Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001386-P/135143

Obrazy ołtarzowe z cyklu pasyjnego w Monte San Savino

Identyfikator: POL-001386-P/135143

Obrazy ołtarzowe z cyklu pasyjnego w Monte San Savino

W barokowych ołtarzach dawnej kaplicy wstawione zostały obrazy Tadeusza Boruty „Pentecoste” [Zesłanie Ducha św.] 275 x 165 cm, Pieta 210 x 165 cm oraz obrazy Aldony Mickiewicz „Tłocznia” 210 x 165 cm, „Namiot spotkania”, „Tempus fugit”.

Krakowscy malarze, stale powracający w swojej twórczości do tematyki religijnej i symboliki chrześcijańskiej, otrzymali zamówienie od szwajcarskiego adwokata Ulricha Meierhansa, realizującego zapis testamentowy anonimowego amerykańskiego milionera przez rewitalizację zaniedbanego klasztoru pobenedyktyńskiego w Monte San Savino, powstałego w XIV w. Opactwo i kościół zostały zdesakralizowane już w 1961 r. Meierhans postanowił założyć w nich ośrodek kultury, z galerią, biblioteką i salą koncertową. Wystrój kaplicy powierzono Borucie i Mickiewicz w 1992 r. Artyści pracowali tam przez pół roku. W 1993 r. obrazy zostały wystawione w Istituto Polacco w Rzymie. Oboje artyści podjęli dialog z dawnym malarstwem i próbę nowoczesnej interpretacji wątków religijnych. Boruta, podobnie jak w wielu swoich innych obrazach, w tradycyjne wielkie tematy ikonografii chrześcijańskiej wprowadził aluzje osobiste, tworząc w ekspresyjnej ekstatycznej formule narrację jak ze współczesnych inscenizacji pasyjnych. Mickiewicz, zwykle trawestująca różne tradycje martwej natury, do tematyki religijnej nie odniosła się tak bezpośrednio. Jej „Tłocznia” stanowi w pierwszym rzędzie obraz konkretnego sprzętu, które można jeszcze zobaczyć we włoskich miasteczkach - skojarzenia chrystologiczne są tu bardzo dyskretne. Malarka odwołała się przy tym do inspiracji freskami Piera della Francesca z pobliskiego Arezzo (zwłaszcza w obrazie „Namiot spotkania” bezpośrednie odniesienie do sceny „Snu Konstantyna”).

Ośrodek, którego realizację przerwała śmierć Meierhansa, został następnie sprzedany, jest obecnie kompleksem hotelowym.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1992-1993
Twórcy:
Tadeusz Boruta (malarz; Polska)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • P. Mucharski, Cud w Monte San Savino, „Tygodnik Powszechny”, 1993, nr 10.
  • Tadeusz Boruta. Dipinti e disegni, kat. wyst. w Centrocivico w Lugano, Lugano 1994, s. 13-16..
  • T. Boruta, O malowaniu duszy i ciała, Kielce 2006, s. 189-198.
  • K. Czerni, Tłocznia mistyczna z Monte San Savino, „Znak”, 652, 2009, nr 9..
  • https://www.monteturismo.it/en/what-to-visit/buildings-monuments/59-ex-benedictine-monastery.html.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz