Przejdź do treści
Maciej Szańkowski, „Ława”, projekt 1982, realizacja 1986, szary marmur, Berlin, Kranoldplatz, fot. Andrzej Pieńkos, 2007
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Ława” Macieja Szańkowskiego w Berlinie
Maciej Szańkowski, „Ława”, projekt 1982, realizacja 1986, szary marmur, Berlin, Kranoldplatz, fot. Andrzej Pieńkos, 2007
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Ława” Macieja Szańkowskiego w Berlinie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001335-P

Rzeźba „Ława” Macieja Szańkowskiego w Berlinie

Identyfikator: POL-001335-P

Rzeźba „Ława” Macieja Szańkowskiego w Berlinie

Kompozycja z rozłożonych na granitowych kostkach placu trzech oddzielnych bloków szarego marmuru (z których środkowy pełni funkcję miejskiej ławy) stanowi wariację na temat architektury klasycznej: zgniatanego i urywanego belkowania. Przypomina przy tym niektóre projekty pomnikowe Szańkowskiego, w których dominuje kamień w różnym stadium obróbki, z jego archetypicznym bogactwem znaczeń, a także autentyczna kostka brukowa, ważną rolę odgrywa też kontekst miejski. Wielokrotnie artysta podejmuje problem wpisania formy rzeźbiarskiej zarówno w przestrzeń realną jak i symboliczną. Ma w dorobku także inne monumentalne realizacje w marmurze (monolityczna rzeźba plenerowa w Prilep w Macedonii). Praca powstała w ramach sympozjum międzynarodowego rzeźby kamiennej w Berlinie, w ciągu czterech lat i w wyniku współpracy zespołu rzeźbiarzy, rozwiązujących zadanie niekonwencjonalnego opracowania miejskiego placu. W abstrakcyjnej rzeźbie Szańkowskiego reminiscencje klasycznej architektury pojawiały się już wcześniej, np. strzaskanych kolumn w projekcie pomnika Powstania Warszawskiego. Tu ów motyw dekoracyjny wynika również z uzgodnień zespołu: we wszystkich rzeźbach miał się on pojawić.

„Stanowi parafrazę zabytkowego fryzu nie pozbawioną wyraźnej nuty prześmiewczej. Wydaje się też być jedynym w jego twórczości ukłonem w stosunku do modnej w latach 80. tendencji postmodernizmu, albo może jego odpowiedzią na wyzwanie rzucone artystom przez dekonstruktywizm.“
(Bożena Kowalska)

Niewątpliwie praca Szańkowskiego jest najbardziej dojrzała artystycznie spośród wszystkich eksponowanych na placu rzeźb, nawiązująca do głębokich poszukiwań interpretacji przestrzeni. Już w 1991 r. tak charakteryzowała je Maria Anna Leśniewska:

„Powołuje do życia kształty rozwijające się od wewnątrz, niemal płynące, przeistaczające w naszych oczach swoją postać. (...) Swoiste medytacje nad przemijaniem, nad formą naturalnie ukształtowaną lub naturalnie zniszczoną, cytaty z archeologii sztuki, służą ujawnieniu związków między dziełami natury a poszukiwaniami człowieka”.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
projekt 1982, realizacja do 1986
Twórcy:
Maciej Szańkowski (rzeźbiarz; Polska)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • B. Kowalska, Maciej Szańkowski, Warszawa 1996 (kat. wyst. w Galerii Zachęta i Orońsku), s. 61.
Słowa kluczowe:
Publikacja:
15.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
15.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

7
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej