Pius Weloński, „Zmartwychwstanie Chrystusa”, 1889, stiuk, Rzym, kościół della Resurrezione di Nostro Signore Gesu Cristo [Zmartwychwstańców],, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźba Piusa Welońskiego „Zmartwychwstanie Chrystusa” w kościele Zmartwychwstańców w Rzymie
Pius Weloński, „Zmartwychwstanie Chrystusa”, 1889, stiuk, Rzym, kościół della Resurrezione di Nostro Signore Gesu Cristo [Zmartwychwstańców],, fot. Andrzej Pieńkos, 2013
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Płaskorzeźba Piusa Welońskiego „Zmartwychwstanie Chrystusa” w kościele Zmartwychwstańców w Rzymie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001424-P/135319

Płaskorzeźba Piusa Welońskiego „Zmartwychwstanie Chrystusa” w kościele Zmartwychwstańców w Rzymie

Identyfikator: POL-001424-P/135319

Płaskorzeźba Piusa Welońskiego „Zmartwychwstanie Chrystusa” w kościele Zmartwychwstańców w Rzymie

W fasadzie nowego kościoła polskich Zmartwychwstańców (1887-1889) elementem najważniejszym, dominującym w skromnej aranżacji neorenesansowej, jest ćwierćkoliście zamknięty tympanon nad głównym portalem. Jego realizację powierzono najznamienitszemu wówczas polskiemu rzeźbiarzowi w Rzymie, Piusowi Welońskiemu. Jego twórczość religijna, obfita i zróżnicowana, nie została dotychczas opracowana. W czasie długiego pobytu w Rzymie, gdzie miał pracownię, rzeźbiarz wykonał wiele prac, głównie związanych z polskim mecenatem. Najznaczniejszym z nich pozostaje brązowy nagrobek kardynała Włodzimierza Czackiego w kościele Santa Pudenziana. Dla zakonu polskich Zmartwychwstańców, którzy przenieśli się w 1889 r. do nowego kościoła przy Schodach Hiszpańskich, Weloński stworzył m.in. replikę tonda z Madonną z tegoż nagrobka i popiersiowe wizerunki założycieli zakonu. Tympanon powstał w roku konsekracji kościoła, zapewne w ścisłej współpracy z jego budowniczymi, architektem Antonio Angelinim i księdzem Walerianem Przewłockim. Weloński często wykonywał prace rzeźbiarskie o przeznaczeniu sakralnym, nawiązując do określonych wzorów dawnych, bądź też różne takie nawiązania stapiał w jednolitą stylistycznie całość. Tympanony nad wejściem do kościoła wykonywał także po powrocie do Polski, w okresie współpracy ze Stefanem Szyllerem, m.in. dla przebudowanej katedry w Płocku i dla kościoła parafialnego w Osiecku. Portal główny kościoła Zmartwychwstańców nawiązuje do form i detali dekoracyjnych architektury wczesnego renesansu we Florencji i w Rzymie. Przedstawienie powstającego z grobu Chrystusa i śpiących przy grobie dwóch żołnierzy zostało dość ciasno wtłoczone w pole tympanonu. Jest sformułowane plastycznie w dość banalny sposób. Tu Weloński, znakomicie znający wzory sztuki włoskiego Odrodzenia, nie odwołał się zresztą ściśle do żadnego konkretnego modelu. Nienajlepszy stan zachowania płaskorzeźby utrudnia ocenę jakości warsztatowej dzieła.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1899
Twórcy:
Pius Weloński (rzeźbiarz, malarz; Polska, Rosja, Niemcy, Francja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • W. Zahorski, Polak w Rzymie, wyd. 5, Rzym 1983, s. 151-153.
  • L. Lameński, Tomasz Oskar Sosnowski 1810-1886, Lublin 1997, s. 57.
  • T. Chrzanowski, M. Kornecki, Polskie pomniki w świątyniach Rzymu, Warszawa 1994, s. 17-18, 191.
  • J. Miziołek, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2007, nr 3-4.
Słowa kluczowe:
Publikacja:
18.07.2024
Ostatnia aktualizacja:
19.07.2024
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz