Submit additional information
ID: OS-011022-P/194252

Władysław Anatol

ID: OS-011022-P/194252

Władysław Anatol

First name:

Władysław

Last Name:

Anatol

Middle name:

Naftali

Date of birth:

1913

Place of birth:

Warszawa

Date of death:

30-09-2004

Place od death:

São Paulo

Age:

90

Profession:

painter, illustrator

Biography:

Władysław Anatol – polski abstrakcjonista i konkretysta


Przebył długą artystyczną drogę, a niektóre jego dzieła przypominają te Marca Chagalla. Władysław Anatol to artysta, którego prace trudno zaszufladkować. Pewne jest to, że intrygują i nie dają łatwo o sobie zapomnieć. W tym artykule próbujemy nakreślić sylwetkę tego wyjątkowego malarza.


Władysław Anatol (1913-2004) – brazylijski malarz i grafik, pochodzący z rodziny polskich Żydów. Jeden z protoplastów sztuki abstrakcyjnej w Ameryce Południowej. Kiedy miał 17 lat, przeprowadził się do São Paulo, gdzie przygotowywał się do zawodu inżyniera. Dopiero po ukończeniu elektrotechniki rozpoczął studia artystyczne, pod okiem Samsona Flexora i Lucy Citti Ferreira.


W połowie lat 40. Anatol stworzył obrazy figuralne i wówczas odbyła się jego pierwsza wystawa we wspomnianym już São Paulo – dominowały w niej pejzaże o wyrazistych kontrastach barwnych.  Od 1950 r. skoncentrował się wyłącznie na tworzeniu dzieł abstrakcyjno-geometrycznych, wśród których przeważały kompozycje ortagonalne.


Władysław Anatol był współtwórcą grupy Ruptura, przy czym uznawano go za najmniej „surowego” jej reprezentanta. Należeli do niej również tacy artyści, jak: Waldemar Cordeiro, Luiz Sacilotto, Kazmer Fejer czy Lothar Charoux – można powiedzieć, że zainicjowali oni brazylijski konkretyzm i dążyli do bezpośredniej relacji z rzeczywistością. Ich zdaniem wyłącznie takie elementy wizualne, jak linie, kształty i kolory można uznać za prawdziwe, ponieważ nie naśladują rzeczywistości, są jedynie sobą. Do końca życia artysta jednak nie chciał się utożsamić z jakąkolwiek formą myślenia o sztuce.


Od lat 60. artysta powrócił do figuracji, a jego prace z tego okresu charakteryzują się dużym uproszczeniem formalnym. W 1961 r. otrzymał on nagrodę na IX Biennale Sztuki i od tego momentu skierował się ku formom organicznym, odrzucając konkretyzm, który go ukształtował. Można zauważyć w jego pracach z tego okresu fantazyjne i oniryczne motywy, budowane z postaci występujących w mitach.

 

Publication:

24.10.2025

Last updated:

24.10.2025
see more Text translated automatically

Related projects

1
  • Katalog poloników Show