Przejdź do treści
Maciej Szańkowski, „Hommage a Albrecht Dürer”, 1969-1971, stal malowana, Norymberga, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Hommage a Albrecht Dürer” autorstwa Macieja Szańkowskiego w Norymberdze
Maciej Szańkowski, „Hommage a Albrecht Dürer”, 1969-1971, stal malowana, Norymberga, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Hommage a Albrecht Dürer” autorstwa Macieja Szańkowskiego w Norymberdze
Maciej Szańkowski, „Hommage a Albrecht Dürer”, 1969-1971, stal malowana, Norymberga, fot. Andrzej Pieńkos, 2008
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Rzeźba „Hommage a Albrecht Dürer” autorstwa Macieja Szańkowskiego w Norymberdze
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001456-P

Rzeźba „Hommage a Albrecht Dürer” autorstwa Macieja Szańkowskiego w Norymberdze

Identyfikator: POL-001456-P

Rzeźba „Hommage a Albrecht Dürer” autorstwa Macieja Szańkowskiego w Norymberdze

Dynamicznie ukształtowana abstrakcyjna forma w metalu, została ustawiona przy obwodnicy wewnętrznej starego miasta, pod murami średniowiecznymi, po których drugiej stronie znajduje się w pobliżu dom Dürera. Jej obecne otoczenie znacznie zmieniło się w stosunku do pierwotnego.

Miedzynarodowe „Symposium Urbanum” zorganizowano z okazji 500-lecia urodzin Albrechta Dürera. Szańkowski został zaproszony do realizacji rzeźby w przestrzeni miejskiej w wyniku wygranego konkursu. Pozostawiono mu całkowitą swobodę, również w zakresie wyboru materiału rzeźby.

Od 1966 rzeźbiarz tworzył metalowe formy abstrakcyjne, badając ich relacje przestrzenne. Przenikanie się form geometrycznych i zamkniętej w nich pustki stanowiło istotę minimalistycznej poetyki Szańkowskiego. Doświadczenia z realizacji podczas sympozjów rzeźbiarskich w Puławach, a następnie w Elblągu (1966 i 1967) doprowadziły go do własnej formuły konstrukcji przestrzennych, łączących poszukiwania konstruktywistyczne z myśleniem organicznym. Była ona „liryczna i łagodna, mimo że wykorzystuje elementy świata technicznego” (Mieczysław Porębski). W rzeźbie norymberskiej można się być może doszukiwać inspiracji formami późnogotyckiej architektury, której arcydzieła Szańkowski mógł zobaczyć nieopodal miejsca realizacji swego dzieła. Przyjęta bardzo przychylnie w miejscowej prasie, była też porównana do stalowego ptaka.

„Można ją traktować (...) jako grę o uzyskanie w jednym obiekcie możliwie największej ilości optymalnie zróżnicowanych profili przy zachowaniu równocześnie prostoty i oszczędności formy (...). Patrząc na fotografie tej rzeźby, wykonane z różnych punktów jej oglądu trudno dać wiarę, że są to zdjęcia jednego obiektu” (Bożena Kowalska, 1981).

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1969-1971
Twórcy:
Maciej Szańkowski (rzeźbiarz; Polska)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • B. Kowalska, Maciej Szańkowski, Warszawa 1996 (kat. wyst. w Galerii Zachęta i Orońsku), s. 16-17, 140.
  • Wolfgang Horn, „Symposion Urbanum”, 1971, s. 7.
  • A. Himmel, Moderne Skulptur in Nürnberg, Erlangen 2002, s. 63-68.
  • „Współczesność”, 1971, nr 1 i 18.
  • B. Kowalska, Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Kraków 1981, s. 243.
Słowa kluczowe:
Publikacja:
15.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
15.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

7
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej