Dekoracje malarskie Tadeusza Kuntze w Locanda Martorelli w Arrici, fot. Marco D'Alò, 2018
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Wikipedia, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem
Dekoracje malarskie Tadeusza Kuntze w Locanda Martorelli w Arrici, fot. Marco D'Alò, 2018
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Wikipedia, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem
Identyfikator: POL-002562-P/189914

Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem

Tadeusz Kuntze-Konicz był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy XVIII wieku działających za granicą. Urodził się 20 kwietnia 1727 roku w Zielonej Górze, a swoją artystyczną karierę związał przede wszystkim z Rzymem, gdzie zmarł 8 maja 1793 roku. Jego dorobek artystyczny obejmuje liczne obrazy sakralne, freski dekoracyjne, sceny rodzajowe oraz dzieła o tematyce mitologicznej, które zdobiły kościoły, rezydencje arystokratyczne i instytucje publiczne.

Do Rzymu przybył w 1747 roku, dzięki wsparciu biskupa płockiego Andrzeja Stanisława Załuskiego. Studiował początkowo na Akademii Francuskiej pod kierunkiem Ludovica Mazzantiego, a następnie w słynnej Scuola del Nudo przy Akademii św. Łukasza. Jego talent szybko zyskał uznanie, czego dowodem były zlecenia prestiżowych prac. Dla katedry krakowskiej na Wawelu wykonał w 1754 roku dwa obrazy: „Męczeństwo św. Wojciecha” oraz „Święty Kazimierz”. Prace te są doskonałym przykładem późnobarokowego stylu rzymskiego, w którym dominowały wielofiguralne kompozycje i dramatyczne efekty światłocienia.

Kuntze, nazywany we Włoszech „Taddeo Polacco”, zasłynął w Rzymie jako jeden z najpłodniejszych artystów okresu późnego rokoka. Jego twórczość obejmowała liczne obrazy ołtarzowe i freski dla kościołów Rzymu i regionu Lacjum. Malował m.in. dekoracje w kościele Santa Caterina da Siena, gdzie jego monochromatyczne anioły na sklepieniu ukazują wyraźne nawiązania do monumentalnych dzieł Baciccia z rzymskiego kościoła Gesù. Realizował także dekoracje dla najważniejszych rzymskich rodów arystokratycznych, takich jak Borghese, Corsini czy Rinuccini.

W latach 70. i 80. XVIII wieku Kuntze tworzył na zamówienie księcia Marcantonio IV Borghese. Jego prace dekoracyjne, takie jak freski w Villa Borghese oraz Palazzo Borghese, ukazują wyjątkową różnorodność stylową: od barokowych scen alegorycznych po klasycyzujące dekoracje inspirowane starożytnością. Szczególnie interesujące są obrazy o tematyce mitologicznej i sceny rodzajowe, takie jak „Lekcja śpiewu” czy „Wizyta lekarza”, które zdradzają wpływy popularnych w XVIII-wiecznym Rzymie artystów jak Pietro Longhi czy William Hogarth.

Istotnym, choć nie w pełni wyjaśnionym epizodem w życiu Kuntzego był jego związek z Hiszpanią. Wprawdzie nie ma jednoznacznych dowodów na jego pobyt na hiszpańskim dworze, jednak pewne jest, że jego twórczość wywarła wpływ na młodego Francisca Goyę. Goya przebywał w Rzymie w latach 1770-1771 i mieszkał u Kuntzego, co mogło mieć znaczący wpływ na jego artystyczną formację. Ponadto rodzina Kuntzego związała się później z hiszpańską dynastią artystyczną Madrazo – jego córka Elisabetta poślubiła malarza José Madrazo, co dodatkowo świadczy o mocnych hiszpańskich powiązaniach artysty.

Twórczość Tadeusza Kuntze-Konicza, choć nie w pełni doceniona, pozostaje ważnym elementem sztuki europejskiego rokoka i wczesnego klasycyzmu. Jego prace, znajdujące się w kolekcjach rzymskich i polskich muzeów, są świadectwem znaczącej pozycji, jaką zajmował w artystycznym środowisku osiemnastowiecznego Rzymu, będącego wtedy jedną z najważniejszych stolic artystycznych Europy.a”, ok. 1770, fresk.

 

Obrazy olejne:

Rzym

Kościół San Stanislao dei Polacchi

„Wskrzeszenie Piotrowina”, przed 1754, olej na płótnie

 

Castel Massimo (Frosinone)

Kościół San Pietro

„Św. Józef z Capistrano ze św. Augustynem i św. Biskupem”, ok. 1770, olej na płótnie

 

Kraków / Rzym (repliki)

„Chrystus przed Piłatem”, ok. 1770–1780, olej na płótnie

Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu, Kraków

Zbiory Fabrizio Lemme, Rzym

 

Soriano nel Cimino (Viterbo)

Kościół Santissima Trinità

„Trójca Święta i św. Monika”, ok. 1776, olej na płótnie (dwa obrazy)

 

Veroli (Frosinone)

Katedra (Duomo di Sant'Andrea Apostolo)

„Męczeństwo św. Bartłomieja”, po 1765, olej na płótnie

„Święty Jan z uczniami”, po 1765, olej na płótnie

 

Neapol

Banca Sannitica

„Wizyta lekarza” oraz „Nauczyciel muzyki”, ok. 1784, olej na płótnie

Rzym

Villa Borghese

„Lekcja śpiewu” oraz 7 medalionów scen rodzajowych („Kobziarz i szynkareczka”, „Grajkowie polscy”, „Mandolinista i śpiewak”, „Katarynkarz i chłopak z bębenkiem”, „Skrzypek i harfiarz”, „Cymbalistka i chłopak z basetlą”, „Wesoły koncert”), 1784, olej na płótnie i olej na drewnie

„Widoki ruin rzymskich”, 1784, olej na drewnie

 

Freski religijne i dekoracyjne:

Frascati (k. Rzymu)

Kościół del Gesù (Capella della Madonna Rifugio dei Peccatori)

„Pokłon pasterzy”, 1773

„Ofiarowanie Dzieciątka w świątyni”, 1773

„Narodziny NMP”, 1775

„Zaśnięcie NMP”, 1775

 

Rzym

Kościół Santa Caterina dei Senesi

„Symbole Eucharystii niesione przez anioły”, 1775

Kościół S. Lucia della Tinta

„Matka Boska ze św. Łucją”, ok. 1781

Palazzo Rinuccini (Palazzo Bonaparte)

Freski dekoracyjne, przed 1793

Palazzo Borghese oraz Villa Borghese

Freski dekoracyjne, ok. 1773

 

Soriano nel Cimino (Viterbo)

Kościół Santissima Trinità

„Apoteoza św. Augustyna” (sklepienie), ok. 1776

 

Genazzano (k. Palestriny)

Kościół Santa Maria del Buon Consiglio

„Cudowne rozmnożenie chleba i ryb”, 1777, fresk (3,5 x 4 m)

 

Ariccia (k. Albano)

Casino Stazi

Cykl fresków mitologicznych („Dzieje Hipolita”), ok. 1770–1780

 

Cave

Kościół Santo Stefano

„Św. Ambroży chrzczący św. Augustyna”, ok. 1770 (sklepienie)

 

Technika temperowa:

Frascati (k. Rzymu)

Willa kardynała Stuarta

Trzy sceny biblijne:
„Aniołowie w gościnie u Abrahama”, „Rebeka przy studni”, „Aaron zamieniający laskę w węża”, ok. 1777

 

Madryt

Biblioteca Nacional

Trzy sceny z „Iliady”, ok. 1777

Osoby powiązane:

Czas powstania:

po 1756 (Veroli), ok. 1770 (Castelmassimo), ok. 1770-1771 (Locanda Martorelli w Arrici), 1784 (Galeria Borghese), przed 1793 (pałac Rinuccini) 1773‒1775 (kościół del Gesù we Frascati) 1775 (kościół św. Katarzyny ze Sieny w Rzymie), 1777 (Genazzano), ok. 1781 (S. Lucia della Tinta), ok. 1776 (Soriano nel Cimino), 1578-1757 (Kościół i Hospicjum Św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Rzymie), ok. 1770 (Cave)

Twórcy:

Tadeusz Kuntze (malarz; Polska, Włochy)(podgląd)

Publikacja:

15.03.2025

Ostatnia aktualizacja:

18.03.2025
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem Fotografia przedstawiająca Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem Galeria obiektu +1
Dekoracje malarskie Tadeusza Kuntze w Locanda Martorelli w Arrici, fot. Marco D'Alò, 2018
Fotografia przedstawiająca Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem Fotografia przedstawiająca Malarstwo Tadeusza Kuntze-Konicza poza krajem Galeria obiektu +1
Dekoracje malarskie Tadeusza Kuntze w Locanda Martorelli w Arrici, fot. Marco D'Alò, 2018

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz