Przejdź do treści
Kościół pw. św. Jozafata w Detroit, Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Kościół pw. św. Jozafata w Detroit (wnętrze), Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Kościół pw. św. Jozafata w Detroit (wnętrze), Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Kościół pw. św. Jozafata w Detroit (wnętrze), Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Kościół pw. św. Jozafata w Detroit (wnętrze), Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Ołtarz z kościoła pw. św. Jozafata w Detroit, Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Kościół pw. św. Jozafata w Detroit (wnętrze), Joseph G. Kastler, 1899-1900, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
Plan kościoła pw. św. Jozafata, Detroit, Michigan; rys. Bartłomiej Gutowski, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Jozafata w Detroit
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001821-P

Kościół pw. św. Jozafata w Detroit

Identyfikator: POL-001821-P

Kościół pw. św. Jozafata w Detroit

Neostyle odwołujące się do architektury średniowiecznej dominowały w polskich kościołach Detroit stawianych pod koniec XIX i na początku XX wieku. Tak jest też w przypadku kościoła pw. św. Jozafata. Architektonicznie odwołuje się do neoromańskiej stylistyki, w jej późnowiktoriańskim wydaniu. Patrząc na sylwetkę kościoła, mamy wrażenie, że nie tak wiele romanizmu już w nim zostało. Jest to raczej wariacja na temat przekształceń architektury neoromańskiej w USA. Neoromanizm pojawił się w Ameryce jeszcze przed połową XIX wieku. Za pierwszą utrzymaną w tym stylu budowlę uznaje się The Church of the Pilgrims (obecnie Maronite Cathedral of Our Lady of Lebanon) w Brooklyn Heights, zaprojektowany przez Richarda Upjohna i zbudowany w latach 1844–46. Chociaż styl miał swoich kontynuatorów, to nie cieszył się w Ameryce większym uznaniem. Zmieniła to dopiero działalność Henry’ego Hobsona Richardsona (1838–86), który stworzył własną interpretację romanizmu, inspirowaną po części modnym w Europie (gdzie zresztą studiował) rundbogenstil. Zwłaszcza pod koniec jego życia i po jego śmierci architektura ta zyskała na popularności – pojawiły się wzorniki pozwalające architektom na realizację budowli w tym stylu. Wznoszono nie tylko kościoły, lecz także budynki publiczne czy rezydencje mieszkalne. Architektem, który przynajmniej początkowo inspirował się twórczością Richardsona, był Louis Sullivan, ojciec amerykańskiego modernizmu. Echem tej popularności jest kościół pw. św. Jozafata w Detroit.

Zaprojektowany został w 1899 roku przez Josepha G. Kastlera. W literaturze można spotkać się ze wskazaniem na spółkę Kastler & Hunter jako twórców kościoła. Wydaje się to błędne, ponieważ założona została dopiero w roku 1900, a więc już po rozpoczęciu budowy świątyni. Ołtarze były dziełem miejscowych firm Harcus & Lang Company oraz Jeremowicz Company. Budowla została wykonana z jasnoczerwonej cegły i jasnego wapienia Bedford. W fasadzie dominuje centralnie umieszczona duża płycina z potrójnymi oknami, podobnie jak profilowane portale zamknięta półkoliście, co nadaje budowli rys neoromański. W strukturze kompozycji w trójwieżowej fasadzie widzieć możemy echa nadreńskiej architektury doby Hohenstaufów, co wzmacnia jej neoromański charakter. Dominuje środkowa wieża z wyciągniętą ku górze iglicą. Flankowana jest przez niższe wieże, analogicznie ukształtowane. Pomimo dość dużej szerokości fasady, wyciągniętych iglic i zaakcentowania elementów pionowych całość ma zdecydowanie wertykalny charakter. Wieża sięga na wysokość ponad 60 metrów! Świątynia ma układ bazylikowy, ale wzniesiona została na planie krzyża greckiego, co należy uznać za dość rzadki przypadek w ówczesnych kościołach amerykańskich. Budowla była duża, pozwalała pomieścić ponad 1,2 tys. wiernych.

Na pierwotną dekorację malarską składały się motywy religijne i narodowe. Dominował wątek grzechu i żalu za grzechy (Maria Magdalena, przypowieść o synu marnotrawnym, scena grzechu pierworodnego, zaparcie się św. Piotra). Nad balustradą, w miejscu rozdawania komunii świętej, znalazła się scena Ostatniej Wieczerzy, a nad ołtarzem głównym Trójca Święta. Przedstawieni byli również ewangeliści i święci.

Kościół pw. św. Jozafata miał silne tradycje narodowe, nazywany był cytadelą wiary i patriotyzmu polskiego, stąd nie może dziwić pojawienie się motywów narodowych, które przywołane są przede wszystkim w dwóch scenach ponad arkadami korpusu przy prezbiterium. Namalowana została tam w latach 50. XX wersja obrazu Cud nad Wisłą Jerzego Kossaka oraz wariacja na temat obrazu Włodzimierza Tetmajera Procesja w Bronowicach z 1900 roku, która stała się pielgrzymką na Jasną Górę. Na sklepieniu ukazana została wizja Matki Boskiej jako Królowej Polski w otoczeniu świętych, w większości związanych z Polską. Program narodowy dopełniają trzy herby przedstawiające wspólnotę Rzeczypospolitej – polskiego orła, litewskiego rycerza i Michała Archanioła patrona Rusi.

Parafia pw. św. Jozafata była historycznie trzecią polską parafią założoną w Detroit, po św. Wojciechu i św. Kazimierzu. W 1889 roku zaczęto przygotowywać się do budowy świątyni, powołano komitet. Dzięki darowiźnie jednego z parafian wspólnota otrzymała dużą parcelę na wystawienie świątyni. Pierwszy budynek św. Jozafata był połączeniem kościoła, klasztoru i szkoły podstawowej, w której pracowały polskie felicjanki mieszkające na miejscu. Na przełomie 1889 i 1890 roku powstał budynek kościelny. Po 10. latach konieczne stało się wzniesienie nowej świątyni. Jej budowę ukończono w 1900 roku.

W listopadzie 2013 roku burza poważnie uszkodziła wieżę kościoła pw. św. Jozafata. Po dziesięciu miesiącach naprawa i renowacja wieży została zakończona, a kościół został ponownie otwarty 13 września 2014 roku.

Kalendarium

1889 - erygowanie parafii

1890 - zakończenie budowy pierwszej świątyni uruchomienie szkoły

1899 - rozpoczęcie budowy nowej świątyni oraz plebanii

1900 - zakończenie budowy obecnej świątyni

1907 - budowa konwentu

1915 - utworzenie Liceum św. Jozafata

1939 - utworzenie gimnazjum i rozbudowa budynków szkolnych

1960 - zamknięcie szkoły podstawowej i liceum

1982 - wpisanie świątyni do Narodowego Rejestru Miejsc Historycznych

1985 - wpisanie kościoła do Rejestru Miejsc Historycznych Stanu Michigan

2013 - utworzenie nowej parafii pw. Matki Bożej Miłosierdzia skupiającej parafie św. Jozafata, Najsłodszego Serca Maryi i św. Józefa (odłączona w 2016); uszkodzenie iglicy kościoła i zamknięcie świątyni

2014 - ponowne otwarcie kościoła

Tekst pierwotnie opublikowany w książce wydanej przez Instytut Polonika
Anna Sylwia Czyż, Bartłomiej Gutowski, Paweł Sieradzki, Parafie i kościoły polskie w Michigan, Winsconsin i Massachusetts, Warszawa 2021, s. 73-83.

