Magdalena Abakanowicz, „Four on the Bench", 1990, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco (SFMOMA), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024
Licencja: wszystkie prawa zastrzeżone, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Polonika w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej (SFMOMA)
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002138-P/162710

Polonika w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej (SFMOMA)

Identyfikator: POL-002138-P/162710

Polonika w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej (SFMOMA)

San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) jest jednym z najważniejszych muzeów sztuki nowoczesnej na świecie, znane z ambitnych wystaw i wyjątkowej kolekcji dzieł sztuki współczesnej. Jego historia to opowieść o dynamicznym rozwoju, pasji dla sztuki oraz nieustannej ewolucji w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i gusta społeczeństwa.

SFMOMA zostało założone w 1935 r. jako jedno z pierwszych muzeów sztuki nowoczesnej w Stanach Zjednoczonych. Pomysłodawcami jego powstania byli m.in. Grace L. McCann Morley, pierwsza dyrektor muzeum, oraz grupka entuzjastów sztuki, którzy zauważyli rosnące zainteresowanie nowoczesnymi formami artystycznymi. Muzeum początkowo mieściło się w niewielkim budynku na Union Square w centrum San Francisco. Choć przestrzeń była ograniczona, SFMOMA szybko zdobyło uznanie dzięki ambitnym projektom. W latach 40. i 50. XX w. muzeum ugrutnowało swoją pozycję dzięki prezentacji prac takich artystów, jak Jackson Pollock, Mark Rothko, a  w latach 60. m.in. Andy Warhol, wprowadzając lokalną publiczność w świat nowoczesnych trendów artystycznych.

W 1995 r. muzeum zdecydowało się na radykalną zmianę. Zostało przeniesione do nowego budynku zaprojektowanego przez słynnego architekta Mario Botta. Nowa siedziba, zlokalizowana na Yerba Buena Gardens, była przykładem nowoczesnej architektury i innowacyjnych rozwiązań przestrzennych. W ciągu kilku lat stała się ikonicznym miejscem, które przyciągało miłośników sztuki z całego świata. W 2016 r. SFMOMA zakończyło monumentalną rozbudowę, która niemal podwoiła powierzchnię wystawienniczą muzeum. Nowa przestrzeń, zaprojektowana przez firmę architektoniczną Snøhetta, wzbogaciła muzeum o dodatkowe galerie, sale wystawowe oraz udogodnienia dla odwiedzających. Ta rozbudowa nie tylko zwiększyła możliwości prezentacji dzieł sztuki, ale także umożliwiła muzeum dalsze rozwijanie swojej różnorodnej kolekcji i organizowanie jeszcze bardziej ambitnych wystaw. Obecnie SFMOMA jest uznawane za jedno z czołowych muzeów sztuki nowoczesnej na świecie. Jego kolekcja obejmuje prace od początku XX w. do współczesnych dzieł sztuki, obejmując różnorodne media, takie jak malarstwo, rzeźba, fotografia, wideo i instalacje. Muzeum słynie z innowacyjnych wystaw oraz zaangażowania w sztukę współczesną, dostosowując się do zmieniających się trendów i tematów społecznych.

Zbiory SFMOMA są wynikiem starannie przemyślanej strategii zakupów oraz darowizn. Muzeum systematycznie pozyskuje nowe dzieła, które wzbogacają kolekcję i odzwierciedlają aktualne trendy i rozwój sztuki. Muzeum często w swoich wystawach oraz profilu kolekcji odnosi się do tematów społecznych, politycznych i kulturowych, które są istotne w kontekście sztuki współczesnej. Wiele prac w kolekcji odnosi się do kwestii tożsamości, globalizacji, polityki i innych kluczowych zagadnień współczesnych. Muzeum angażuje się w dyskusje na temat roli sztuki w społeczeństwie oraz jej wpływu na społeczne i polityczne kwestie. 

Kolekcja muzeum obejmuje kluczowe ruchy artystyczne XX i XXI w., takie jak m.in. abstrakcjonizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, pop-art, minimalizm i sztuka konceptualna. Częścią tej obszernej kolekcji są prace takich artystów, jak Jackson Pollock, Andy Warhol, Mark Rothko czy Cindy Sherman. Ważną częścią kolekcji jest również współczesna fotografia - muzeum posiada jedną z najważniejszych kolekcji fotografii na świecie, obejmującą zarówno klasyków, jak i współczesnych artystów. Dzieła Ansel Adamsa, Dorothei Lange i Diane Arbus są kluczowymi elementami tej kolekcji, która bada ewolucję i wpływ fotografii na sztukę i kulturę. Innym ważnym obszarem jest sztuka interaktywna i multimedialna. Muzeum podejmuje kwestię tego, jak nowe media wpływają na sposób, w jaki artyści tworzą i prezentują swoje dzieła, oraz jak wpływają na doświadczenie widza.

W zbiorach muzeum znalazły się prace polskich artystek i artystów:

Magdalena Abakanowicz, „Four on the Bench”, 1990, juta, żywica, drewno i stal, 181 × 228  × 100, praca eksponowana jest obecnie (2024) na  szóstym piętrze w ramach ekspozycji „Sztuka niemiecka po 1960 r.”, https://www.sfmoma.org/artwork/FC.682.AE

Mirosław Bałka, „Historia”, 1988, gips, juta, słoma, stal, ceramika,  cm 190 × 50 cm × 50 cm, https://www.sfmoma.org/artwork/2000.38.a-c/

Wojciech Fangor, „M 63”, 1969, olej na płótnie, 143 x 143, https://www.sfmoma.org/artwork/77.98/, zobacz więcej o pracy w katalogu poloniki

Witold Janowski, „Czerwona Pustynia”,  1966, 97 × 66 cm, https://www.sfmoma.org/artwork/2000.535

Jerzy Jaworowski, „Skłóceni z życiem (Misfits)”, 1962, plakat, 84 x 58 https://www.sfmoma.org/artwork/2000.536/

Twórcy:

Magdalena Abakanowicz (artystka tekstylna, rzeźbiarka; Polska)(podgląd), Mirosław Bałka (rzeźbiarz; Polska)(podgląd), Wojciech Fangor (malarz, grafik, plakacista, rzeźbiarz; Polska), Witold Janowski (grafik; Polska, Turcja)(podgląd), Jerzy Jaworowski (grafik, ilustrator książkowy, twórca plakatów; Polska)(podgląd)

Bibliografia uzupełniająca:

,

Publikacja:

04.08.2024

Ostatnia aktualizacja:

12.09.2024

Opracowanie:

Bartłomiej Gutowski
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Polonika w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej (SFMOMA)
Magdalena Abakanowicz, „Four on the Bench", 1990, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco (SFMOMA), fot. Bartłomiej Gutowski, 2024

Projekty powiązane

1
  • Polonika w kolekcjach muzealnych w USA Zobacz