Nagrobek Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina
Nagrobek Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina
Nagrobek Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina
Fragment nagrobka Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina
Fragment nagrobka Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina
Fragment nagrobka Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002391-P/166020

Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina

Identyfikator: POL-002391-P/166020

Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina

Antonina Elżbieta Petrykiewicz, znana również pod pseudonimem Nina Niovilla, była pionierką w historii polskiego kina. Uznawana za pierwszą polską reżyserkę filmową, zapisała się w historii jako jedyna kobieta, która w okresie kina niemego miała odwagę stanąć za kamerą, wytyczając szlak dla przyszłych pokoleń twórczyń. Mimo jej znaczącego wkładu, jej postać pozostaje dziś mało znana, a dorobek filmowy jest niemal całkowicie zapomniany.

Wczesne życie i artystyczne początki

Antonina urodziła się w Galicji, w czasach, gdy dostęp kobiet do edukacji artystycznej i zawodowej był mocno ograniczony. Od młodości interesowała się sztuką, co doprowadziło ją na artystyczną ścieżkę. Choć niewiele wiemy o jej edukacji, prawdopodobnie rozwijała swoje umiejętności w środowisku artystycznym związanym z Krakowem lub Lwowem.

Pseudonim „Nina Niovilla” wskazuje na jej ambicje wyjścia poza granice Polski. Wybór takiego imienia artystycznego mógł być próbą nadania swojej twórczości uniwersalnego charakteru, który byłby zrozumiały dla międzynarodowego środowiska filmowego.

Kariera w świecie kina niemego

W erze kina niemego, kiedy branża filmowa była zdominowana przez mężczyzn, Antonina Elżbieta Petrykiewicz zdobyła się na krok, który wymagał nie tylko odwagi, ale także ogromnej determinacji. Zadebiutowała jako reżyserka w latach 20. XX wieku, stając się jedyną Polką w tym okresie, która zajmowała się reżyserią filmową. Jej dzieła, choć dziś trudne do odnalezienia, miały być obrazami nacechowanymi głęboką wrażliwością artystyczną i subtelnością narracyjną.

Filmy Antoniny często poruszały tematykę związaną z kobietami, ich miejscem w społeczeństwie i wewnętrznymi rozterkami. Były to historie wyprzedzające swoje czasy, oparte na emocjach i psychologicznym portrecie bohaterów, co stanowiło nowatorskie podejście w epoce, gdy kino skupiało się głównie na prostych, linearnych narracjach.

Znaczenie pseudonimu i próby międzynarodowego uznania

Jako Nina Niovilla Antonina podjęła próbę wejścia na międzynarodową scenę filmową. Wybór pseudonimu sugeruje jej aspiracje wykraczające poza Polskę – próbę dotarcia do europejskich czy nawet amerykańskich widzów. Niestety, ograniczone źródła nie pozwalają w pełni odtworzyć jej ścieżki zawodowej poza granicami kraju.

Zapomnienie i próby ocalenia pamięci

Niestety, podobnie jak wiele kobiet działających w tamtym okresie, Antonina Elżbieta Petrykiewicz została zapomniana przez historię. Jej filmy zaginęły lub nie doczekały się odpowiedniej dokumentacji. Jej twórczość pozostaje niemal całkowicie poza zasięgiem współczesnych badaczy kina, a brak szczegółowych informacji o jej życiu stanowi wyzwanie dla historyków.

Mimo tego jej postać jest niezwykle istotna dla polskiej kultury. Antonina stała się symbolem kobiecej odwagi i pionierstwa w branży, która przez dekady była zdominowana przez mężczyzn. Jej działalność przypomina nam o roli, jaką kobiety odgrywały w kształtowaniu kultury filmowej, nawet jeśli ich osiągnięcia były później marginalizowane.

Dziedzictwo Antoniny Elżbiety Petrykiewicz

Choć po Nini Niovilli pozostało niewiele materialnych śladów, jej dziedzictwo tkwi w inspiracji, jaką niesie dla kolejnych pokoleń kobiet w sztuce. Jej odwaga i determinacja w przełamywaniu barier płciowych w branży filmowej pozostają ważnym punktem odniesienia w historii polskiego kina.

Współcześnie jej postać zasługuje na przypomnienie i uczczenie, zarówno jako reżyserki, jak i symbolu kobiecej siły w kulturze. Przywracanie pamięci o takich postaciach jak Antonina Elżbieta Petrykiewicz to nie tylko oddanie sprawiedliwości historii, ale także budowanie świadomości na temat wkładu kobiet w rozwój polskiej i światowej kinematografii.

Osoby powiązane:

Czas powstania:

po 1966

Słowa kluczowe:

Publikacja:

27.11.2024

Ostatnia aktualizacja:

20.01.2025

Opracowanie:

Bartłomiej Gutowski
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Galeria obiektu +5
Nagrobek Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Galeria obiektu +5
Nagrobek Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Galeria obiektu +5
Nagrobek Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Galeria obiektu +5
Fragment nagrobka Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Galeria obiektu +5
Fragment nagrobka Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Fotografia przedstawiająca Nina Niovilla czyli Antonina Elżbieta Petrykiewicz  - ierwsza Polka za kamerą w świecie niemego kina Galeria obiektu +5
Fragment nagrobka Antoniny Elżbiety Petrykiewicz, cmentarz Batignolles, Paryż (Francja), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz