Przejdź do treści
Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit, Harry J. Rill, 1911-1913, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit
Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit, Harry J. Rill, 1911-1913, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit
Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit, Harry J. Rill, 1911-1913, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit
Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit, Harry J. Rill, 1911-1913, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit
Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit, Harry J. Rill (fragment), 1911-1913, fot. Norbert Piwowarczyk, 2018, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001825-P

Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit

Identyfikator: POL-001825-P

Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit

Kościół pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Detroit wrośnięty jest w lokalną historię. Wtedy, kiedy powstała świątynia, okolica była wielkim placem budowy. Wokół tętniło życie, rozwijał się handel, usługi, powstawały polonijne instytucje społeczne i kulturalne, takie jak Teatr Fredro czy Dom Polski. Pomimo wielu problemów to był dobry czas dla Kościoła, ulicy, polskiej dzielnicy, miasta. Zanim pojawił się przemysł motoryzacyjny, Detroit było niewielkim regionalnym ośrodkiem. Na przełomie wieków liczyło już prawie 300 tys. mieszkańców i było jednym z największych miast w USA. Rozwijało się, dopóki produkcja samochodów szła dobrze i oparta była na fizycznej pracy robotnika. Detroit dotykały kryzysy – podczas I wojny światowej, w wyniku recesji lat 30. – ale nie powstrzymywało to rozwoju miasta na dłużej. Około roku 1950 była to metropolia licząca ponad 1,8 mln mieszkańców, a machiną napędową tak dynamicznego wzrostu były potrzeby przemysłu w trakcie II wojny światowej.

Szybki rozwój oparty na wielkich fabrykach motoryzacyjnych stał się też źródłem problemów. Po pierwsze narastały podziały rasowe, masowo sprowadzeni do miasta Afroamerykanie jeszcze w trakcie I wojny światowej traktowani byli jak tania siła robocza. Kolor skóry ograniczał ich awans społeczny, możliwość przeprowadzania się do lepszych dzielnic czy lepszych zarobków. A jednocześnie biali mieszkańcy miasta, którzy zresztą coraz chętniej wyprowadzali się poza jego centrum, czemu sprzyjała ciągle rozwijana sieć komunikacji, zarabiali coraz lepiej. Koncerny samochodowe dążąc do decentralizacji, także po to, aby uniknąć masowych strajków, wyprowadzały fabryki poza aglomerację. Do tego coraz większą rolę odgrywała automatyzacja produkcji, a i to nie pozwalało uniknąć kryzysu. Pierwsze poważne zamieszki wybuchły w 1943 roku, życie straciło wówczas 34 mieszkańców miasta, w wyniku kolejnych – w 1967 roku – zabito 43 osoby, ponadto wiele zostało rannych, jak też miały miejsce poważne zniszczenia w wyniku grabieży i podpaleń. Te wydarzenia przesądziły o dalszym losie Detroit. Zaczęto postrzegać je jako miasto niebezpieczne. Coraz więcej osób wyprowadzało się na przedmieścia, porzucano niespłacone domy. Liczba ludności spadła do około 700 tys. Od około 2010 roku w mieście zaczął się wyraźny trend inwestycyjny, i chociaż nadal ubywa mieszkańców, obecnie jest ich około 670 tys., to pojawił się optymizm co do przyszłości Detroit. Hasła w rodzaju „Nothing stops Detroit” budują nadzieję na lepszą przyszłość.

Polacy w Detroit stanowili od końca XIX wieku istotną grupę społeczną. Było to drugie, po Chicago, „polskie miasto” pod względem liczby emigrantów. W latach 20. społeczność liczyła ponad 120 tys. osób, a zatem mniej więcej co 10 mieszkaniec miasta był z Polski. Być może zresztą ta liczba była większa, część osób bowiem, które emigrowały w czasie zaborów, miało przypisane niepolskie pochodzenie, głównie niemieckie. Tak czy inaczej, Polacy stanowili największą grupę etniczną w mieście. Skupiskiem Polonii było Poletown. Polacy w niewielkim stopniu należeli do miejskiej elity, byli raczej siłą roboczą. Jako biała społeczność mieli większą możliwość asymilacji, chociaż znane są przykłady niechęci do Polaków, np. ograniczenia w możliwości przenoszenia się w niektóre regiony. Jednak nie ominęły ich późniejsze procesy migracyjne. Wyjeżdżając, zostawiali swoje miejsca. Taka znamienna pustka, miejska preria po wyburzonych domach, jest w okolicy kościoła św. Stanisława. Sam kościół również już od roku 1989 nie pełni swojej pierwotnej funkcji. Sprzedany najpierw wspólnocie religijnej, później szkole muzycznej, dzisiaj wystawiony na sprzedaż niszczeje. Sądząc po jego stanie, można mieć wątpliwości, czy dotrwa do czasu, kiedy rewitalizacja miasta obejmie, o ile to się w ogóle stanie, jego okolice. Ale czy nawet wówczas ocaleje?

Architektura kościoła nie jest wybitna, a właściwie banalnie eklektyczna. Fasada, nawiązująca do rozwiązań kościoła Il Gesù, ma po bokach dostawione dwie wieże, element charakterystyczny dla „Polish Cathedrals”. Korpus i transept z powtarzanymi arkadowymi formami mogą przywodzić na myśl modne w amerykańskiej architekturze reminiscencje rundbogenstil. Spójności nadaje właściwie tylko jasnoczerwona cegła. Ten eklektyzm ma swoje interesujące źródło. Parafia została założona w roku 1898, jednak do budowy obecnej świątyni przystąpiono w 1911 roku według projektu Harry’ego J. Rilla (1854–1923). Był to architekt pochodzenia niemieckiego, który wyemigrował do Stanów w 1881 roku. W 1883 roku rozpoczął pracę w biurze Petera Dederichsa, a następnie Elijaha E. Myersa. Prawdopodobnie około 1890 roku rozpoczął samodzielną praktykę. Zastosowanie form nowożytnych zostało mu narzucone i było zgodne z tendencją, która została wyrażona w wydanej w 1913 roku przez Polish National Alliance National Convention broszurze, gdzie właśnie tę architekturę uznano za najbardziej odpowiednią dla polskich kościołów. Nie do końca wiemy, dlaczego tak się stało, czy chodziło o przeciwstawienie się pojawiającym się tendencjom modernistycznym, czy historyczne odwołania miały tworzyć styl narodowy, nawiązujący do architektury czasów świetności Rzeczypospolitej, jak głosi powtarzana współcześnie koncepcja. Niezależnie od powodów wskazanie takie zostało wydane, a w kościele pw. św. Stanisława w niezbyt udany sposób starano się je wprowadzić. Była to już wówczas stylistyka mocno tradycjonalistyczna, chociaż wciąż chętnie wykorzystywana w amerykańskich budowlach sakralnych. W odróżnieniu od większości „Polish Cathedrals” wnętrze świątyni było jednonawowe. Pod koniec lat 40. XX wieku przy kościele działała największa polska szkoła parafialna w Michigan.

Kalendarium

1898 - erygowanie parafii i zakup istniejących budynków na potrzeby kościoła i szkoły

1911 - rozpoczęcie budowy obecnej świątyni oraz plebanii

1913 - zakończenie budowy obecnej świątyni

1921 - budowa konwentu

1926 - początek przebudowy szkoły

1928 - uruchomienie szkoły średniej prowadzonej przez felicjanki

1970 - zamknięcie szkoły średniej

1978 - restauracja witraży

1989 - zamknięcie parafii i wpisanie świątyni do Narodowego Rejestru Miejsc Historycznych

1995 - zakupienie budynku przez University of Michigan

1995 - sprzedaż kościoła na rzecz Promise Land Missionary Baptist Church

2013 - wystawienie na sprzedaż zamkniętej świątyni

Tekst pierwotnie opublikowany w książce wydanej przez Instytut Polonika
Anna Sylwia Czyż, Bartłomiej Gutowski, Paweł Sieradzki, Parafie i kościoły polskie w Michigan, Winsconsin i Massachusetts, Warszawa 2021, s. 103-109.

Czas powstania:
1911-1913
Twórcy:
Harry J. Rill (architekt, USA)
Bibliografia i archiwalia:
  • Howe Jeffery, „Houses of Worship: An Identification Guide to the History and Styles of American religious Architecture”, Thunder Bay Press 2003.
  • Anna Sylwia Czyż, Bartłomiej Gutowski, Paweł Sieradzki, „Parafie i kościoły polskie w Michigan, Winsconsin i Massachusetts”, Warszawa 2021, 103-109.
  • „St. Stanislaus Bishop and Martyr. Centennial 1898–1998. Commemorative Booklet”, Detroit 1998.
  • „Schematyzm Kościoła Rzymsko-Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej. Z mapą diecezji i dodatkiem spisu polskich parafji i polskiego duchowieństwa w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej”, oprac. Czernicki Z.A., Kraków 1925.
  • „Stained Glass Ecclesiastical Art Figure Windows”, katalog, Chicago [1915].
  • E. Boyea, „Father Kolasiński and the Church of Detroit”, „The Catholic Historical Review”, Vol. 74, 1988.
  • R. Godzak, „Archdiocese of Detroit”, Chicago 2000.
  • R. Godzak, „Archives of the Archdiocese of Detroit”, „Michigan Historical Review” 1997, No. 23.
  • R. Godzak, „Catholic Churches of Detroit”, Chicago 2004.
  • J.W. Gorski, A.R. Treppa, J. Tye James Jr, G. Kowalski, „The Citizen, serving Hamtramck, North Detroit and Warren. The history of Detroit’s Polonia”, Detroit 2014.
  • M.J. Madaj, „The Polish Immigrant and the Catholic Church in America”, „Polish American Studies”, Vol. 6, No. 1/2 (Jan.–Jun., 1949).
  • T.I. Monzell, „The Catholic Church and the Americanization of the Polish Immigrant”, „Polish American Studies”, Vol. 26, No. 1 (Jan.–Jun., 1969).
  • R. Mowry, „Years of faith. The ethnic heritage and history of ten catholic parishes of Detroit”, Florida 2014.
  • R. Nir, „Dokumentacja źródłowa do dziejów parafii polonijnych w archiwach amerykańskich archidiecezjalnych i diecezjalnych, w: W kręgu badań nad Polonią i duszpasterstwem polonijnym. Istota i metodologia”, red. S. Zych i B. Walicki, Lublin–Sokołów Małopolski 2015.
  • L. Orson, „Polish Detroit and the Kolasinski Affair Detroit”, Detroit 1981.
  • J. Radzilowski, „A Social History of Polish-American Catholicism”, „U.S. Catholic Historian”, Vol. 27, No. 3, Polish American Catholics (Summer, 2009).
  • T. Radzialowski, „The View from a Polish Ghetto. Some Observations on the First One Hundred Years in Detroit”, „Ethnicity” 1974, No. 1.
  • A. Springer, „Nineteenth Century German-American Church Artists”, Indianapolis 2018.
  • N.T. Storch, „John Ireland’s Americanism after 1899: The Argument from History”, „Church History”, Vol. 51, No. 4 (Dec., 1982).
  • J. Swastek, „The Formative Years of the Polish Seminary in the United States”, Orchard Lake 1985.
  • P. Taras, „Problem kulturowej tożsamości i etnicznego getta. Studium socjologiczne polonijnej społeczności w Detroit (USA)”, „Studia Polonijne”, t. 5, 1981.
  • N.H. Tutag, L. Hamilton, „Discovering Stained Glass in Detroit”, Detroit 1987.
  • „Historic Detroit”, strona internetowa poświęcona historycznym budynkom Detroit [dostęp: 12 września 2020], .
  • „Michigan Stained Glass Census”, strona projektu dokumentująca witraże Michigan [dostęp: 24 września 2020], .
  • „The Polish Catholic Churches of Detroit, St Stanislaus Bishop and Martyr”, blog „Creativegene. A blog about Polish genealogy”, 6 December 2010 [dostęp: 4 września 2020]. .
Opracowanie:
Bartłomiej Gutowski
rozwiń

Obiekty powiązane

14
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.  Dowiedz się więcej