Czas powstania:
1890 (pierwszy kościół), 1899-1900 (drugi kościół)
Twórcy:
Joseph G. Kastler (architekt, USA), Harcus & Lang Company (firma stolarska, USA), Jeremowicz Company (firma stolarska, USA)
Bibliografia i archiwalia:
  • Howe Jeffery, „Houses of Worship: An Identification Guide to the History and Styles of American religious Architecture”, Thunder Bay Press 2003.
  • Anna Sylwia Czyż, Bartłomiej Gutowski, Paweł Sieradzki, „Parafie i kościoły polskie w Michigan, Winsconsin i Massachusetts”, Warszawa 2021, 73-83.
  • „Centennial Jubilee St. Josaphat Parish, Detroit, Michigan, Detroit 1989. Detroit’s Oldest Polish Parish. St. Albertus 1872–1973. Centennial”, Detroit 1973.
  • „Historya osady i parafij polskich w Detroit, Mich. oraz przewodnik adresowy”, Detroit 1907.
  • „Schematyzm Kościoła Rzymsko-Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej. Z mapą diecezji i dodatkiem spisu polskich parafji i polskiego duchowieństwa w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej”, oprac. Czernicki Z.A., Kraków 1925.
  • „Stained Glass Ecclesiastical Art Figure Windows”, katalog, Chicago [1915].
  • J.W. Gorski, A.R. Treppa, J. Tye James Jr, G. Kowalski, „The Citizen, serving Hamtramck, North Detroit and Warren. The history of Detroit’s Polonia”, Detroit 2014.
  • M.J. Madaj, „The Polish Immigrant and the Catholic Church in America”, „Polish American Studies”, Vol. 6, No. 1/2 (Jan.–Jun., 1949).
  • T.I. Monzell, „The Catholic Church and the Americanization of the Polish Immigrant”, „Polish American Studies”, Vol. 26, No. 1 (Jan.–Jun., 1969).
  • R. Mowry, „Years of faith. The ethnic heritage and history of ten catholic parishes of Detroit”, Florida 2014.
  • R. Nir, „Dokumentacja źródłowa do dziejów parafii polonijnych w archiwach amerykańskich archidiecezjalnych i diecezjalnych, w: W kręgu badań nad Polonią i duszpasterstwem polonijnym. Istota i metodologia”, red. S. Zych i B. Walicki, Lublin–Sokołów Małopolski 2015.
  • L. Orson, „Polish Detroit and the Kolasinski Affair Detroit”, Detroit 1981.
  • J. Radzilowski, „A Social History of Polish-American Catholicism”, „U.S. Catholic Historian”, Vol. 27, No. 3, Polish American Catholics (Summer, 2009).
  • T. Radzialowski, „The View from a Polish Ghetto. Some Observations on the First One Hundred Years in Detroit”, „Ethnicity” 1974, No. 1.
  • E.A. Skendzel, „The Detroit St. Josaphat’s story, 1889–1989. A history within a history”, Grand Rapids 1989.
  • A. Springer, „Nineteenth Century German-American Church Artists”, Indianapolis 2018.
  • N.T. Storch, „John Ireland’s Americanism after 1899: The Argument from History”, „Church History”, Vol. 51, No. 4 (Dec., 1982).
  • J. Swastek, „The Formative Years of the Polish Seminary in the United States”, Orchard Lake 1985.
  • P. Taras, „Problem kulturowej tożsamości i etnicznego getta. Studium socjologiczne polonijnej społeczności w Detroit (USA)”, „Studia Polonijne”, t. 5, 1981.
  • N.H. Tutag, L. Hamilton, „Discovering Stained Glass in Detroit”, Detroit 1987.
  • „Historic Detroit”, strona internetowa poświęcona historycznym budynkom Detroit [dostęp: 12 września 2020], .
  • „Michigan Stained Glass Census”, strona projektu dokumentująca witraże Michigan [dostęp: 24 września 2020], .
  • N. Warikoo, „A new steeple, a fresh start for St. Josaphat Catholic Church”, strona internetowa „Detroit Free Press”, 2014 [dostęp: 2 października 2020], .
Opracowanie:
Bartłomiej Gutowski
rozwiń

Obiekty powiązane

14
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej