Przejdź do treści
Jan Henryk Rosen, malowidła ścienne w technice tempery, 1930, tzw. kaplica Sobieskiego przy kościele St. Joseph, Wiedeń, wzgórze Kahlenberg, fot. Andrzej Pieńkos
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Freski Jana Henryka Rosena w kaplicy Sobieskiego w kościele St. Joseph w Wiedniu
Jan Henryk Rosen, malowidła ścienne w technice tempery, 1930, tzw. kaplica Sobieskiego przy kościele St. Joseph, Wiedeń, wzgórze Kahlenberg, fot. Andrzej Pieńkos
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Freski Jana Henryka Rosena w kaplicy Sobieskiego w kościele St. Joseph w Wiedniu
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001444-P

Freski Jana Henryka Rosena w kaplicy Sobieskiego w kościele St. Joseph w Wiedniu

Identyfikator: POL-001444-P

Freski Jana Henryka Rosena w kaplicy Sobieskiego w kościele St. Joseph w Wiedniu

Dwa freski z historii roku 1683 (Msza legata papieskiego przed bitwą z udziałem króla Jana III, Modlitwa papieża Innocentego XI), przedstawienia świętych Leopolda, Józefa i Jana Kapistrana oraz pola heraldyczne z herbami szlachty polskiej uczestniczącej w bitwie, dekorują ściany polskiej kaplicy na wzgórzu Kahlenberg.

Kościół na Kahlenbergu powstał ok. 1734 r., odbudowany przez kamedułów, których klasztor zniszczyli Turcy w 1683. Po kasacie zakonu w końcu XVIII w. stał się on własnością prywatną. W rocznicę bitwy wiedeńskiej, w 1883 r. odsłonięto na fasadzie kościoła marmurową tablicę upamiętniającą zwycięstwo nad Turkami, w tym króla Jana III Sobieskiego. W 1904 r. polskie stowarzyszenia w Wiedniu ufundowały tablicę pamiątkową wewnątrz kościoła. W 1906 r. kościół został przekazany przez właściciela terenu polskim zmartwychwstańcom z kościoła Gardekirche przy Rennweg w Wiedniu. Po 1920 r. z inicjatywy rodziny Gubrynowiczów przekształcono zakrystię i przylegającą do niej kaplicę w muzeum pamiątek po Sobieskim (ich działania upamiętnia tablica z 1933 r. w kościele). Dopełnieniem programu „sanktuarium wiktorii wiedeńskiej” stała się polichromia ścian kaplicy.

Jan Henryk Rosen odniósł wcześniej duży sukces dzięki wielkiej realizacji ściennej w katedrze ormiańskiej we Lwowie, kończąc ją w 1929 r. W roku 1930 właśnie został profesorem rysunku Politechniki Lwowskiej. Zastosowaną we Lwowie stylizację modernistyczną wzorów bizantyjskich i wczesnorenesansowych rozwinął na Kahlenbergu. Wpisuje się ona w poszukiwania w zakresie sztuki dekoracyjnej prowadzone w Europie od końca XIX w. w kręgu nabistów, pod wpływem prerafaelitów, Ferdinanda Hodlera i secesji wiedeńskiej, w Polsce zaś zwłaszcza przez Józefa Mehoffera. Mocno okonturowane plamy wyrazistych kolorów, kompozycja poszczególnych pól sprowadzana do prostego schematu, budują monumentalny wyraz scen mimo ich niewielkiej skali. Wysoko oceniane prace Rosena we Lwowie i w Wiedniu przyczyniły się zapewne do zlecenia mu w roku 1932 dekoracji kaplicy papieskiej w Castel Gandolfo, gdzie również tematyka religijna została powiązana z historyczną.

Czas powstania:
1930
Twórcy:
Jan Henryk Rosen (malarz)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • J. Kukliński, Krótka historia kościoła św. Józefa i kaplicy króla Sobieskiego na Kahlenbergu, Wiedeń 1931.
  • R. Taborski, Wśród wiedeńskich poloników, Kraków 1974, s. 14-16.
Bibliografia uzupełniająca:

Teczki dot. twórczości sakralnej J.H. Rosena w Instytucie Sztuki PAN

Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Obiekty powiązane

7
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej