Edvard Munch, „Stanisław Przybyszewski” (portret), olej i/lub tempera na niezagruntowanej tekturze, 1895, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
Edvard Munch, „Stanisław Przybyszewski”, litografia, 1895, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
Edvard Munch, „Stanisław Przybyszewski”, kazeina i tempera na płótnie, 1894, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
Edvard Munch, „Głowa mężczyzny we włosach kobiety”, drzeworyt kolorowy, 1896, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
Edvard Munch, „Zazdrość”, olej na płótnie, 1907?, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
Edvard Munch, „Zazdrość II”, ręcznie kolorowana litografia, 1896, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
Edvard Munch, „W mózgu mężczyzny”, drzeworyt, 1897, © Munchmuseet
Licencja: CC BY-SA 4.0, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002494-P/189305

Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo

Identyfikator: POL-002494-P/189305

Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo

W Berlinie pod koniec XIX w. zawarli zażyłą znajomość Edvard Munch - norweski malarz, Stanisław Przybyszewski - literat zwany meteorem Młodej Polski, i Dagny Juel - królowa berlińskiej bohemy. Stworzyli trójkąt targany silnymi emocjami.

Znajomość Edvarda Muncha i Stanisława Przybyszewskiego
Najsłynniejszy norweski malarz, autor ikonicznego „Krzyku”, Edvard Munch (1863–1944) i „genialny Polak”, „meteor Młodej Polski” - Stanisław Przybyszewski (1868–1927) poznali się w latach 90. XIX w. w Berlinie, gdzie koncentrowało się wówczas życie artystyczne. W winiarni nazywanej przez bywalców „Pod Czarnym Prosiakiem” („Zum Schwarzen Ferkel”) spotykała się bohema artystyczna, a debaty i dyskusje o sztuce i życiu trwały do białego rana. Do kręgu skandynawskich literatów, myślicieli, artystów, takich jak: dramaturg August Strindberg (1849–1912), malarz Edvard Munch czy poeta Ola Hansson (1860–1925), dołączył charyzmatyczny Polak - Stanisław Przybyszewski. Zrodzona między nimi wspólnota idei i dusz, mimo że ich relacje były nie tylko inspirujące, lecz i wyniszczające jednocześnie, wydała najdoskonalsze owoce.

Przybyszewski pisał we wspomnieniach:
„W tym samym czasie żyłem w bardzo bliskich stosunkach z norweskim malarzem, Edwardem Munchem […]. Rzadko łączyło mnie z którymkolwiek artystą tak bliskie duchowe spokrewnienie, jak właśnie z Edwardem Munchem - i na odwrót - sam to bezustannie podkreślał”.

W muzeum malarza - Munchmuseet w Oslo - znajdziemy wiele plastycznych dowodów tej zażyłości. Artysta wykonał kilka wersji portretu Przybyszewskiego, a motyw jego twarzy powracał w wielu kolejnych realizacjach norweskiego mistrza.

Krótka historia życia Przybyszewskiego
Stanisław Przybyszewski urodził się 7 maja 1868 r. we wsi Łojewo (dziś w gminie Inowrocław). Był autorem dramatów, powieści, poezji, tekstów o sztuce. Jego pisma wywarły istotny wpływ na polski i niemiecki modernizm. Zasłynął jako autor pierwszego studium na temat sztuki Edvarda Muncha (1894). Polak znalazł w obrazach Muncha najpełniejsze odbicie własnych idei, które określił mianem „psychicznego naturalizmu”. Interpretacja taka przyczyniła się do sukcesu malarza i nadała kierunek późniejszej recepcji jego twórczości.

Dwudziestojednoletni Przybyszewski przyjechał do Berlina i w 1889 r. rozpoczął studia medyczne, potem architektoniczne, ale ostatecznie zajął się literaturą. Dołączył do skandynawskiej kolonii w mekce cyganerii „Pod Czarnym Prosiakiem”. W 1892 r. Munch wystawił w Berlinie swoje obrazy. W atmosferze skandalu po zaledwie tygodniu wystawa została zamknięta, a malarz napisał do ciotki: „Nie mogłem mieć lepszej formy reklamy”.

W tym samym czasie Edvard Munch przedstawił swoim towarzyszom Dagny Juel (1867–1901), Norweżkę, która przyjechała do Berlina na studia muzyczne. Urodziwa, o pociągającej osobowości dziewczyna szybko stała się królową bohemy i wielbioną przez artystów „muzą z krainy fiordów”. Nikt nie pozostawał obojętny na jej urok. Romansowała ze Strindbergiem i Munchem, ale to Stanisław Przybyszewski po kilku miesiącach znajomości został jej mężem. Przybyszewscy wraz z Munchem stworzyli swoisty trójkąt emocjonalny, oparty na pokrewieństwie idei artystycznych oraz fascynacji dwóch mężczyzn tą samą kobietą. Munch pisał: „Namalowałem kilka wizerunków tych ludzi, między innymi jeden, który nazwałem «Zazdrość» [...]. Ta buduarowa historia zaprzepaściła wiele mych planów”.

Dzięki zaangażowaniu Przybyszewskiego w 1903 r., w warszawskim Salonie Aleksandra Krywulta (1845–1903), odbyła się pierwsza wystawa prac Muncha w Polsce.

Stanisław Przybyszewski na obrazach Muncha
Twarz Stacha, jak nazywano Przybyszewskiego, jeszcze wiele razy powracała w pracach Muncha. Możemy ją rozpoznać m.in. na kilku wersjach obrazu „Zazdrość” - „W mózgu mężczyzny”, „Głowie mężczyzny we włosach kobiety”. Twarz Dagny, która obsesyjnie zawładnęła wyobraźnią malarza, widzimy w słynnej „Madonnie”, wielokrotnie powtarzaną w kolejnych wersjach, czy w „Kochankach w falach”.

