Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-000512-P

Prace Mirosława Bałki w Muzeum Narodowym w Osace

Osaka | Japonia | region Kinki | prefektura Osaka
jap. Ōsaka-shi (大阪市)
Identyfikator: POL-000512-P

Prace Mirosława Bałki w Muzeum Narodowym w Osace

Osaka | Japonia | region Kinki | prefektura Osaka
jap. Ōsaka-shi (大阪市)

W Muzeum Narodowym w Osace znajdują się m.in. dwie prace Mirosława Bałki z 1998 r. - rysunek tuszem na papierze „Chłopiec niosący piłki” oraz rzeżba z drewna, stali, soli i plastiku „φ51x4, 85x43x49”, która kilkakrotnie była wystawiana w ramach pokazów kolekcji muzeum, w tym na wystawie zbiorowej w 2005 r. „Positioning - In the new reality of Europe: Art from Poland, the Czech Republic, Slovakia and Hungary”.

Urodzony w 1958 r. Mirosława Bałka należy do najwybitniejszych polskich artystów, a jego prace pojawiają się w wielu kolekcjach muzealnych oraz kolekcjach prywatnych. W 2009 r. instalacja „How it is” została pokazana w Tate Modern w prestiżowej ekspozycji Hali Turbin. W muzeum w Osace znajdują się (stan w roku 2022) dwie prace Mirosława Bałki. Rysunek wykonany tuszem oraz instalacja rzeźbiarska  „φ51x4, 85x43x49”  wykonana z drewna, stali, soli i plastiku. Ta druga praca składa się z dwóch elementów - zwisającego na linie krzesła z dziurą w miejscu siedziska i przymocowanymi do oparcia obręczami. Krzesło zawieszone jest tak, że nie dotyka ziemi, a jego siedzisko umieszczone jest pod kątem ok. 45 stopni. Przed krzesłem umieszczona jest obręcz o średnicy 51 cali wypełniona solą. W niej umieszczone są dwie mniejsze obręcze, bez wypełnienia.

Motywy wykorzystane w pracy Mirosława Bałki, szczególnie w kontekście innych jego dzieł, wydają się czytelne. Sól, która przywoływać może wyschnięte łzy, wymowna nieobecność ludzkiego ciała, niepozostawiające śladów zawieszenia krzesła,  puste okręgi - ślady pamięci, symboliczność proporcji użytych w tytule. To motywy powracające w różny sposób w twórczości Bałki. Czytelna narracja o cierpieniu, którą można - jak często bywa w przypadku Bałki - odczytywać w kontekście II wojny światowej, ale która ma też bardziej uniwersalny charakter. Charakterystyczne dla autora niedopowiedzenia, gra między jednoznacznością a złożonością, budują szczególny, niepokojący charakter. Sprawiają, że Bałka unika banalizacji zła, o które łatwo, epatując cierpieniem. Stajemy raczej przed jego trudnym, nieoczywistym i wielowymiarowym doświadczeniem.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1998
Twórcy:
Mirosław Bałka (rzeźbiarz; Polska)(podgląd)
Słowa kluczowe:
Publikacja:
08.09.2024
Ostatnia aktualizacja:
11.09.2024
Opracowanie:
Bartłomiej Gutowski
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz