Le fond est texturé dans des tons terreux. Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná Galerie de l\'objet +5
Portrait d'un homme, huile, toile, signé K. Sadowska, Londres 1941, collection Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Portrait à l'huile d'un homme d'âge moyen en costume avec une fleur à la boutonnière, tenant une pipe. L'homme a un regard distant et les sourcils froncés. Le tableau est encadré en bois et signé 'K. KOPCZYŃSKA-SADOWSKA / 1942'. Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná Galerie de l\'objet +5
Portrait d'un homme, huile, toile, signé K. Sadowska, Londres 1941, collection Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Salle d'exposition à Casa da Memória à Mallet, Brésil, avec deux portraits de Krystyna Kopczyńska-Sadowska. La salle comprend une vitrine avec des bouteilles anciennes et des étagères avec divers objets. Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná Galerie de l\'objet +5
Peintures exposées à la Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Casa da Memória à Mallet, Paraná, Brésil. Le bâtiment a un toit sombre et des murs clairs, avec plusieurs fenêtres et une entrée centrale. Un arbre est visible sur la droite. Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná Galerie de l\'objet +5
Siège de la Casa da Memória Mallet (Paraná, Brésil), photo Mikołaj Radomski
Sculpture abstraite métallique sur un mur carrelé dans un espace public, avec diverses formes géométriques et surfaces réfléchissantes. Une rambarde métallique est devant l'œuvre. Photo montrant Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná Galerie de l\'objet +5
Krystyna Sadowska, bas-relief Rhythm of Exotic Plants (1965) à la station de métro Finch à Toronto, photo Canmenwalker

Projets connexes

1
  • Archiwum Polonik tygodnia Afficher