Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Modifié: oui, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Saint-Pétersbourg, cimetière de Volkov, pierre tombale de Stefan Krychinsky sur les ponts littéraires, photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
Saint-Pétersbourg, résidence de l'émir de Boukhara, photo Ewa Ziółkowska
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu
 Soumettre des informations supplémentaires
ID: POL-002903-P/195156

Meczet soborowy w Sankt Petersburgu

ID: POL-002903-P/195156

Meczet soborowy w Sankt Petersburgu

W Sankt Petersburgu, mieście wielu kultur i wyznań, meczet nie jest czymś szczególnym. Wyjątkowa jest jednak orientalna architektura obiektu, jakby przeniesionego nad Newę z dalekiej Samarkandy w Uzbekistanie. To jedna z najdalej na północ położonych świątyń wyznawców islamu. Ze swoją błękitną kopułą zwieńczoną złotym półksiężycem, ze względu na skalę i koloryt od ponad stu lat stanowi dominujący element panoramy tej części miasta. Współautorem projektu i budowniczym meczetu był polski Tatar, Stefan Kryczyński.

Petersburscy muzułmanie

Muzułmanie, głównie Tatarzy, obecni są w Petersburgu od samych początków, czyli ponad 300 lat. Gubernia kazańska była jednym z głównych źródeł budowlanej siły roboczej. Pierwsze tatarskie jurty i bazary(tzw. Tatarska Słoboda) stanęły w pobliżu najstarszej budowli miasta - Twierdzy Pietropawłowskiej. Wielu muzułmanów osiadło w Petersburgu na stałe. Zajmowali się handlem, prowadzili jadłodajnie, służyli w armii carskiej. W końcu XVIII w., po aneksji przez carat Chanatu Krymskiego i rozbiorach Rzeczypospolitej, w granicach imperium znaleźli się Tatarzy krymscy i polsko-litewscy. Po zagarnięciu przez Rosję znacznych obszarów Azji Centralnej w XIX w. także tamtejsza ludność zaczęła napływać do stołecznego Petersburga.

Starania o meczet

Przez ponad 200 lat petersburscy muzułmanie nie mieli świątyni z prawdziwego zdarzenia. Modlili się w niewielkich „domowych” meczetach, przy których zakładano szkoły - medresy, bądź w pomieszczeniach wydzielonych w koszarach. Starania o budowę świątyni ruszyły na dobre z początkiem XX w. W 1905 r. zawiązał się komitet budowy. Całemu przedsięwzięciu patronował emir bucharski Sajjid Abd al-Ahad Chan (1880-1944), który zakupił dwie sąsiednie działki przy prospekcie Kronwerkskim 5-7 na Stronie Piotrogrodzkiej i podarował je muzułmańskiej społeczności. 

Było to wówczas miejsce prestiżowe ze względu na pobliski nowo otwarty most Troicki. Lokalizacja meczetu spotkała się więc z zarzutem naruszenia historycznego charakteru najstarszej części Petersburga, z powodu bliskiej odległości dwóch świątyń prawosławnych i domku Piotra I. Odwołano się do protekcji premiera i ministra spraw wewnętrznych Piotra Stołypina, co okazało się skuteczne. 

Ostatecznie po uzyskaniu zgody Mikołaja II na wzniesienie meczetu, w listopadzie 1907 r. ogłoszono konkurs na projekt budowli. W założeniu meczet miał być utrzymany w „stylu wschodnim”: surowy wewnątrz, bogato dekorowany na zewnątrz, przy tym mieć kopułę i minimum jeden minaret, a także być zwrócony mihrabem na południe, tj. w stronę Mekki. Z 45 zgłoszonych prac za najlepsze uznano trzy projekty: Nikołaja Wasiliewa (1875-1958) oraz dwóch polskich architektów Mariana Lalewicza (1876-1944) i Mariana Peretiatkowicza (1872-1916).

Zwycięski projekt realizacyjny

Jak się wydaje, zdecydowano się na projekt Wasiliewa, ponieważ najlepiej łączył wschodnią egzotykę z północnym monumentalizmem i tradycje islamu z elementami architektury petersburskiej secesji. Przy tym komisja konkursowa doceniła, że wzorował się na architekturze Azji Centralnej niedawno zaanektowanej przez Rosję. Kluczową rolę odegrało to, że za wzór zwycięskiego projektu posłużyło mauzoleum Gur-i Mir w Samarkandzie, zbudowane w 1405 r. dla Tamerlana. Projekt przewidywał dwa minarety oraz półeliptyczną kopułę na wysokim bębnie i reprezentacyjny portal (pesztak) z ceramicznym oblicowaniem. 

Opracowanie ostatecznego projektu, różniącego się od konkursowego, i jego realizację powierzono nadwornemu architektowi imperatora Aleksandrowi von Gauguinowi (1856-1914) oraz inżynierowi cywilnemu Stefanowi Kryczyńskiemu (1874-1923), członkowi petersburskiej gminy muzułmańskiej, wywodzącemu się z polskich Tatarów. Był też on dobrym znajomym emira bucharskiego. Różnice między projektami polegały m.in. na dodaniu odrębnego wejścia dla kobiet oraz zmianie proporcji i detali fasad.

Budowa meczetu i jego architektura

Prace ziemne rozpoczęły się w sierpniu 1909 r. Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego nastąpiło 3 lutego 1910 r. z udziałem emira bucharskiego. Gdy w końcu roku była już gotowa żelbetowa konstrukcja budowli, obłożono ściany, kopułę i minarety kamieniem, a następnie ryflowaną (żłobioną) kopułę i portale płytkami ceramicznymi. Pierwsze modły w niewykończonym jeszcze meczecie odprawiono 21 lutego 1913 r., w trzechsetlecie panowania dynastii Romanowów. Na skutek wybuchu pierwszej wojny światowej i przewrotu bolszewickiego prace znacznie spowolniły. Budowę w pełni zakończono dopiero 30 kwietnia 1920 r., już pod rządami bolszewików. Daty wmurowania kamienia węgielnego i zakończenia prac widnieją w obramowaniu głównego portalu. 

Świątynia wzniesiona jest na planie prostokąta o wymiarach 45 x 32 m, wysokości kopuły 39 m i cylindrycznych minaretów 48 m. Może pomieścić pięć tysięcy wiernych, z uwzględnieniem kobiet, dla których przewidziano oddzielną galerię. Kompozycja głównej, tj. zachodniej, fasady (od strony Prospektu), jak i sama bryła są - w odróżnieniu od budowli samarkandzkich - asymetryczne, zgodnie z duchem secesji. 

Zasadą dekoracji fasady jest kontrast między ciemnoszarymi granitowymi płytami i utrzymanymi w błękitnej tonacji ceramicznymi portalami, kopułą i zwieńczeniem minaretów. Ceramiczne pokrycie, o powierzchni 1500 m kw., powstało z udziałem rzemieślników z Azji Centralnej, z zastosowaniem średniowiecznej techniki mozaiki. Fasady ozdobione są cytatami z Koranu. Szczególnym rysem petersburskiego meczetu jest naturalne oświetlenie - w bębnie kopuły jest 16 okien, podczas gdy w azjatyckim oryginale nie ma otworów okiennych. W odróżnieniu od wystroju zewnętrznego wnętrze meczetu jest skromne, wręcz surowe, wyróżnia się jedynie majolikowa (ceramiczna) dekoracja mihrabu. Na dziedzińcu postawiono nieduży piętrowy budynek m.in. z kotłownią i pomieszczeniem do ablucji (obecnie kancelaria).

Losy meczetu w czasach sowieckich

W 1937 r. nastąpiły aresztowania wśród muzułmańskiego duchowieństwa. Władza sowiecka znacjonalizowała meczet i stopniowo konfiskowała jego wyposażenie. Koran z 1236 r. zabrano do Muzeum Historii Religii. W piwnicy urządzono skład kartofli. Meczet został zamknięty we wrześniu 1940 r. W czasach stalinowskich wieloletnie starania wspólnoty muzułmańskiej o zwrot świątyni pozostały bezskuteczne. 

Meczet udało się odzyskać w styczniu 1956 r., dzięki wsparciu ze strony krajów muzułmańskich. Był w katastrofalnym stanie, nie tylko z powodu surowego klimatu, znacznie różniącego się od samarkandzkiego, ale przede wszystkim tandetnie robionych remontów i poprowadzonej tuż obok linii tramwajowej. W wyniku drgań odpadała ceramiczna dekoracja, a nawet płyty granitowe. W 1968 r. meczet został przez władze oficjalnie uznany za zabytek. Złoty półksiężyc ponownie zwieńczył kopułę w 1995 r. Prace konserwatorsko-rekonstrukcyjne ciągnęły się do 2003 r., czyli obchodów trzechsetlecia Petersburga.

Stefan Kryczyński - architekt, budowniczy meczetu

Tatarscy przodkowie współtwórcy meczetu, architekta Stefana Kryczyńskiego (1874-1923) walczyli pod Grunwaldem po stronie wojsk polsko-litewskich. On sam urodził się w majątku Kaskiewicze w pow. oszmiańskim (współczesna Białoruś). Po ukończeniu Instytutu Inżynierów Cywilnych w Petersburgu pracował kolejno w różnych urzędach architektoniczno-budowlanych, m.in. do 1917 r. był głównym architektem Specjalnego Korpusu Straży Granicznej. Zaprojektował ponad dwadzieścia budowli w mieście nad Newą i jego okolicach, m.in. Sobór Fiodorowskiej Ikony Matki Bożej, dom malarza-karykaturzysty Pawła Szczerbowa w Gatczynie oraz dla dworu, przypominający staroruski klasztor, tzw. Fiodorowskij gorodok w Carskim Siole (obecnie Puszkin), a także neoklasycystyczny dom emira bucharskiego (pr. Kamiennoostrowski 44), w którym sam mieszkał w latach 1915-1923. Pracował także m.in. na Kubaniu, w Gruzji czy Serbii. Wielokrotnie z powodzeniem uczestniczył w konkursach architektonicznych, a od 1921 r. wykładał w Instytucie Inżynierów Cywilnych. 

Zmarł w Piotrogrodzie. Pochowany został na Literackich Mostkach cmentarza Wołkowskiego.

Related persons:

Time of construction:

1909-1920

Creator:

Stefan Kryczyński (architekt; Rosja)(aperçu), Nikołaj Wasiljew (architekt; Rosja), Alexander von Gauguin (architekt; Rosja)

Publication:

17.11.2025

Last updated:

17.11.2025

Author:

Ewa Ziółkowska
voir plus Texte traduit automatiquement
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec son dôme bleu et deux minarets. La façade présente des carreaux décoratifs en tons bleus et des arcs décoratifs. La neige couvre le sol et des parties du bâtiment. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec son dôme bleu et deux minarets. La façade présente des carreaux de céramique bleus et turquoise. La neige couvre des parties du bâtiment et du sol. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Façade de la mosquée de Saint-Pétersbourg avec des carreaux de céramique bleus et turquoise complexes et des inscriptions arabes. Un haut minaret s'élève en arrière-plan. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec sa façade en céramique bleue complexe et un haut minaret sous un ciel clair. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Détail de la mosquée de Saint-Pétersbourg montrant des motifs géométriques complexes sur une porte en métal et des inscriptions arabes sur pierre, y compris l'année 1910. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec son dôme bleu et deux minarets. La façade présente des carreaux de céramique bleus complexes et des arcs décoratifs. La neige couvre certaines parties de la structure, indiquant un cadre hivernal. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec sa façade en carreaux bleus et deux minarets. La neige recouvre le sol et certaines parties de la mosquée. La décoration céramique complexe contraste avec les murs en pierre grise. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec son dôme bleu et son minaret, ornée de carreaux complexes et d'inscriptions arabes sur la façade, sous un ciel dégagé. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La coupole bleue de la mosquée de Saint-Pétersbourg avec des motifs complexes et un croissant doré au sommet, sur fond de ciel nuageux. La façade en pierre en dessous présente des éléments décoratifs avec des accents de neige. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Le portail d'entrée de la mosquée de Saint-Pétersbourg, avec des carreaux de céramique bleus et turquoise ornés de motifs géométriques islamiques et d'inscriptions arabes. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Mosaïque bleue et turquoise complexe décore l'entrée de la mosquée de Saint-Pétersbourg, avec des motifs géométriques et de la calligraphie arabe. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Entrée de la mosquée de Saint-Pétersbourg avec une porte en bois, des carreaux de céramique bleus complexes et une fenêtre décorative au-dessus. Neige au sol. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Motif de carreaux en céramique de la mosquée de Saint-Pétersbourg, avec des motifs floraux bleus et turquoise et des accents blancs. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Un bâtiment turquoise avec des fenêtres en arc et un premier plan enneigé à Saint-Pétersbourg. La structure a un toit plat et est adjacente à un bâtiment plus haut et usé. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg avec son dôme bleu et son minaret. Le dôme est orné de motifs complexes et surmonté d'un croissant doré. La façade du bâtiment est en pierre sombre. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
La mosquée de Saint-Pétersbourg présente un dôme recouvert de carreaux bleus et deux minarets. La façade affiche des motifs céramiques complexes et des écritures arabes. La structure est en pierre grise, contrastant avec les carreaux bleus vibrants. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Stefan Kryczyński, meczet soborowy, 1909–1921, Sankt Petersburg (Rosja), photo Ewa Ziółkowska
Pierre tombale de l'architecte Stefan Kryczyński, avec texte gravé, entourée de feuilles jaunes tombées. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Saint-Pétersbourg, cimetière de Volkov, pierre tombale de Stefan Krychinsky sur les ponts littéraires, photo Ewa Ziółkowska
Façade d'un bâtiment néoclassique à Saint-Pétersbourg avec des fenêtres en arc et des colonnes décoratives. La structure est en pierre claire et présente des détails architecturaux complexes. Photo montrant Meczet soborowy w Sankt Petersburgu Galerie de l\'objet +17
Saint-Pétersbourg, résidence de l'émir de Boukhara, photo Ewa Ziółkowska

Projets connexes

1
  • Archiwum Polonik tygodnia Afficher