Tytułowy portret Przybyszewskiego został namalowany w 1895 r., już po ślubie Stanisława z Dagny. Przedstawia dwudziestosiedmioletniego Stacha swobodnie pozującego autorowi. Powstał wizerunek bardzo prywatny, spontaniczny, szybki szkic zamyślonego przyjaciela. Przybyszewski jest lekko pochylony do przodu, z papierosem zwisającym z lewego kącika ust i nieobecnym wzrokiem skierowanym na wprost. Popiersie naszkicowane zostało pospiesznie na niezagruntowanej tekturze. Najbardziej wykończona jest twarz modela. To samo ujęcie portretowe powtarza Munch w dwóch wersjach litograficznych: czarno-białej i kolorowanej.

W tym samym czasie co portret pisarza Munch stowrzył swój autoportret, także z papierosem.

Znajomość Muncha z Przybyszewskim a twórczość malarza
Edvard Munch miał zwyczaj dokładnie „przetrawiać” nurtujący go temat. Tworzył więc kilka wersji danego dzieła, do których wracał nawet po latach. Relacja z Przybyszewskim z czasów „Czarnego Prosiaka”, pokrewieństwo dusz, o którym pisał Przybyszewski, jego wsparcie jako pierwszego wielbiciela i propagatora talentu artysty pozostawiły niezatarty ślad w twórczości malarza. Lata berlińskiej „symbiozy” to czas powstania sztandarowych dzieł Muncha, jak: „Krzyk”, „Madonna”, „Wampir”, „Pocałunek”. Przybyszewski opublikował wówczas swoje najsłynniejsze utwory: „Requiem aeternam” (niem. „Totenmesse”, 1893), „De profundis” (1895), „Dzieci Szatana” (niem. „Satans Kinder”, 1897).

Przybyszewski - pisarz, pianista, skandalista
W kolejnych latach Stach kursował między Norwegią, Polską i Niemcami; jako redaktor krakowskiego „Życia” (1899), odgrywał wręcz rolę proroka. W manifeście „Confiteor” wysunął postulat sztuki wolnej, elitarnej, pozbawionej dydaktycznego czy patriotycznego celu, „sztuki dla sztuki”, z artystą jako jej kapłanem. Był również utalentowanym i oryginalnym pianistą, a także... skandalistą i kobieciarzem, ojcem sześciorga dzieci, które miał z trzema kobietami. By poślubić inną, porzucił matkę trojga z nich. Opuszczona kobieta wkrótce popełniła samobójstwo. W trakcie małżeństwa wdał się w dwa romanse jednocześnie, w tym z żoną swego przyjaciela Jana Kasprowicza - Jadwigą Kasprowiczową.

Stanisław Przybyszewski powrócił do Polski w 1919 r. i aktywnie wspierał odbudowę państwa. Pracował w Kancelarii Cywilnej Prezydenta Polski, został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1925). Zmarł 23 listopada 1927 r., w wieku 59 lat, w majątku Jaronty niedaleko Inowrocławia. Pogrzeb z honorami i w obecności licznych dostojników, dziennikarzy, pisarzy i rektorów szkół wyższych odbył się w Górze na Kujawach.

Dagny Juel-Przybyszewska zginęła tragicznie 5 czerwca 1901 r. w wieku 34 lat, w Tiflisie (obecnie Tbilisi) w Gruzji. Została zastrzelona przez Władysława Emeryka, poetę zafascynowanego pismami Stacha i osobowością Dagny, który następnie popełnił samobójstwo. Współcześnie uchodzi ona za symbol feminizmu, a w jej domu rodzinnym w Kongsvinger mieści się Muzeum Kobiet.

Edvard Munch dożył 81 lat. Zmarł 23 stycznia 1944 r. w Aker na przedmieściach Oslo. Do końca życia był aktywny artystycznie. Stworzył tysiące prac malarskich, graficznych, rzeźbiarskich, rysunkowych, fotograficznych i filmowych. W testamencie zapisał całą swoją spuściznę miastu Oslo, w którym w 1963 r. zostało otwarte Muzeum Muncha.

Czas powstania:

1895

Twórcy:

Edward Munch (malarz, grafik; Norwegia, Niemcy, Francja, Włochy)

Słowa kluczowe:

Publikacja:

11.02.2025

Ostatnia aktualizacja:

19.02.2025

Opracowanie:

Elżbieta Pachała-Czechowska
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „Stanisław Przybyszewski” (portret), olej i/lub tempera na niezagruntowanej tekturze, 1895, © Munchmuseet
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „Stanisław Przybyszewski”, litografia, 1895, © Munchmuseet
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „Stanisław Przybyszewski”, kazeina i tempera na płótnie, 1894, © Munchmuseet
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „Głowa mężczyzny we włosach kobiety”, drzeworyt kolorowy, 1896, © Munchmuseet
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „Zazdrość”, olej na płótnie, 1907?, © Munchmuseet
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „Zazdrość II”, ręcznie kolorowana litografia, 1896, © Munchmuseet
Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Fotografia przedstawiająca Portret Stanisława Przybyszewskiego w Oslo Galeria obiektu +6
Edvard Munch, „W mózgu mężczyzny”, drzeworyt, 1897, © Munchmuseet

Projekty powiązane

1
  • Archiwum Polonik tygodnia Zobacz